شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه در کنکور ارشد سالهای اخیر

کانال تلگرام:  https://t.me/shimigeram

اینستاگرام: https://www.instagram.com/ShimiGeram/

سلام

تحلیل تجزیه ای شیمی تجزیه در کنکور ارشد سالهای اخیر:

آزمون 96

تحلیل اول :

از شیمی تجزیه (1) 8 سوال، از شیمی تجزیه (2) 8 سوال و از تجزیه دستگاهی 14 سوال مطرح شده بود. خوشحالیم که پیش بینی ما در روند برنامه ریزی ها بر روی تجزیه دستگاهی جواب داد. نصف سوالات مربوط به این درس بود.

در شیمی تجزیه (1)، دو سوال از آمار، دو سوال از رسوب، دو سوال از اسید و باز، یک سوال از وزن سنجی و یک سوال از کمپلکسومتری مطرح شده بود. تاکید ویژه 3گام بر روی فصل آمار در تجزیه (1) و حذف سایر فصلها با توجه به آنالیز آزمونهای سالهای گذشته برای داوطلبان مثمر ثمر بود. سطح سوالات نسبت به سال گذشته سخت تر بود.

در شیمی تجزیه (2)، دو سوال از الکتروشیمی، دو سوال از پتانسیومتری، دو سوال از الکتروگراویمتری، و یک سوال از پلاروگرافی و آمپرومتری مطرح شده بود. نکته جالب عدم طرح سوال از فصل هدایت سنجی بود. تاکید ما در سال گذشته برای داوطلبان روی فصول الکتروشیمی و پتانسیومتری بود. سطح سوالات نسبت به سال گذشته سخت تر بود.

تجزیه دستگاهی که بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص داده بود، سوالات آسان و سخت زیادی داشت. دو سوال از اصول طیف سنجی مطرح شده بود که یکی از سوالات با دانستن فرمول ساده سیگنال و نویز قابل حل بود. یک سوال از لیزر آمده بود که نیاز به دقت خاصی داشت. مطرح شدن سه سوال از جذب مرئی و ماوراء بنفش بسیار عجیب بود. در جریان مشاوره ها به دلیل این که این فصل راحت بود تاکید می شد که حتما خوانده شود اما از خوش شانسی ما و داوطلبانمان، در آزمون سه سوال از این مبحث مطرح شد. کروماتوگرافی سهم کمتری با دو سوال داشت و سوالاتش قدری مفهومی و دو به شکی بود. از فصول اتمی، جرمی، لومینسانس، رامان، مادون قرمز و NMR هم یک سوال مطرح شده بود تا تقریبا از همه فصلها سوال داده شده باشد. در مجموع می شد با مطالعه ای متوسط به 7 سوال از 14 سوال دستگاهی به راحتی پاسخ داد.

 

تحلیل دوم:

آزمون کارشناسی ارشد شیمی تجزیه در سال 96 دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سال 95 بوده و در مقایسه با سؤالات آزمون ارشد سال 95 مباحث اصلی تجزیه را مورد بحث قرار داده و از تمامی سرفصل‌ها سؤال طرح شده است. در آزمون سال 95 تعداد سؤالات مربوط به سر فصل های دروس شیمی تجزیه 1و2 بیشتر بوده و سؤالات تجزیه دستگاهی کمتر مورد سؤال قرار گرفته و این در حالی است که در آزمون سال 96 از تعداد سؤالات مربوط به مبحث شیمی تجزیه 1و2 کاسته شده (15 سؤال) و به سؤالات شیمی تجزیه دستگاهی اضافه گردید (15 سؤال). فراوانی سؤالات تشریحی و حفظی در آزمون سال 96 یکسان بوده و بیشتر سؤالات از کتاب‌های اسکوگ و وست طرح شده به نحوی که داوطلبان می‌توانستند با مطالعه‌ دقیق مباحث، به راحتی به تمام سؤالات پاسخ دهند. میزان دشواری سؤالات مفهومی در سال 96 نسبت به سال 95 بالاتر بوده است.

 

آزمون 95

شیمی تجزیه آزمون 95 دارای سطح دشواری کمتری نسبت به سال قبل بوده و در مقایسه با سؤالات آزمون 94 مباحث معمول تجزیه را مورد بحث قرار داده بود و تقریباً از تمامی سرفصل‌ها سؤال طرح شده بود؛ در آزمون 95 هم تعداد سؤالات مربوط به شیمی تجزیه 1و2 بیشتر بوده (مانند 93) و سؤالات تجزیه دستگاهی کم‌تر مورد سؤال قرار گرفته بود در صورتی که در آزمون 94 از تعداد سؤالات مربوط به مبحث شیمی تجزیه 1و2 کاسته شده و سؤالات تجزیه دستگاهی بیشتر مورد سؤال بوده است. فراوانی سؤالات تشریحی و حفظی یکسان بودند که بیش‌تر آن‌ها از کتاب‌های اسکوگ طرح شده بود و داوطلبان می‌توانستند با مطالعه‌ی دقیق مباحث این منبع به راحتی به تمام سؤالات پاسخ دهند

 

آزمون 94

شیمی تجزیه 94 (بهمن ماه 93) دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سال قبل بوده و در مقایسه با سوالات آزمون 93 که تنها مباحث خاصی را مورد پرسش قرار داده بود سبکی، تفاوت داشت. به عبارتی تقریباً از تمامی سرفصل‌ها سوال طرح شده بود؛ در آزمون 93 تعداد سوالات مربوط به شیمی تجزیه 1و2 بیشتر بوده و سوالات تجزیه دستگاهی کم‌تر مورد سوال قرار گرفته بود در صورتی که آزمون 94 از تعداد سوالات مربوط به مبحث شیمی تجزیه 1و2 کاسته شده و سوالات تجزیه دستگاهی بیشتر مورد سوال بوده است. تعداد سوالات حفظی در سال 94 ، 10 سوال و تعداد سوالات مفهومی 20 سوال بوده که بیش‌تر آن‌ها از کتاب‌های اسکوگ طرح شده بود و داوطلبان می‌توانستند با مطالعه‌ی دقیق مباحث و این منبع به راحتی به تمام سوالات پاسخ دهند.

 

آزمون 93

 با مقایسه اولیه سؤالات شیمی تجزیه کنکور سال 93 با سال 92 می‌توان گفت که سؤالات آزمون 93 (بهمن 92) با سطح دشواری پایین‌تری قرار دارد. تعداد سؤالات طرح شده از هر بخش تقریباً به تعداد یکسان بوده. از قسمت هدایت سنجی در سال 92 یک سؤال طرح شده بود اما در سال 93 سوالی مطرح نشده بود. بیشتر سؤالات شیمی تجزیه، نکات ساده و تکراری می¬باشند ولی طراحان سؤال سعی کرده‌اند با اندکی تغییر در صورت سؤال و یا گزینه¬ها (بعضی اوقات به کمک نکات ریاضی) مسئله را اندکی دشوارتر کنند
در سؤالات سال 93 مانند چند سال اخیر تقریباً سعی شده است که از همه مباحث سؤال مطرح شود و سؤالات از پوشش‌دهی مباحث خوبی برخوردار است، در چند سال اخیر به طور متوسط از شیمی تجزیه (1)، 8-10 سوال، شیمی تجزیه (2)، 8-9 سؤال و از شیمی تجزیه دستگاهی، 12-13 سؤال مطرح شده بود ولی در سال 93 از شیمی تجزیه (1)، 10 سوال، از شیمی تجزیه (2)، 11 سؤال و از شیمی تجزیه دستگاهی، 9 سؤال طرح شده است. همان طور که ملاحظه می¬شود، تعداد سؤالات شیمی تجزیه (2) در سال 93 بیشتر و تعداد سؤالات شیمی تجزیه دستگاهی کمتر از چند سال اخیر بوده است. بیشتر تست‌ها از کتاب هریس و اسکوگ طرح شده بود. یک سؤال نیز وجود داشت که حتی با مطالعه دقیق و کامل مباحث به راحتی قابل پاسخگوئی نبود.

 

 

آزمون 92

با یک مقایسه اولیه سوالات شیمی تجزیه کنکور سال 92 با سال 91 می‌توان گفت که سوالات 92 در سطح دشواری پایین تری قرار دارد.تعداد سوالات طرح شده از هر بخش تقریبا به تعداد یکسان می باشد.از قسمت هدایت سنجی در سال 91 سوالی طرح نشده بود اما در سال 92 یک سوال تالیف شد. از آمار در شیمی بر خلاف سالهای گذشته تنها یک سوال طرح شده و همچنین تعداد سوالات طرح شده ازمقدمه ای بر الکتروشیمی نسبت به سال قبل کاهش یافته است. از نظر نوع سوالات در سال 92 بیشتر سوالاتی طرح شده که درک مطلب بالا از منابع می طلبد و از سوالات مساله وار کمتر استفاده شده است.

در سؤالات سال 92 تقریباً سعی شده است که از همه مباحث سؤال مطرح شود و سؤالات از پوششدهی مباحث خوبی برخوردار است. بیشترین تعداد سؤال از یک فصل چهار تا بود که از فصول مقدمه‌ای بر الکترو شیمی و اسپکتروسکوپی جذب ملکولی فرابنفش مرئی بود. بیشتر تست‌ها از کتاب هریس و اسکوگ طرح شده بود.

یک سؤال نیز وجود داشت که با مطالعه دقیق و کامل مباحث به راحتی قابل پاسخگوئی نبود.

 

 

 

آزمون 91

در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه شیمی سال 91 (بهمن 90)، تعداد سوالات شیمی تجزیه مطابق سال‌های قبل 30 سوال بود که 9 سوال از شیمی تجزیه 1 شامل، 1سوال از آمار و خطا، 2سوال از غلظت‌ها و محلول‌ها، 2 سوال از اسیدها و بازها،3 سوال ازرسوب‌ها و 1 سوال ازکمپلکسومتری و 8سوال از شیمی تجزیه 2، شامل 7سوال از مقدمة الکتروشیمی و 1 سوال از پتانسیومتری و 13 سوال از تجزیه دستگاهی شامل 2سوال از مقدمه، 2 سوال از اسپکتروسکوپی اتمی، 1 سوال از مرئی، 2 سوال از لومینسانس، 1 سوال از مادون قرمز و رامان، 1سوال از طیف سنجی رزونانس مغناطیسی هسته، 1 سوال از طیف سنجی جرمی و 3 سوال از روش‌های جداسازی مطرح شده است تنها نکته عجیب عدم رعایت اصل پخش سوال‌ها در شیمی تجزیه 2 می‌باشد به طوری که از مباحث روش‌های الکترولیز، ولتامتری و هدایت سنجی که در سال 90، 3سوال و در سال 89 ، 4سوال آمده بود امسال سوالی مطرح نشده است و 7 سوال از مقدمه الکتروشیمی طرح شده است به غیر از نکته فوق بودجه بندی شیمی1 و تجزیه دستگاهی تقریباً همچون سال‌های قبل می‌باشد. به هر حال سوالات امسال بسیار راحت‌تر از سال قبل می‌باشد که یک امتیاز بزرگ برای کسانی است که شیمی تجزیه را جدی گرفته و برای آن وقت گذاشته‌اند، که می‌تواند برای این اشخاص یک عامل سبقت باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
س.ب.بهمرام یکشنبه 19 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 23:24

سلام استاد گرامی
تولدتون رو بهتون تبریک میگم
ان شاءالله در کنار عزیزانتون همیشه خوش و سلامت باشید، همراه با عمر با عزت

سلام
ممنون و سپاس از لطف بیکرانتون امیدوارم همیشه سالم و سرحال در کنار عزیزانتان آرام و زیبا زندگی کنیدو لایه های ظرفیت زندگی تان همواره اوکتت باد./

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.