شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

آزمایش عجیب

یکی از جالب ترین آزمایش های شیمی ک انجام دادم واکنش نوشابه با قرص نعنا بود ک باعث شد یک شیشه نوشابه 1.5 لیتری پپسی(اصل) حدود بیست متر بالا بره.قرص نعنا در مقابله با نوشابه واکنش شیمیایی فوق العاده نشون می ده. وقتی قرص نعنا را درون نوشابه می اندازیم اجتماع گاز نوشابه چندین برابر می شه.یک واکنش فورانی بین نوشابه گازد... یکی از جالب ترین آزمایش های شیمی ک انجام دادم واکنش نوشابه با قرص نعنا بود ک باعث شد یک شیشه نوشابه 1.5 لیتری پپسی(اصل) حدود بیست متر بالا بره.قرص نعنا در مقابله با نوشابه واکنش شیمیایی فوق العاده نشون می ده. وقتی قرص نعنا را درون نوشابه می اندازیم اجتماع گاز نوشابه چندین برابر می شه.یک واکنش فورانی بین نوشابه گازدار و قرص آبنباتی نعنا باعث پاشیدن نوشابه ب بیرون از ظرف میشه.خلل و فرج های متعدد و بسیار کوچک رو سطح آبنبات هست خارج شدن حباب های گاز CO2 را از نوشابه تسریع می کنه.که این باعث تجمع گاز در آنها می شه همچنین باعث افزایش سطح تماس بین واکنشگر و مورد واکنش میشود ک واکنش بنزوات پتاسیم،آسپارتام و گاز موجود در نوشابه رو با ژلاتین و صمغ عربی و دیگر عناصر آبنبات تشکیل می دهد. آزمایشات نشون می دن ک قرص هایی باطعم میوه های گوناگون ک دارای پوشش مومی و سطح صافی است ب سختی واکنش می دهند ولی قرص نعنا بدون هیچ پوششی وقتی ب سودا می رسد باعث فوران های کف مانند پر انرژی می شود. همچنین با نوشابه Coca cola lite این واکنش بهتر انجام میشه.ار و قرص آبنباتی نعنا باعث پاشیدن نوشابه ب بیرون از ظرف میشه.خلل و فرج های متعدد و بسیار کوچک رو سطح آبنبات هست خارج شدن حباب های گاز CO2 را از نوشابه تسریع می کنه.که این باعث تجمع گاز در آنها می شه همچنین باعث افزایش سطح تماس بین واکنشگر و مورد واکنش میشود ک واکنش بنزوات پتاسیم،آسپارتام و گاز موجود در نوشابه رو با ژلاتین و صمغ عربی و دیگر عناصر آبنبات تشکیل می دهد. آزمایشات نشون می دن ک قرص هایی باطعم میوه های گوناگون ک دارای پوشش مومی و سطح صافی است ب سختی واکنش می دهند ولی قرص نعنا بدون هیچ پوششی وقتی ب سودا می رسد باعث فوران های کف مانند پر انرژی می شود. همچنین با نوشابه Coca cola lite این واکنش بهتر انجام میشه.

تغییر در کلاسهای روز سه شنبه 26 آذر

سلام

به اطلاع دانشجویان عزیز درس شیمی تجزیه دستگاهی و شیمی عمومی 1 می رساند:

از آنجایی که امکان حضور در روز سه شنبه 26 آذر ماه را ندارم کلاسهای شیمی تجزیه دستگاهی و شیمی عمومی 1 اینجانب به در روز شنبه 23 آذرماه به ترتیب از ساعت 13و 30 تا 15 و 15و10 تا 17 در محل دانشکده علوم پایه  برگزار خواهد شد. لازم به یادآوری است که حضور در این جلسه به منزله حضور در آخرین جلسه درس بوده و دانشجویان با نمونه سوالات مطرح شده در امتحان پایان ترم آشنا خواهند شد.


با توجه به مهلت محدود برای طرح سوالات پایان ترم از دانشجویان تجزیه دستگاهی تقاضا می شود در روز شنبه خلاصه سمینار خود را به دست اینجانب برسانند.


قبلا از همکاری شما عزیزان کمال تقدیر و تشکر را دارم.

زیاده حاجتی نیست./

یا علی

کشفیات جدید دانشجویان در امتحان میان ترم

سلام

برخی از دوستان من و شما یا وقت ندارند یا علاقه ندارند و یا هزاران یا ی دیگر. در نتیجه در جلسه امتحان تراوشات ذهنی از خود بروز می دهند. به چند نمونه آن توجه کنید و عبرت بگیرید لطفا!!


- بافرها به دلیل داشتن الکترون های آزاد که در محلول های اسیدی عامل بازی آن +H را جذب کرده و در محلول های بازی عامل +H آن -HO را جذب کرده و باعث تعادل می شود. (عجب پس بافرها باید فلز باشن!)


- در دقت باید (در) کلیه موارد (ا)عم از تمامی اندازه گیری ها توجه شود ولی در حساسیت باید تمامی شرایط را (در نظر) بگیریم. (انصافا که جمله بندی تون عالی بود تازه داخل پرانتزا رو خودم گذاشتم با اجازه شما!)


- طیف جذب اتمی مانند طیف نشری خطی می باشد در حالت گاز (مگه اتمه!)

- اتفاقی که می افتد خیلی زیاد است (مثلا چقدر زیاد!)

-داخل لوله را پر از فشار می کنیم (نمیشه کمی از  فشار پرش کنیم!)

- کوره را پهن میکنیم تا خشک شود (مگه لباسه!)

علت آبی به نظر رسیدن آسمان چیست؟ پراکندگی ریلی (مگه قطاره !)

نشر اتمی سیگنال ندارد. (پس چی دارد!)

پاشندگی نابهنجار زمان است (دقیقا عکس زمان است!)



بودجه بندی سوالات پایان ترم

سلام

با توجه به تقاضای عده ای از دوستان مبنی بر مطالعه موثر در فرصت باقیمانده برای امتحان پایان ترم، بودجه بندی سوالات پایان ترم دروس تدریسی اینجانب به شرح مندرج در ذیل اعلام می شود. امید است با استعانت از درگاه حضرت حق و تلاش شما دانشجویان ، این مطلب مفید واقع شود

یا علی

 

نام درس

مبحث

نمره

منبع

تجزیه دستگاهی

UV-VIS

4

جزوه و سمینار

IR

1

سمینار

Raman

2

جزوه

MS

2

جزوه و سمینار

NMR

2

جزوه و سمینار

GC-HPLC

2

جزوه و سمینار

XRD

1

سمینار

 

 

 

 

تجزیه 1

فصل 11

2

کتاب و جزوه

فصل 12 و 13

3

کتاب و جزوه

فصل 14 و 15 و 16

6

کتاب و جزوه

فصل 17

3

کتاب و جزوه

 

 

 

 

شیمی عمومی 2

ترمودینامیک

1

کتاب

الکتروشیمی

1

کتاب

هیدروژن و هالوژنها

2

کتاب

گروه 6

2

کتاب

گروه 5

2

کتاب

گروه 4

2

کتاب

شیمی هسته ای

1

کتاب

شیمی آلی

1

کتاب

 

 

 

 

شیمی عمومی 1 رشته شیمی کاربردی

ساختار الکترونی

3

کتاب

پیوند یونی و کووالانسی و شکل هندسی

6

کتاب

گازها

2

کتاب

واکنش های شیمیایی

1/5

کتاب

تعادل های شیمیایی

1/5

کتاب

 

 

 

 

شیمی عمومی رشته مهندسی شیمی

محلول ها

2

کتاب و جزوه

اسید و باز و تعادل

4

کتاب و جزوه

الکتروشیمی

5

کتاب و جزوه

سینیتیک

3

کتاب و جزوه

 

یک استکان چای داغ

سلام

فرصتی دست داد تا یک استکان چای داغ بخوانم! شاید خستگی این چن وقت امتحان گرفتن از تنم بیرون شود. یکی از سخترین کارهای تدریس گرفتن امتحان میان ترم از دانشجویانی است که به امید هفته بعد به جلسه امتحان میان ترم آمده اند. البته تحقیقات نشان داده ! آن هفته بعد که این عزیزان مایل به امتحان دادن هستن ، دقیقا از نظر زمانی مشخص نیس! جای امیدواری هست چون تحقیقات دانشمندان هنوزم ادامه دارد. القصه موفق شدم از تجزیه یکی ها و شیمی عمومی های دو میان ترم بگیرم اما زورم به تجزیه دستگاهی ها و عمومی های یک نرسید. و حتی تهدیداتم هم اثری نداشت! حریف در این دو میدان خیلی با انگیزه تر به میدان آمده بود! پای میز مذاکره تغییر زمان یک امتیاز دادیم و یک امتیاز گرفتیم با امضاء

و اما بعد

یک استکان چای داغ البته بدون قند نه  آن چندان داغ بود و نه این چندان سرد. از قسمت گزارشش و صفحه ماقبل آخرش توانستم به این درجه شهود برسم که شاید به پول از پارو بالا رفته ی صاحب امتیازش می بالد همو که اسپانسر برگزاری جشن نیز بوده است! و اگر او را ندیده بودم و کمی تا قسمتی نمی شناختم شاید بر این تصور کمی تا قسمتی باطل باقی می ماندم.

نشریه ای با نوشته هایی بدون مرجع اما برخی مطالب جالب و خواندنی مانند ارتباط ارواح که برروی جلدش نوشته شده شماره پایانی و گویا دست اندرکاران آن درصدد هستند بجای یک استکان چای داغ در این فراخنای تنگی هوای پایتخت یک مولکول شایدم یک مول "اکسیژن" به مخاطبانشان هدیه دهند. از این بابت جای تقدیر و تشکر دارد که حداقل این جماعت به فکر سلامت جسم خوانندگانشان هستند. بهرحال یادشان رفته بود در قسمت ارتباط با ارواح ننویسند "در این نوشته و نوشته های بعد"!

از نظر صفحه آرایی و غلط های ویرایشی کارشان یعنی کار ویراستارش نمره خوبی میگیرد اما انتخاب مطالبشان زیاد دل چسب نیست هر چند که مطالب بسیار خوب را نیز در میان مطالب کم اهمیت جا داده اند. 

و باز در صفحه مژده صحبت همان بحث اول پیش می آید و پول و پارو!  و تازه ای میلی شخصی از صاحب امتیاز !

ادبیات بکار رفته دراین نشریه را بیشتر میپسندم هر چند جا برای کار بهتر و پرکیفیت تر ، بسیار دارد

بهر تقدیر باز هم جای وبلاگی برای آن و ایجاد پلی ارتباطی محکم برای شنیدن سخنان مخاطبان در آن بسیار خالی است!

پایان ماهنامه دانشجویی یک استکان چای داغ



i


شمیم دوشنبه نامه که به ادعای خودش اولین نشریه صنفی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب است در قالبی ساده اما جذاب توجه من رو بخودش جلب کرد نشریه ای که پشوانه اش تشکل جامعه اسلامی دانشجویان آزاد تهران جنوب است همان تشکلی که هر از چند گاهی اردوهای مشهد رو برگزار می کند.

هر چند ملاحظاتی را باید در نظر بگیرم اما این هفته نامه هم دل نوشته هایی دارد!


یا علی

کلاس جبرانی تاریخ 4 آذر لغو شد

سلام

به اطلاع دانشجویان عزیز می رساند کلاسهای جبرانی شیمی تجزیه دستگاهی و همچنین شیمی عمومی که قرار بود فردا:

                                       

                                                               دوشنبه 4 آذرماه 92

                                                

تشکیل شود.

                    تشکیل نخواهد شد.


--------------------------------------------

کلاسهای جبرانی شیمی عمومی مهندسی شیمی نیز روزهای شنبه 9 و دوشنبه 11 آذرماه از ساعت 9:55 تا 12:20 در محل دانشکده فنی برگزار خواهد شد.

=================================================


با آرزوی توفیق

یا علی

پرفسور عبدالسلام

سلام

امروزاول آذر ماه مصادف است با سالروز درگذشت پروفسور فیزیک پاکستانی و برنده جایزه نوبل فیزیک است.  شبکه اینترنتی آفتاب به بررسی زندگی این دانشمند پرداخته است. جالب است بدانید مذهب این دانشمند احمدیه بود که پیامبر اسلام را به عنوان آخرین پیامبر قبول نداشت. در سال ۱۹۷۴ مجلس پاکستان یک متمم قانون اساسی تصویب کرد که به موجب آن احمدیه فرقه‌ای نامسلمان است. بعد از این مصوبه عبدالسلام مجبور به ترک پاکستان شد. 

ادامه مطلب ...