شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

نام های متدوال برخی ترکیبات شیمیایی

برای یک شمیسیت ضروری است که در محاوره های تجاری از نامهای مصطلح * که در بازار استفاده می شود استفاده نماید تا در دیدگاه جماعت بازار به چشم یک عالم غیر متخصص به او نگاه نشود. در کشورهای صنعتی پیشرفته متخصصان تحصیلکرده سطوح بالا مخصوصا در رشته های کاربردی و علوم پایه جایگاه بالایی در مشورت صنعتی دارند.  متاسفانه این مهم در کشور ما یا محقق نشده یا در خوشبینانه ترین حالت مشکل اساسی در محقق شدن دارد. علت بسیار ساده است صنعتی که تحقیقات دانشگاهی کشورش را قبول نداشته باشد و دانشگاهی که شیوه صنعتی موجود را درست نمی داند وجه مشترکی برای پیوند ندارند. در یک صنعت موفق پول نهفته است و در یک دانشگاه به روز شده علم نوین. اگر تلفیقی موثر از تحقیقات دانشگاهی با پول صنعتی بوجود آید حاصل آن یک صنعت مدرن پول ساز و یک تحقیق علمی شایسته ی تقدیر و لایق چاپ شدن در معتبرین مجلات خواهد بود. واقعیت این است که در  پژوهش وقتی  در جهت حذف پارازیت های تقلبی از یک سیستم پیچیده بروکراسی (کاغذ پراکنی اداری! = یارانه نامه پراکنی) استفاده می شود نتیجه این می شود که یک کارشناس پژوهشی در بخش اداری قدرت بیشتری از مدیر مجموعه یافت می کند. به نظر حقیر بخش پژوهشی کشور باید از بیشترین شفافیت برخوردار باشد تا برخوردهای علمی با کارهای علمی صورت پذیرد و اثر سلیقه ها در اعمال محدودیت ها به صفر برسد. شاید در چنین حالتی با وجود کلی طرح های درون دانشگاهی و برون دانشگاهی شاهد گشایشی در بخش علمی - صنعتی کشور و ایجاد مجموعه ای از ثروت - علم باشیم که نتیجه آن ایجاد اشتغال فعال و دوام آن و در آینده ای دور رونق اقتصاد خواهد بود.

هدف از این پست معرفی نام های تجاری و قدیمی است که صنعت کاران پرزحمت به مدد دانش قدیمی اما مطمئن شان از آنها استفاده می کنند.

یا علی

نیتریک اسید=جوهر شوره

سولفوریک اسید=جوهر گوگرد، روغن زاج

کلریدریک اسید=جوهر نمک

استیک اسید= جوهر سرکه

فرمیک اسید=جوهر مورچه

بنزوئیک اسید= جوهر حسن لبه = اشتباه نیست . باور کن

کلسیم اکسید=آهک زنده

کلسیم هیدرواکسید=آب آهک-شیر آهک

کلسیم سولفات= سنگ گچ، ژیپس

کلسیم کربنات=گل سفید، سنگ آهک

منیزیم هیدرواکسید=شیرمنیزی

منیزیم سولفات=نمک اپسوم

منیزیم سیلیکات=پنبه کوهی

آلومینیم پتاسیم سولفات= زاج سفید

آلومینیم پتاسیم سیلیکات= پنبه نسوز

آهن(II) سولفات= زاج سبز

آمونیم کلرید= نشادر

روی اکسید=سفید آب روی

روی سولفات= نمک روی

روی سولفید=بلاند

مس(II) سولفات=کات کبود

سدیم هیدرو اکسید= سود سوزآور

سدیم کربنات= قلیا

سدیم برات=بوراکس

سدیم کلرید= نمک طعام

سدیم نیترات=شوره خاک

سدیم سولفات=نمک گوب

سدیم تیوسولفات=داروی ثبوت

سدیم آلومینیم فلئورید=کریولیت

دی نیتروژن اکسید=گاز خنده

جیوه=سیم آب

جیوه(II)کلرید=سوبلیمه

سرب استات= شکر سرب

سرب تترا اکسید= سرب سرخ

سرب کربنات بازی= سرب سفید

سرب منواکسید= لیتارژ، مردار سنگ

پتاسیم نیترات= شوره قلمی

پتاسیم کربنات= پتاس

پتاسیم هیدرواکسید= پتاس سوزآور

گرافیت=سرب سیاه

نقره نیترات= سنگ جهنم

مخلوط منواکسیدکربن و هیدروژن= گاز آب

مخلوط سدیم بیکربنات و سیتریک اسید= نمک میوه

باریم هیدرواکسید= آب باریت

*

مصطلح

لغت‌نامه دهخدا

مصطلح . [ م ُ طَ ل َ ] (ع ص ) اصطلاح شده . و معنای لفظی سوای معنی اصلی آن که همه ٔ مردم بر آن  اتفاق دارند. (ناظم الاطباء). معنایی شایع نزد گروهی از مردم غیر از معنی حقیقی کلمه . مقرر. (یادداشت مؤلف ). اصطلاح شده : و دیگر آنکه اطلاق به حسب اصل صناعتی بود و آن را مصطلح خوانند چنانک اطلاق لفظ قدیم بر کهنه به وضع و برآنچه وجودش را اولی نبود بحسب اصطلاح . (اساس الاقتباس ص 12). || معنایی که در محاورات مردم معمول باشد. معنای متداولی . (ناظم الاطباء).
غلط مصطلح  ؛ واژه ای که مردم آن را به صورت غیرصحیح تلفظ کنند. اصطلاحی که تلفظیا کتابت آن به  غلط در میان مردم متداول است مانند مصمم [ م ُ ص َم ْ م ِ ] که به غلط مصمم [ م ُ ص َم ْ م َ ] گویند یا ثُبات بجای ثَبات . 


بنزوئیک اسید :

این اسید که جوهر حسن لبه هم نامیده می شود ، تاریخچه اکتشاف جالبی دارد . شبی زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی تا دیر وقت در آزمایشگاهش کار میکرد . او روزها و شبهای زیادی را صرف آزمایشهای خود  کرده بود ، بنابراین در کنار ماده جدیدی که کشف کرده بود و خود نیز از کشف آن  بی خبر بود خوابش برد . ماده ای که رازی کشف کرده بود اسید بنزوئیک بود .

در آزمایشگاه او مردی به نام حسن کار می کرد پس از مدتی که از خواب رازی گذشت حسن وارد آزمایشگاه شد او در بدو ورود متوجه بوی بسیار خوبی شد و ماده جدیدی که توسط رازی کشف شده بود توجه او را به خود جلب کرد او بزودی فهمید که این بوی خوب مربوط به آن ماده است . بوی این اسید شبیه تمشک بوده  و بسیار جذاب و مطبوع است . حسن که فکر می کرد ماده کشف شده خوراکی است کمی از آنرا روی لبش چکاند که ناگهان لبش به شدت قرمز شده و شروع به سوزش کرد . ناله حسن زکریا را از خواب بیدار کرد وقتی علت ناراحتی او را جویا شد به کشف جدید خود پی برده و به مناسبت این اتفاق بامزه نام ماده جدید را جوهر حسن لبه گذاشت .

بنزوئیک اسید یک اسید آلی است که در تمشک و پوست برخی از درختان وجود دارد و از آن و برخی نمکهایش بعنوان ماده محافظ یا نگهدارنده استفاده می شود مثلاً در انواع آب میوه و نوشابه

 جوهر حسن لبه :حسن لبه یکی صمغ خالص که به شکل قطعاتی است سفید رنگ، جامد، اشکی شکل، شکننده دارای جوهر حسن لبه گفته می شود، اسیدی است متبلور، سفید رنگ به فرمول خام . ترکیبات شیمیایی. از نظر ترکیبات شیمیایی عمده ترین مادة موجود در حسن لبه بنزوئیک اسید میباشد

 اسید بنزوئیک برای محافظت مواد غذایی بکار می‌رود. از این ماده در ترکیب با اسید سالسیلیک یک نوع داروی ضد قارچ پوستی می‌سازند. این ماده همچنین در خمیر دندان به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می‌شود.

 


هنر مبارزه در کنکور

امتیاز مطلب: ١٠٠%
100

با نزدیک شدن به زمان کنکور، همه کنکوری‌ها در تلاشند که بهترین شیوه‌ها و روش‌ها را برای فراگیری مواد درسی، یاد بگیرند. ممکن است راه‌های عجیب غریبی را هم امتحان کرده‌باشند. خود شما هم شاید برای درس خواندن خودتان را در کتابخانه حبس کرده باشید و نتیجه هم گرفته باشید، اما حداقل ۲۲ روش بهتر از این هم وجود دارد! بنابراین، با بکارگیری این روش‌های ثابت شده از نظر علمی می‌توانید بدون هیچ ترسی از هر آزمون و کنکوری سربلند بیرون بیایید و موفقیت در کنکور را تجربه کنید.

برای به خاطر سپردن مطالب

۱. قبل از خواب مطالعه کنید

برای موفقیت در کنکور قبل از خواب درس بخوانید

قصه‌های شبانه مخصوص کودکان است. به جای خواندن کتاب‌های داستان، برای چند دقیقه پیش از به خواب رفتن به مطالعه‌ی درسی بپردازید. در طول خواب، مغز خاطرات جدید را تقویت می‌کند در نتیجه با این کار ما هرچیزی را که دقیقا پیش از خواب مرور کرده‌ایم به خاطر خواهیم آورد. اما سعی نکنید که کل کار خود را به رختخواب‌تان منتقل کنید، چرا که این کار داشتن یک خواب خوب شبانه را دشوارتر می‌کند.


مقاله مرتبط: آشنایی با موثرترین روش های مطالعه و یادداشت برداری

۲. با فاصله‌ی زمانی برنامه‌ریزی شده درس بخوانید

برای موفقیت در کنکور با فاصله‌ی زمانی برنامه‌ریزی شده درس بخوانید

روش یادگیری تازه‌ای به نام تکرار با فاصله وجود دارد که در این روش اطلاعات به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌شود و در یک دوره‌ی زمانی طولانی‌مدت دائما مرور می‌شوند. بنابراین سعی نکنید که برای موفقیت در کنکور کل جدول تناوبی را به یک باره حفظ شوید؛ به جای این کار هر روز چند ردیف را یاد بگیرید و روز بعد، پیش از خواندن ردیف جدید، ردیف‌های قبلی را مرور کنید.


مقاله مرتبط: چگونه برنامه‌ ریزی کنیم

۳. قصه‌گویی کنید

برای موفقیت در کنکور قصه‌گویی کنید

برای موفقیت در کنکور مطالبی را که حتما باید از حفظ باشید به داستان تبدیل کنید تا اطلاعات آن مطلب برای شما معنای بیشتر پیدا کنند. برای مثال، برای حفظ کردن ستون شانزدهم جدول تناوبی که به ترتیب شامل عناصر O، S، Se، Te و Po است می‌توان این داستان را ساخت: استاد سکته کرد، ترکید، پوکید.

۴. تغییر مکان بدهید

برای موفقیت در کنکور تغییر مکان بدهید

براساس تحقیقات انجام شده مطالعه‌ی یک مطلب در مکان‌های مختلف در هر روز احتمال فراموشی آن مطلب را کاهش می‌دهد. هر بار که ما مکان مطالعه‌ی خود را تغییر می‌دهیم (مثلا از کتابخانه به کافی‌شاپ یا از کافی‌شاپ به پارک)، مغز خود را وادار می‌کنیم که هر بار ارتباط تازه‌ای با مطلب تشکیل دهد، درنتیجه آن مطلب یه یک خاطره‌ی قوی‌تر تبدیل می‌شود.

۵. موضوع مطالعه را تغییر بدهید

برای موفقیت در کنکور موضوع مطالعه را تغییر بدهید

فقط به یک موضوع نپردازید، هر بار مطالب مختلفی را مطالعه کنید. این تکنیک ما را آماده می‌کند تا از یک استراتژی درست برای یافتن راه‌حل مسئله‌ی خود استفاده کنیم. مثلا، برای تمرین ریاضی، اگر هر بار پشت سر هم فقط مسائل تقسیم را حل کنیم، دیگر بدون هیچ فکری می‌دانیم که فقط باید این کار را انجام ‌دهیم. اما اگر در مجموعه‌ای از مسائل نیاز به ضرب، تقسیم و جمع و سایر عملیات‌های ریاضی باشد، آنگاه باید لحظه‌ای صبر کنیم و به این فکر کنیم که کدام روش جواب صحیحی را به ما خواهد داد.


مقاله مرتبط: چگونه هنگام مطالعه تمرکز کنیم

۶. از خودتان آزمون بگیرید

برای موفقیت در کنکور از خودتان آزمون بگیرید

خودآزمایی یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای موفقیت در کنکور است. از اینکه به سختی به یاد می‌آورید که پنجمین پادشاه سلسله‌ی قاجار چه کسی بوده است نگران نشوید؛ هرچه در شرایط تمرینی چیزی را سخت‌تر به یاد بیاوید، در آینده و در شرایط واقعی راحت‌تر آن را به خاطر خواهید آورد.

۷. بنویسید

برای موفقیت در کنکور بنویسید

برای موفقیت در کنکور از مهارت‌های نوشتاری خود نهایت استفاده را ببرید. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده‌اند هنگامی که مطلبی را می‌نویسیم خیلی ایمن‌تر در ذهن ما ذخیره می‌شود تا اینکه آن را تایپ کنیم. مهم‌ترین بخش‌های مطالب درسی خود را در یک برگه‌ی کاغذ دیگر مجددا بنویسید.

۸. بلند بلند درس بخوانید

برای موفقیت در کنکور بلند بلند درس بخوانید

خواندن مطالب با صدای بلند به شما کمک می‌کند تا به دو روش آن را حفظ کنید: دیدن مطلب و شنیدن مطلب. البته در این شرایط تضمینی نیست که شما را از کتابخانه بیرون نیندازند.

برای حفظ تمرکز

۹. مایعات بنوشید

برای موفقیت در کنکور مایعات بنوشید

به یک کافه بروید و یک نوشیدنی کافئین‌دار سفارش بدهید؛ در بسیاری از تحقیقات مشخص شده است که قهوه و چای سطح هوشیاری را بالا نگه می‌دارد، به خصوص که در فضای خواب‌آور کتابخانه حتی پوست زباله‌ی یک آدامس روی کف زمین هم می‌تواند توجه ما را به خود جلب کند.

۱۰. به خودتان برسید

برای موفقیت در کنکور به خودتان برسید

برای موفقیت در کنکور خودتان را فراموش نکنید. یک کوکی سالم بخورید، در خیابان‌های اطراف خانه‌تان قدم بزنید، پنج دقیقه وب‌گردی کنید؛ هر کاری که باعث سرحالی‌تان می‌شود انجام دهید. دانستن اینکه خواندن چند صفحه‌ی دیگر می‌تواند نقش به سزایی در نتیجه‌ی آزمون شما داشته باشد، اجتناب از تعلل را در روزهای نزدیک به آزمون آسان‌تر می‌کند.

۱۱. گروهی درس بخوانید

برای موفقیت در کنکور گروهی درس بخوانید

کار گروهی برای همه مطلوب نیست اما برای کسانی که از تلاش گروهی نفع کوچکی می‌برند، مطالعه‌ی گروهی می‌تواند سودمند باشد. هر چند روز یک بار برای مرور درس‌ها با دوستان درس‌خوان خود جمع شوید. یک نفر را مسئول انجام برخی وظایف کنید مثل: تهیه‌ی میان وعده و انتخاب موسیقی و هدایت گروه در جهت رسیدن به هدف.


مقاله مرتبط: چگونه درس بخوانیم

۱۲. برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید

برای موفقیت در کنکور برنامه‌ریزی زمانی داشته باشید

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دانش‌آموز می‌تواند داشته باشد، اختصاص زمان برای برنامه‌ریزی است. هفته‌‌ی خود را تنها با هدف نامفهومی مثل مطالعه برای امتحان تاریخ شروع نکنید؛ به جای این کار هدف خود را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. با یک مداد بر روی تقویم برای خود برنامه منظم بنویسید؛ مثلا، هر روز از ساعت ۱ تا ۳ را به مرور تاریخ بپردازید.

۱۳. مراقبه‌ی کوتاهی‌ داشته باشید

برای موفقیت در کنکور مراقبه‌ی کوتاهی‌ داشته باشید

درست پیش از آنکه برای ۳ ساعت به چند صفحه کاغذ زل بزنید، برای ۳ دقیقه به دیوار خیره شوید. تحقیقات نشان داده‌اند که مراقبه می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و گستره‌ی توجهات را بالا ببرد. در حالی که این تحقیقات بیشتر بر روی انجام منظم مراقبه تاکید دارند، اما چند دقیقه انجام این‌ کار برای کسب آرامش هیچ ضرری نخواهد داشت.


مقاله مرتبط: مدیتیشن برای تازه‌کارها: ۲۰ نکته‌ی عملی برای درک ذهن‌تان

۱۴. ورزش کنید

برای موفقیت در کنکور ورزش کنید

هم‌زمان، هم خوش‌فکرتر و هم قوی‌تر شوید. براساس نتایج تحقیقات انجام شده تنها نیم ساعت ورزش هوازی می‌تواند سرعت پردازش مغز و سایر توانایی‌های شناختی مهم را بهبود ببخشد. در اطراف خانه آهسته به دویدن بپردازید و ببنید که چگونه امتیاز IQ شما کمی بالاتر می‌رود.


مقاله مرتبط: بهترین نوع ورزش برای مغز چیست؟

۱۵. به موسیقی گوش دهید

برای موفقیت در کنکور به موسیقی گوش دهید

علاوه بر اینکه می‌توان در شب‌های دراز امتحان به موسیقی اتکا کرد، می‌توان با آن استرس را نیز دور نمود. در حالی که هر کسی سلیقه‌ی موسیقیایی متفاوتی دارد، اما مشخص شده است که موسیقی، به ویژه نوع کلاسیک آن، اضطراب و تنش را کاهش می‌دهد. پس یادداشت‌های زیست‌شناسی خود را با یک موسیقی همراه کنید تا مقداری استرس را از خود دور نمایید.


مقاله مرتبط: تاثیرات عجیب موسیقی روی عملکرد شما

۱۶. چربی‌های اُمگادار مصرف کنید

برای موفقیت در کنکور چربی‌های اُمگادار مصرف کنید

یافته‌های علمی نشان می‌دهد که اسیدهای چرب اُمگا۳ که در ماهی، آجیل و روغن زیتون یافت می‌شوند، پتانسیل بالایی در افزایش عملکرد مغز دارند. نتایج یک تحقیق نشان داده است که خوردن ترکیبی از اسیدهای چرب اُمگا۳ و اُمگا۶ پیش از امتحان، اضطراب ناشی از آزمون را کاهش می‌دهد.


مقاله مرتبط: چربی‌های مفید برای مغز کدامند؟

۱۷. به خود استراحت بدهید

برای موفقیت در کنکور به خود استراحت بدهید

تحقیقات علمی نشان داده‌اند که استراحت منظم می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد و توانایی ما را برای تمرکز بر روی یک فعالیت بهبود ببخشد. پس برای بالا بردن سطح بهره‌وری، از درس و کتاب فاصله بگیرید و در میانه‌ی روز به یک سالن ورزشی بروید.

۱۸. خواب کافی داشته باشید

برای موفقیت در کنکور خواب کافی داشته باشید

وقتی با جزوه‌ای پر از معادله روبرو هستید که باید آنها را حفظ کنید، ممکن است وسوسه‌ شوید که سعی کنید تمام شب را به حفظ کردن آن بپردازید. اما شب زنده‌داری کمتر به کسب یک نمره‌‌ی خوب منتهی می‌شود. در حقیقت، این کار باعث اختلال در عملکرد شناختی و بالا رفتن حساسیت نسبت به استرس می‌شود. در روزهای نزدیک به آزمون، سعی کنید ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید تا کمبود خواب تمام تلاش و کوشش‌تان را خراب نکند.


مقاله مرتبط: چند ساعت خواب کافی است؟

۱۹. اینترنت را قطع کنید

برای موفقیت در کنکور اینترنت را قطع کنید

همه‌ی ما در آستانه‌ی آزمون بزرگ، وقتی که کاملا روی درس تمرکز داریم با صدای فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها توجه‌مان به سمت گوشی یا کامپیوترمان می‌رود. اگر برای درس خواندن به کامپیوتر احتیاج دارید، از برنامه‌هایی مثل this one استفاده کنید تا اینترنت را برای مدتی کوتاه قطع کند و شما بتوانید به درس و مطالعه‌ی خود بدون هیچ حواس‌پرتی بپردازید.


مقاله مرتبط: ۱۰ عادت بد که باید از برنامه روزانه‌تان حذف کنید

۲۰. رایحه‌ها‌ی خوش‌بو استشمام کنید

برای موفقیت در کنکور رایحه‌ها‌ی خوش‌بو استشمام کنید

تحقیقات نشان داده است که استشمام اسانس‌هایی مثل رزماری یا اسطوخدوس می‌تواند به کسب آرامش پیش از آزمون کمک کند. از مرور‌های دیوانه‌وار دقیقه نودی دست بردارید و برای چند دقیقه سعی کنید عطردرمانی کنید.

۲۱. تمرین ذهنی داشته باشید

برای موفقیت در کنکور تمرین ذهنی داشته باشید

یوگاکارانِ سخت‌کوش، توانایی‌های شناختی بهتری دارند به خصوص دارای وسعت توجه بیشتری نسبت به بقیه افراد هستند. انجام یک سری تمرینات روزانه‌ی یوگا می‌تواند قدرت تمرکز شما را برای روزهای آزمون تقویت نماید.

۲۲. ببینید چه روشی برای شما جواب می‌دهد

برای موفقیت در کنکور ببینید چه روشی برای شما جواب می‌دهد

بعضی افراد روز درس می‌خوانند و بعضی دیگر شب‌؛ بعضی ترجیح می‌دهند در کنار یکی از دوستان‌شان مطالعه کنند و بعضی دیگر هم باید در سکوت کامل باشند. برای یافتن روشی که از آن بهترین نتیجه را می‌گیرید آزمایش کنید و سپس به آن پایبند شوید.

برگرفته از: greatest.com

میلاد حمیدی
میلاد حمیدیصنایع خوندم و آینده پژوهی (یه چیزی تو مایه های مهندسی رمّالی). ترجمه کردم، گیم دیزاین کردم، برنامه نویسی کردم، کارای گرافیکی کردم، پروژه هل دادم، وبلاگ نویسی کردم، آشپزی کردم(املت فقط). الانم در خدمت بچه های چطور هستم 

دیدگاه خود را بنویسید 

وقتی ناشر نشریه نیچر معتبرترین نشریه علمی جهان گزارش می دهد؟




کد مطلب: 409552
رسوایی بزرگ بین المللی برای جامعه علمی کشور
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۲
۵۸ مقاله نوشته شده توسط ۲۵۸ محقق ایرانی به دلیل جعل علمی و دستکاری در مقالات دیگر، توسط ناشر مجله معتبر علمی نیچر به حال تعلیق در آمد.

به گزارش وب‌سایت کلیک، ۵۸ مقاله نوشته شده توسط ۲۵۸ محقق ایرانی به دلیل جعل علمی و دستکاری در مقالات دیگر، توسط ناشر مجله معتبر علمی نیچر به حال تعلیق در آمد.
 
بخش پزشکی این نهاد معتبر علمی جهانی نیز ۲۸ مقاله را به حال تعلیق در آورد و بررسی ها در مورد ۴۰ مقاله دیگر همچنان ادامه دارد در همین حال شنیده می شود سایت اسپرینگر هم که در نشر مقالات معتبر علمی فعالیت می کند ۳۰ مقاله ارائه شده توسط محققین ایرانی را از سایت خود حذف کرده و در مورد ۹ مقاله دیگر در حال بررسی است.

بررسی های اخیر و کشف این سرقت های علمی زنگ خطری برای ناشران دیگر است که در مورد صحت مطلبی که منتشر میکنند به دقت بررسی نمایند؛ متاسفانه مورد اخیر خطری بالقوه برای جامعه علمی جهان محسوب می شود که هر چه زودتر باید برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی چاره ای اندیشید.

تمامی مقالاتی که از سوی اسپرینگر در این مورد حذف شده اند شواهدی از دستکاری علمی و بازنویسی را در خود داشته اند و در ۷۰ درصد آنها نیز سرقت علمی به چشم می خورد. در مقالاتی که به BMC ارائه شده است در تمامی موارد دستکاری در تالیف اولیه به وضوح به چشم می خورد که در ۵۷ درصد آنها بازنویسی محض و در ۹۳ درصد آنها نیز سرقت علمی به چشم می خورد.

در سال ۲۰۱۵ نیز موارد مشابهی اتفاق افتاده ببود که هر دو موسسه اعلام کردند در صورت تکرار اینگونه موارد جعل مقالات از ارایه مستقیم مقالات توسط آن محقق در سایت جلوگیری به عمل می آید و تمامی مقالات وی نیز حذف خواهد شد.

با توجه به رسوایی اخیر برخی از مولفین اصلی که مقالات آنها جعل شده اند از موضوع با خبر شده اند و عده ای از آنها به این موضوغ واکنش نشان داده اند.

حال باید دید مسئولین امر، نسبت به این رسوایی بزرگ بین المللی چه واکنشی خواهند داشت و پاسخ به ظاهر محققینی که این عمل شرم آور را در آوردگاهی بین المللی انجام داده اند و به وجهه علمی کشور خدشه وارد کرده اند چه خواهد بود.

منابع خبر:
http://alef.ir/vdccpoq0i2bqxp8.ala2.html?409552
http://javuni.ir/news/336917
http://khabarfarsi.com/ext/27510383
==========================================================================
من نیز مانند شما امیدوارم این خبر در مورد محققین پرتوان کشورم توطئه ای بیش نباشد. م. حجتی
==========================================================================
واکنش دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد:
منبع:http://alef.ir/vdcb8abazrhb8zp.uiur.html?41txt
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه تنها 4 نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه در مقالاتی که به عنوان سرقت علمی مطرح شده، مشارکت داشتند، گفت: دستور ویژه‌ای برای تشکیل کمیته بر روی این موضوع صادر شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، هشتاد و دومین جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد به ریاست حمید میرزاده و با حضور اعضای هیات رئیسه برگزار شد.

بنابراین گزارش در ابتدای جلسه، میرزاده با تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی(ع) گفت: حرکت عظیم گردهمایی مسلمانان سراسر جهان در روز اربعین در کربلای معلا، یک سرمایه عظیم معنوی برای مردم ایران و مسلمانان جهان است و این افتخاری برای دانشگاه آزاد اسلامی است که در قالب ستاد اربعین خدمتگزار این زائرین است.

میرزاده با اشاره به اینکه تنها 4 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مسئول مکاتبات در مقالاتی که اخیرا به عنوان سرقت علمی مطرح شده‌اند، مشارکت داشته‌اند، گفت: هرچند چنین موارد معدودی در جامعه 33 هزار نفری اعضای هیات علمی تمام وقت بسیار نادر و کم است اما از آنجاییکه سرقت علمی از بدترین انواع تخلف و تقلب علمی است دستور ویژه‌ای برای تشکیل کمیته بر روی این موضوع صادر شده و این کمیته به ریاست معاون پژوهشی دانشگاه اقدامات خود را آغاز کرده است.

میرزاده با اشاره به تجربه خود به عنوان مسئول علمی دو نشریه معتبر اشپرینگر گفت: در این مسئله علاوه بر نقش نویسندگان مسئول باید از نشریاتی که این مقالات را پذیرش کرده اند نیز بازخواست شود زیرا مجلات علمی ناشران بین المللی مجهز به سیستم های تشخیص اصالت مقالات قبل از چاپ آنها هستند.

وی با بیان اینکه در مقابل جامعه 70 هزار نفری اساتید و دانشمندان ایرانی وجود تعداد معدودی نویسنده که مرتکب تقلب علمی شده اند، بسیار ناچیز است، گفت: شتاب بالای رشد علمی ایران در این سالها باعث شده دشمنان کشور بخواهند از این مسئله سوء استفاده کنند که این امر ضرورت توجه به این مسئله را می‌طلبد.

میرزاده با ابراز گلایه از زیر سوال بردن دانشمندان برتر کشور در برخی سایت‌ها و رسانه‌های داخلی گفت: عده‌ای با اغراض معلوم و نامعلوم با سوار شدن بر این موج ایجاد شده از خارج کشور (که در مورد تنها کمتر از 3هزارم درصد از اعضای هیات علمی بوده است) درصدد تخریب دانشمندان کشور هستند که یا از روی جهالت است و یا از همصدایی با دشمنان کشور یا با اهداف سیاسی و غرض های خاصی نسبت به انتشار اخبار کذب اقدام می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رئیس جمهور در این جلسه تاکید کرد آمایش دانشگاه آزاد اسلامی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شود.

در ادامه این جلسه سید طه هاشمی با بیان اینکه با ایجاد سامانه نقل و انتقالات تعداد درخواست‌ها از 45 هزار به 16 هزار کاهش پیدا کرده، افزود: نقل و انتقالات با هدف تسهیل بیشتر عملکرد حوزه دانشجویی و شفافیت بیشتر پروسه تنها از طریق سامانه نقل و انتقال انجام می شود.

وی افزود: با بومی گزینی و ایجاد این سامانه تقاضای نقل و انتقال نیز بسیار پایین آمده و امیدواریم این روند ادامه یابد. به موجب یکی از اصلاحات انجام شده در روند نقل و انتقال، شرایط نقل و انتقال تمامی فرزندان و کارکنان دانشگاه با اعضای هیات علمی یکسان شده است.

هاشمی خاطر نشان کرد: همچنین امکان مهمان شدن و ادامه تحصیل دانشجویان سایر دانشگاه‌ها اعم از دولتی، غیر انتقاعی و غیر دولتی در دانشگاه آزاد اسلامی در صورت داشتن شرایط قانونی فراهم شده است.

براساس گزارش معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، سال آینده کنگره ملی دانشگاه آزاد اسلامی در 1404- آینده و راهبردها برگزار خواهد شد که هدف از آن بررسی آینده دانشگاه و جایگاه آن در هرم علمی کشور، نقش آن در رشد علمی کشور و سهم آن در تولید جهانی علم و اثر بخشی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.