شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

ساعت ها به عقب بر میگردند

سلام

اگر ساعت همراه تان را برای فردا دوشنبه 31 شهریور 93 تنظیم کردید تا شما را با آهنگ دل نشینش بیدار کند :

مواظب باشید که ساعت آن وسیله را یک ساعت به عقب برگردانده باشید در غیر این صورت فردا اولین روزی خواهد بود که احتمالا کمی زودتر به دانشگاه خواهید رسید و شاید درست سر وقت!!!!!

امشب ساعت ها به عقب حرکت می کنند!! به مدت یک ساعت زمان به عقب می آید!!




اطلاعات رشته مجموعه شیمی

سلام

همانطور که واقفید برای موفق شدن در هر امری نیازمند برنامه ریزی هستید. اصولا آدمهایی که روی اهدافشان تمرکز می کنند به موفقیت میرسند و هر چه تلاششان بیشتر باشد زودتر به اهدافشان می رسند. در این بین اطلاعات مفید و کاربردی برای برنامه ریزی از اهمیت بسزایی برخوردار است. اطلاعات زیر برای برنامه ریزی صحیح و کاربردی برای دانشجویان شیمی کاربردی که قصد دارند در دوره کارشناسی ارشد قبول شوند مفید خواهد بود.

 

 

 

اطلاعات رشته مجموعه شیمی (کد گروه 1203)

 

آزمون سراسری برای این کد رشته در یک نوبت صبح و با دو دفترچه، برگزار می‌شود. در جدول زیر مشخصات دفترچه آزمون رشته  شیمی کاربردی را مشاهده می‌کنید:


 

تعداد دفترچه

نام درس

تعداد تست

زمان

 دفترچه اول

زبان عمومی و تخصصی

30 تست

210 دقیقه

شیمی آلی (آلی 1 و آلی2 و آلی3 و کاربرد طیف در شیمی آلی و جداسازی و شیمی فیزیک آلی)         

30 تست

شیمی معدنی (معدنی1 و معدنی2 و شیمی آلی فلزی)

30 تست

شیمی تجزیه (تجزیه1 و تجزیه2 و تجزیه دستگاهی)       

30 تست

شیمی فیزیک (شیمی فیزیک1و 2 و کوانتوم و طیف‌سنجی مولکولی)

30 تست

دفترچه دوم

شیمی کاربردی (شیمی صنعتی1و 2، اصول محاسبات، اصول تصفیه شیمیایی آب و خوردگی)

30 تست

60 دقیقه

 

 1- زبان

توزیع سوالات این درس در سال‌های اخیر، به این‌صورت بوده که پنج سوال از گرامر، 10 سوال لغت (به‌صورت جای خالی) و 15 سوال درک مطلب آمده است. پس همان‌طور که مشخص است، تقویت دایره لغات از اهمیت خاصی برخوردار است.

در مرحله بعد داوطلب باید به زبان تخصصی بپردازد که بهترین منبع برای این کار در درجه اول متون تخصصی آزمون سراسری سال‌های قبل در رشته شیمی و مهندسی شیمی است. در ضمن متون تخصصی موجود در سایت‌های معروف خبری در زمینه شیمی و یا مقالات علمی از دیگر منابع مفید هستند.  لغاتی که در ضمیمه کتاب‌های رفرنس آمده است نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مسئله بعدی تقویت درک مطلب و بالا بردن سرعت عمل در پاسخ به سوالات متن است. داوطلب باید در درجه اول متن را به‌صورت کلی و بدون دقت بر روی لغت‌های جدید، مطالعه کند. یعنی هدف مطالعه کلی متن و درک چهارچوب آن است.

در مرحله بعد، داوطلب باید سوالات هر متن را به دقت مطالعه کرده و حتی در صورت نیاز برخی کلمات کلیدی را علامت‌گذاری کند.

در مرحله سوم به مطالعه دقیق متن بپردازد. با این تفاوت که این بار می‌داند به دنبال چه اطلاعاتی باید باشد و می‌تواند با توجه به نکاتی که از سوالات برداشت کرده است، با رسیدن به مطالب مربوطه در متن، پاسخ را به راحتی انتخاب ‌کند.

در این روش مطالعه، او نیازی به درک تمام جزییات متن ندارد و کافی است معنی و مفهوم جاهایی که شامل پاسخ سوالات هستند را متوجه شود.

 

2- شیمی آلی

30 سوال دروس شیمی آلی، بین درس‌های آلی1، آلی2، آلی3، کاربرد طیف در شیمی آلی، جداسازی و شیمی فیزیک آلی تقسیم می‌شود.

 در این میان درس جداسازی از اهمیت کمتری برخوردار است و درس آلی2 بیشترین اهمیت را دارد.

 

3- شیمی معدنی

30 سوال درس شیمی معدنی بین دروس معدنی1، معدنی2 و آلی فلزی تقسیم می‌شود.

 

4- شیمی تجزیه

سوالات این درس از دروس تجزیه1 و 2 و دستگاهی مطرح می‌شود. اساسی‌ترین مشکل در دروس تجزیه 2 و 1 انجام محاسبات نسبتاً سنگین، بدون استفاده از ماشین حساب است. داوطلب باید در طول دوره مطالعه خود، پس از یادگیری مفاهیم نسبتا ساده، سرعت و دقت عمل خود را در انجام محاسبات دستی تقویت کند.

 پاسخ به سوالات درس تجزیه 2 و دستگاهی ساده‌تر از تجزیه 1 است.

درس تجزیه دستگاهی حدود یک سوم از سوالات درس تجزیه را در کنکور تشکیل می‌دهد بنابراین مطالعه این درس از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر داوطلب به سرفصل‌های این درس مسلط باشد خواهد توانست در زمان کوتاه‌تری سوالات بیشتری را پاسخ دهد و مشکل انجام محاسبات پیچیده در این درس وجود ندارد. بنابراین توصیه می‌شود مطالعه این درس با دقت زیاد انجام شود.

 

5- شیمی‌فیزیک

این درس شامل مباحث شیمی‌فیزیک 1 و 2، کوانتوم و طیف‌سنجی مولکولی است. درس شیمی فیزیک 1 نسبتا شامل مباحث سنگین‌تری است و مطالب کاملا به هم پیوسته هستند. بنابراین تمام سرفصل‌ها باید به ترتیب مطالعه شوند.

سرفصل‌های درس شیمی‌فیزیک 2 به مراتب ساده‌تر از شیمی‌فیزیک 1 است. در مورد درس کوانتوم تعداد سوالاتی که از این درس مطرح می‌شود نسبتاً زیاد است و حدود هفت سوال را در کنکور تشکیل می‌دهد. درس طیف‌سنجی مولکولی معمولاً 3 سوال در کنکور دارد.

 

ضریب هر درس در گرایش‌ها

 

 

گرایش

مواد امتحانی و ضرائب

زبان

شیمی آلی

شیمی معدنی

شیمی تجزیه

شیمی فیزیک

شیمی کاربردی

شیمی فیزیک

1

1

1

1

2

0

شیمی آلی

1

2

1

1

1

0

شیمی معدنی

1

1

2

1

1

0

شیمی تجزیه

1

1

1

2

1

0

شیمی کاربردی

1

1

1

1

1

2

فیتوشیمی

1

2

1

1

1

0

نانوشیمی

1

1

1

1

1

0

آموزش شیمی

1

1

1

1

2

0

پیشرانه‌ها

1

1

1

1

1

2

شیمی دریا

2

2

2

2

0

0

شیمی پلیمر

1

2

1

1

1

0

 

 

 


 

شیمی آلی: دروس آلی 1، 2 و 3، جداسازی، شناسایی ترکیبات آلی و کاربرد طیف‌سنجی در شیمی آلی، شیمی فیزیک آلی

 

 شیمی معدنی: دروس شیمی معدنی 1 و 2، آلی فلزی

 

 شیمی تجزیه: دروس تجزیه 1 و 2 و شیمی تجزیه دستگاهی

 

 شیمی فیزیک: دروس شیمی فیزیک 1 و 2، کوانتوم و طیف‌سنجی

 

 شیمی کاربردی: اصول محاسبات شیمی صنعتی، شیمی صنعتی 1 و 2، اصول تصفیه آب و پساب‌های صنعتی و خوردگی فلزات.

 

تولد امام رضا (علیه‏ آلاف التحیة والثناء ) مبارک باد

به مشهدش که پا می گذارید آهسته قدم بردارید

تا شهد نفس های امامی رئوف و مهربان                         شما را سرمست تر کند.

به سمت حرم آهسته برانید تا بوی خوش آیند استقبال بر گونه هایتان جاری شود و بغض گرفته ی حنجره تان بر آسمان دعوتتان بغرد.

آن هنگام که گلدسته های حرمش را دیدید بگذارید اشکهایتان بلغزند تا میزبان مهربانتان بداند که به التماس آمده اید.

و به صحنش که داخل می شوید نرم و شمرده گام بردارید که اینجا قرار نیست کاسه ی تمنای کسی خالی برگردد.

نگاهتان را به گنبدش گره بزنید و از تمام دل امام را صدا بزنید:

السلام علیک یا علی ابن الموسی الرضا

اولین حاجتتان این باشد که امام برایتان از خدا بخواهد تا شیرینی گناه از دل شما برود و حلاوت عبادت و خدمت جای آن را بگیرد.

آمده ام ای شاه پناهم بده

خط امانی ز گناهم بده

 

لایق وصل تو که  من نیستم

اذن به یک لحظه نگاهم بده

 

ای حرمت ملجاء درماندگان

"تولدت مبارک بر همگان"

ولادت حضرت معصومه مبارک باد




یا فاطِمَةُ اشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ..

 

ولادت  با سرسعادت حضرت فاطمه  معصومه (سلام الله علیها)

و روز

دختران

بر تمامی دختران ایران زمین بویژه

دختران شیمیدان تهران جنوب

مبارک باد./




دستگاه جداسازی غشاء مایع نگه داشته شده (SLM)


سلام

مطالب زیر از سایت دانشگاه تهران به آدرس http://cheeng.ut.ac.ir/separation-of-multicomponent به امانت گرفته شده است.



دستگاه جداسازی غشاء مایع نگه داشته شده (SLM)

 

مکانیسم فرایند غشاء مایع حمایت شده مشابه مکانیسم فرایند غشاء مایع توده است با این تفاوت که غشاء مایع بر روی لایه نازکی از غشائی که نقش نگهدارنده را دارد قرار می گیرد. غشاء نگهدارنده که جهت تهیه غشاهای مایع مورد استفاده قرار گرفته است، دارای ساختار حفره های میکرونی با جنس های مختلفی از جمله پلی وینیلدیدن فلوراید PVDF ، پلی وینیل بنزیل تری متیل آمونیم فلوراید PVBTAF ، پلی آکریلونیتریلPAN ،  پلی سولفون PS ، کوپلیمرها، شامل پلی اتیلن اکساید PEO و پلی بوتیلن ترفتالات PBT به عنوان لایه فوقانی بر روی پلی پروپیلن، سلولز استات، سلولز احیا شده، پلی آمیدها، پلی کربناتها و سرامیک ها با منافذ ریز می باشد.

 

             این فرایند از نظر طراحی به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی می شود:

  1. غشاء مایع حمایت شده با لایه نازک[1]
  2. غشاء مایع حمایت شده با فیبر توخالی[2]
  3. غشاء مایع نوع ساندویچی[3]

دسته اول غشاها ساده ترین نوع غشاء مایع از لحاظ طرح می با شد که در آن یک صفحه نازک به عنوان نگهدارنده برای غشاء مایع مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم غالبا در مقیاس آزمایشگاهی کاربرد داشته و افزایش مقیاس آن جهت مصارف صنعتی منطقی نمی باشد. ساختار این گروه شامل یک غشاء پلیمری متخلخل است که منافذآن توسط محلول حامل پر شده و در طرفین آن فازهای منبع دریافت کننده قرار دارند که دو فاز مایع باشند. می توان از عمل هم زدن در دو طرف غشا استفاده کرد. شکل زیر به طور شماتیک این نوع ساختار غشاء مایع را نشان می دهد.

 

 

شکل 1: نمای ساده یک سیستم غشاء مایع حمایت شده

 

 

 

طرح دسته دوم غشاها همانند یک کابل الکتریکی بزرگ می باشد. در این طرح، در داخل پوسته بیرونی چندین فیبر نازک توخالی و متخلخل به صورت طولی و به موازات یکدیگر قرار گرفته اند. داخل منافذ یا حفره های فیبرها با محلول حامل پر شده است. فاز منبع در داخل پوسته و از روی فیبرها عبور داده می شود. حامل، جزء مورد نظر را به صورت انتخابی  از داخل منافذ به داخل الیاف که درون آنهاجریان فاز دریافت کننده برقرار است، عبور می دهد.

 

شکل 2 طرح شماتیکی از نحوه انجام عمل جداسازی توسط این دسته از غشاها را نشان می دهد. فیبرهای توخالی از جنس پلی سولفون معمولا به انواع دیگر ترجیح داده می شوند که علت این امر تخلخل و استحکام زیاد آنها می باشد. البته غشاهایی از نوع پلی سولفون آب گریز بوده و بنا بر این اغلب با محلول های آبی به عنوان تسریع کننده یا حامل سازگار نمی باشند. در چنین مواردی پیش از اشباع نمودن با محلول مورد نظر، نگهدارنده های[4] آب گریز را ابتدا در متانول قرار داده و اشباع می نمایند و سپس توسط آب منافذ آنها را مرتبط می کنند. این کار موجب آب دوستی نگهدارنده می شود و سپس می توان آن را با محلول اصلی اشباع نمود. راه دیگر استفاده از مواد آلی مانند آلکیل کربنات ها به همراه آب به عنوان حلال مشترک می باشد.

 

شکل 2:  نمای شماتیک غشاء از نوع فیبر توخالی

 

 

دسته سوم غشاها از نوع ساندویچی یا دولایه است. در این نوعاز غشا، سیال یا محلول حامل می تواند بین دو نگهدارنده پلیمری محبوس شود. به طوری که نگهدارنده ای که در معرض تماس با جریان فاز خوراک قرار دارد از نوع آب دوست و نگهدارنده دیگر  از نوع آب گریز می باشد. به این ترتیب محلول به داخل منافذ نگهدارنده اول نفوذ کرده و از منافذ موجود در نگهدارنده دیگر دور می شود استفاده از این سامانه می تواند این امکان را فراهم سازد که طرف فاز دریافت کننده در حالت خلاء قرار گیرد بدون اینکه امکان تخلیه مایع از منافذ نگهدارنده دوم به وجود آید.

 

 

 

Description: G:\membrane\setup description\pic of setup\IMG0359A.jpg

شکل 3:  نمای دستگاه جداسازی غشاء مایع

 

 

Description: G:\membrane\setup description\pic of setup\IMG0362A.jpgDescription: G:\membrane\setup description\pic of setup\IMG0360A.jpg

 

شکل 4: موتورهای گیربکس دار و تاکومتر

اجزاء Setup :

  • دو عدد موتور گیربکس همزن دار

  • محفظه ی فلزی

  • دو محفظه خوراک و محصول با حجم 300 ml

  • تاکومتر

  • pH meter

  • منبع تغذیه 12v و 4A

  • ولت متر

 


[1]Thin sheet supported liquid membrane

[2]Hollow fibers supported liquid membrane

[3]Sandwich – type liquid membrane

[4]supports