شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

پاسخ به برخی از پیغام های رسیده

سلام

یکشنبه 19 آبان 1392 @ 02:52 ب.ظ
salam man ...... madrake arshade shimi tajziye az daneshga azad daram/ alan 2 sale konkore dolati midam hata mojaz ham nashodam kheili moshkel daram be dalile in moshkelat bayad hatman edame tahsil bedam/ vali daneshga azad ham dige nemitonam bekhonam. shoro kardam be khondan vali nemidonam chera har chi mikhonam omid be ghabolimo bishtar az dast midam/ khahesh mikonam age shoma ketab ya jozveie hast bara ghabolim behem pishnahad bedin..

پاسخ:

در زمینه منابع پیشنهادی به توضیحات ذیل که برگرفته از سایت " دپارتمان تخصصی شیمی" است توجه کنید. 

تا در فرصت مناسب طرز صحیح مطالعه برای یادگیری مطالب شیمی تجزیه را که برآمده از تجربه شخصی است در اختیارتان قرار دهم.

معرفی منابع کنکور دکتری شیمی تجزیه

باتوجه به تعداد بالای داوطلبان کنکور دکتری و سابقه کم برگزاری کنکور به شکل کنونی، لازم دانستیم منابع مهم و کارآمد را برای آمادگی هرچه بیشتر داوطلبان، معرفی کنیم.

دروس اعلام شده برای دکتری شامل شیمی تجزیه پیشرفته، اسپکتروسکوپی۱ و الکتروشیمی می باشد

شیمی تجزیه پیشرفته:

سرفصل های این درس به طور کامل مشخص نیست، زیرا با وجود اینکه شورای انقلاب فرهنگی سرفصل های لازم برای این درس را معرفی کرده است، در هر دانشگاه مباحث متفاوتی تدریس می شود. بنابراین لازم است قسمت های مختلفی از شیمی تجزیه مطالعه گردد. بدین منظور پیشنهاد می کنیم دروس شیمی تجزیه ۱و۲ کارشناسی به طور کامل مطالعه گردد. کتاب مدرسان شریف، پوران پژوهش یا جزوه عرب می تواند منابع مفیدی باشند. در سالهای اخیر مشاهده شده است که سوالاتی در زمینه جداسازی که جز دروس اعلام شده نمی باشد، تحت عنوان تجزیه پیشرفته، مطرح گردیده است بنابراین برای آمادگی بیشتر لازم است منابع این درس نیز مطالعه گردد. برای این منظور مطالعه جلد دوم کتاب دستگاهی اسکوگ به همراه بخش استخراج از کتاب هاروی، هریس، ملون و یا کتاب تجزیه ۲ اسکوگ که در فصل به این مطلب پرداخته است برای این منظور کافی خواهد بود. کتاب دستگاهی اسکوگ منبع مشترکی بین دو درس تجزیه پیشرفته و اسپکتروسکوپی است و مطالعه کامل آن ضروری می باشد. بخشی از سوالات تجزیه پیشرفته مربوط به آمار می باشد و در دو سال اخیر از این بخش سوالاتی مطرح گردیده است بنابراین مطالعه آن ضروری است. برای این بخش، مطالعه فصول ۴،۳ و۵کتاب هاروی می تواند کافی باشد.

اسپکتروسکوپی۱ :

برای کسب آمادگی کامل در درس اسپکتروسکوپی، لازم است برای شروع جلد اول کتاب اسکوگ دستگاهی را به طور کامل مسلط باشید. در ادامه مطالعه کتاب اینگل پیشنهاد می شود. توصیه می شود از مطالعه مباحثی که دارای ریاضیات پیچیده ای است، پرهیز شود و فقط مطالب مربوط را به طور کامل مطالعه بفرمایید. طبق سرفصل های تعیین شده مباحث طیف سنجی مولکولی جز اسپکتروسکوپی یک نمی باشد ولی توصیه جدی می شود این مباحث هم به طور کامل از کتاب اینگل مطالعه گردد. در پایان ، بخش اسپکتروسکوپی کتاب هریس مطالعه گردد. توصیه آخر اینکه مثال ها، تمرین ها، شکل و نمودارهای کتاب هریس و اینگل را با دقت بالا بررسی کنید.
در پایان برای کسب نتیجه بهتر، مطالعه جزوه دکتر هرمزی نژاد که در سایت موجود می باشد،توصیه می شود. این جزوه مطالب اسپکتروسکوپی ۱و۲ و تا حدودی تجزیه پیشرفته را دربر می گیرد. لازم به ذکر است مطالعه این جزوه به تنهایی می تواند منجر به کسب یک نتیجه خیلی خوب گردد و افرادی که وقت کافی برای مطالعه منابع اصلی را ندارند، می توانند از همین جزوه استفاده کنند.

الکتروشیمی:

بهترین منبع برای این درس، کتاب بارد می باشد. مطالعه جلد اول این کتاب به طور کامل باید صورت گیرد. در کنار این کتاب، جزوه دکتر شاهرخیان نیز می تواند کمک بزرگی به درک بهتر و کسب آمادگی لازم در درس الکتروشیمی گردد. مطالعه این جزوه به تنهایی نیز برای کسب یک رتبه خوب کافی است، سبک نوشتاری جزوه ب هنحوی است که نکات مهم در آن اشاره شده است و نوعا با همین نکات پاسخ خیلی از تست های را می توان داد.


پیغام دوم:

سمینار کارشناسی ؟؟؟

سلام من دانشجوی شیمی دانشگاه ..... میخواستم واسه سمینار شیمی تو مقطع کارشناسی بهم موضوع پیشنهاد کنید ممنون میشم هم تو محدودهی تجزیه و دستگاهی

پاسخ:

مگه در دوره کارشناسی درس سمینار وجود دارد؟؟؟؟؟ در سرفصل های این دوره برای شیمی کاربردی و محض که نامی از سمینار حتی در دروس اختیاری وجود ندارد.

اگر منظورتان سمینار کلاسی برای یکی از درسهای شیمی تجزیه است. 

بررسی ساختار الکترود شیشه 

بررسی تفاوتهای اسپکتروسکوپی مادون قرمز و رامان 

بررسی روش سونو شیمی

را پیشنهاد میکنم

موفق باشید یا علی

تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد

تاسوعا و عاشورای حسینی تسلیت باد.


فانوس اشک هایتان را روشن کنید





هفتاد و دو سینه سرخ هجرت کردند 

با سَروَرِ آفتاب بیعت کردند 

رفتند و به دریای ابد پیوستند 

چون رود، به اصلِ خویش رجعت کردند

 ماه اشک های بی اختیار، ماه غمبار اسیران، ماه فریادهای خونین و ماه طنین، مؤید صحرای عشق، بر شما عاشوراییان تسلیت باد.


نائب الزیاره

اومدم امام رضا تا که تو مهمونم کنی/به سرم دست بکشی یک باره درمونم کنی/اومدم اینجا اقا نوکریمو امضا کنی /چی میشه این درو به روی ما تو وا کنی/منو ردم نکنی اقااااااااا جون قربونتم اخه من مهمونتم/فدات شم امام رضا/ی دردی دارم اونم دوری از تویه امام رضا چقدر بگم؟درو وا کن اومدم / به من نگاه کن اومدم / ضامن اهو رضا/آخ دیگه نفسم بالا نمیاد از غم دوریت

یا امام رضا اونایی که به من التماس دعا گفتن نمی دونستن که من غرق گناهم

یا علی موسی الرضا



اسپکتروسکوپی جرمی ICP

کمی عجول نباشید!...

برای دانلود با فرمت MP4 اینجا را کلیک کنید. (حجم فیلم 35 مگابایت)


پاسخ به تست ها





ارشد 92 سراسری- کدام جمله در رابطه با پلاسمای آرگون صحیح می باشد؟
1- وجود آرگون دریونش اتم ها تاثیر مثبت دارد. (0 رای)
00.00%
2- درجه حرارت پلاسما حداکثر 4000 درجه کلوین است (0 رای)
00.00%
3- به علت یکنواخت نبودن دمای سطح مقطع پدیده خود جذبی وجود ندارد. (1 رای)
25.00%
4- به علت وجود غلظت زیاد الکترون پدیده یونش کمتر از شعله است (3 رای)
75.00%
تعداد رای دهندگان: 4 نفر

پاسخ گزینه 4




ارشد سراسری 92- در صورتی که نشر زمینه موجود در شعله در جذب اتمی شعله ای حذف نشود. .......
1- سبب ایجاد خطای مثبت در اندازه گیری جذب می شود. (2 رای)
66.67%
2- باعث ایجاد خطای منفی در اندازه گیری جذب می شود. (0 رای)
00.00%
3- در برخی عناصر خطای مثبت و در بعضی خطای منفی ایجاد می کند. (0 رای)
00.00%
4- هیچ تاثیری در اندازه گیری جذب ندارد (1 رای)
33.33%
تعداد رای دهندگان: 3 نفر

پاسخ گزینه 1


محرم

سلام

خوشا به حال کسانی که منتظر محرم اند. 

یا حسین

علت نامگذاری نماد عنصرها

سلام
علت نامگذاری نماد هر عنصر و سال کشف آن در جدول زیر آمده است.
  ادامه مطلب ...

پاسخ سوال هفته قبل

خوشبختی همین لحظاتی است که در پی خوشبختی می دویم

پاسخ گزینه 3

spH=0.434x0.01/5=8.68x10-4

 

انتشار عدم قطعیت ها

نتایج هر اندازه گیری در شیمی تجزیه دارای عدم قطعیت است وقتی این نتایج در یک عملیات ریاضی شرکت کنند حاصل نیز دارای عدم قطعیت خواهد بود. روابط زیر کمک می کند تا عدم قطعیت را با توجه به نوع عملیات ریاضی بدست آوریم.

تذکر مفید:

در هر رابطه از هر یک از عوامل مشتق جزئی بگیرید. و در پایان علامت مشتق (d) را با s جایگزین کنید. در ضمن به یاد داشته باشید که:



عملیات ریاضی

مثال

عدم قطعیت در جواب

جمع و تفریق

y=a+b-c

s2y= s2a +s2b +s2c

ضرب و تقسیم

y=a.b/c

s2y/y2= s2a /a2 +s2b /b2 +s2c/c2

نمایی

y=ax

sy/y=x sa /a

لگاریتم

y=log a

sy =0.434 sa /a

آنتی لگاریتم

y=antilog a

sy/y=2.303 sa