شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

پاسخ به سوال رسیده

آنچه در ذیل می بینید پرسش یکی از مراجعان وبلاگ و پاسخ مرتبط به آن از دیدگاه خودم است. هر گونه استفاده از آن و نشر و گسترش آن بدون ذکر منبع مجاز است و از نشر دهنده آن پیشاپیش کمال تشکر و قدردانی را دارم.


سلام و عرض ادب. 
من لیسانس شیمی محض از دانشگاه آزاد هستم و هم اکنون سرباز معلم میباشم در روستاهای محروم نیشابور و مشغول تدریس درس علوم تجربی. 

 

با عرض سلام ویژه و تبریک سال نو و میلاد پرخیر و برکت حضرت فاطمه سلام الله علیها

همانطور که مستحضرید با خیزش موجود در زمینه کسب دانش (بخوانید مدرک) در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در علوم پایه و مخصوصا رشته شیمی و نیز تا حدودی افزایش سطح کیفیت برخی دانشگاهها و به ویژه برخی کد رشته ها از جمله رشته شیمی در دانشگاههای آزاد قبح مربوط به  دانشگاه آزاد در دیدگاه طرفداران علمی تا حدودی ریخته شده و معمولا معیار تصمیم گیری ها بر حسب میزان سواد کاربردی و سواد تئوریک افراد استوار گشته است. از اینکه وقت پیدا کرده اید در روستایی محروم در نیشابور مشغول خدمت رسانی هستید و از گفتن آن ابایی ندارید شما را تحسین میکنم باور کنید جهان اطراف ما خالق مهربانی دارد که سنت هایی را برای افراد سختکوش و کم توقع اما مهربان که نیت درونی آنها خدمت خالصانه به ضعیفترین بندگانش هست قرار داده که ماحسب تلاشهایشان با توان نیت هاشان محاسبه خواهد شد ان شاءالله

و اما بعد

اگر واقعا علاقه شدید دارید به ادامه  تحصیل بسم الله- شروع کنید.

اما اگر علاقه شدید به پول و شهرت دارید دست نگه دارید. اگر از مسیر ادامه تحصیل و به شکل سریع میخواهید به ثروت برسید و شهرت ، من ادامه تحصیل را برایتان توصیه نمیکنم. زیرا معتقدم انسانهای موفق سه گام اساسی را برای رسیدن به آنچه باعث شده ما آنها را موفق بنامیم برداشته اند.

گام اول: داشتن هدف بوده است. که تعریفی کاملا گویا بدون کوچکترین ابهامی  و در چارچوب تمامی امکانات ممکن در حال و آینده برای خودشان ترسیم کرده اند. که برای رسیدن به آن از انجام هر گونه هزینه مانند صرف وقت ابایی ندارند. هدف را خواستن نیز میتوان تعبیر کرد و برخی معتقدند خواستن واقعی نیمی از راه موفقیت است. بدون داشتن هدفی روشن و تعریف شده و دست یافتنی موفقیتی اتفاق نمی افتد.

گام دوم: انتخاب مسیری ایمن و کوتاه برای رسیدن به هدف است.

گام سوم : داشتن وسیله مناسب که با حداکثر سرعت شما را در مسیرتان به هدفتان برساند. وسیله را می توان به تمامی امکانات مادی و معنوی در دسترس در این زمان یا قابل ایجاد در آینده دانست از قبیل هوش و استعداد ذاتی به عنوان ثروت درونی ، توانایی بدنی، ثروت خانوادگی، امکانات و تجهیزات و از این قبیل موارد.

اما آنچه حائز اهمیت است این است که حتی پیشرفته ترین وسایل نیز بدون داشتن سوخت قادر به حرکت نیستند.

 

سوخت شما که باعث می شود پشتوانه ذهنی و امکاناتی شما در مسیر انتخاب شده شمارا به هدفتان برساند میزان انگیزه و علاقه شما است. به اندازه ای که انگیزه دارید در هر کاری موفق می شوید و لاغیر چرا که انگیزه باعث تلاش می شود   "و ان لیس للانسان الا ما سعی"

اگر واقعا انگیزه کافی و علاقه شدید دارید نیازمند هیچ چیز دیگر نیستید در این دنیا هر کسی در پی علاقه اش کوشش کرده حتما رنگ موفقیت را دیده است.

در زمینه بقیه سوالاتتان نیازمند تحقیق بیشتر و جامع تر و مشورت با برخی از دوستان هستم امیدوارم اگر عمری بود جواب مبسوط و مشروح را به انضمام نظرات فردی و مشورتی جامع ، را در هر مورد با یاری خداوند متعال پیدا کنم  و در ذیل همین عبارت بیاورم و صد البته رسیدن به این مقصود  نیازمند وقت است.



)اینکه در جامعه گفته می شود که فوق لیسانس ها و متخصصین بیکار شیمی و علوم پایه در حال افزایش است را چگونه ارزیابی مینمایید؟

دید من نسبت به آینده کاری در رشته شیمی در ایران مثبت است. فعلا مسایل زیادی دست به دست هم داده تا غبار منطقه ای روی بازار کار در تمامی رشته ها بجز کارهای واسطه ای و حد واسطی بنشیند ولی با همت مسئولان و به پشتوانه پتانسیل عظیم هیدروکربنی و ذوق و هوش سرشار جوانان این خطه ان شاء الله این مشکل به زودی برطرف می شود کشوری مانند هندوستان از روی سرمایه گذاری عظیم روی شیمی و مهندسی سود سرشاری برای خود رقم زده است و همه فارغ التحصیلان این دو رشته اگر به دستمزد دولتی قانع باشند مشغول کارند حتی این افراد را صادر هم میکند!!!!

 هر چه دانش آموختگان این رشته افزون تر باشد فشار مضاعف تری بر مسئولین برای سرمایه گذاری در این حیطه و تشویق کارفرمایان بیشتر می شود. 


آیا ادامه تحصیل در شیمی از نظر زمانی.انرژی.اقتصادی و عصبی مقرون به صرفه است؟ 

اگر به آن علاقه دارید مقرون به صرفه است. اما در حال حاضر آینده ی شغلی و مالی و پرستیژ اجتماعی مطلوب ندارد مگر آنکه بخواهید با این کار به کشورهای دیگر مهاجرت کنید که لازمه آن گرفتن مدرک کارشناسی ارشد معتبر و داشتن مقاله و جستجوی رشته مناسبتان در دانشگاههای خارجی برای گرفتن بورسیه دکتری و یا گرفتن دکتری در داخل و جستجو برای پست داک در خارج ( به عنوان یک جاب با حقوق 4000 ) و تمدید مهلت آن تا گرفتن ویزای کار در آن کشور می باشد./


2)من به مباحث تئوری و محض تمایل چندانی ندارم مانند کوانتوم و طیف سنجی مولکولی یا کمومتریکس.دوست دارم در زمینه های پر کاربرد و جذاب مانند باتری.انرژی تجدید پذیر.سنسور و بیو سنسور کار کنم.برای کار کردن در این زمینه ها باید کدام گرایش را انتخاب کنم؟شما چه زمینه های جذاب و کاربردی دیگری را در ذهن دارید؟در کدام گرایشات؟ 


زمینه های بین رشته ها با موضوعات نانوبیوتکنولوژی - تجزیه(آنالیز و کاربرد نانو)  - آلی ( سنتر ترکیبات دارویی - بایو)


3)از امسال رشته شیمی کاتالیست را در دفتر چه کارشناسی ارشد دیده میشود؟چه طور رشته ای است؟آینده ان را چگ.نه ارزیابی می کنید؟ 

رشته کاتالیست در شاخه ارشد مهندسی شیمی به شرط توسعه و کاربرد ابتکاری بازار کار خوبی دارد حتی یکی از اعضای دانشگاهی یکی از دانشگاههای صنعتی تهران بودن در کسوت هیات علمی دانشگاه را با اداره تمام وقت کارخانه ی تازه تاسیس خود در زمینه تولید و توسعه کاتالیست ها به لقای آن بخشید. این رشته جدید نیز اگر دورنمایی  این چنینی داشته باشد مناسب است در غیر اینصورت خیر

ممنون میشم راهنماییم کنید

امیدوارم مطالب مفید باشد./

یا علی



م.حجتی

نظرات 2 + ارسال نظر
سعیده برزوئی بهمرام شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 00:24

سلام
خیلی ممنونم
وظیفه اس کاری نمیکنم؛چشم تلاشمو میکنم
ممنون از لطفتون استاد گرامی
به امید دیدار
همچنین

سعیده برزوئی بهمرام جمعه 21 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 22:20

سلام

" اگر واقعا انگیزه کافی و علاقه شدید دارید نیازمند هیچ چیز دیگر نیستید در این دنیا هر کسی در پی علاقه اش کوشش کرده حتما رنگ موفقیت را دیده است."


برای من هم مفید بود؛ خیلی ممنون

سلام
تولد حضرت فاطمه و روز مادر بر شما مبارک باد. من نیز از شما تشکر میکنم که به وبلاگ خودتان سر می زنید هر چند جای مطالب مفید شما در این فضای مجازی همانطور خالی باقی مانده است. و نیز سوالی در قسمت تیزاب سلطانی تان هست که اگر فرصت کردید به آن پاسخ دهید در صورت امکان.
به امید دیدار
موفق باشید و همواره سلامت و شاداب و پراز خوبی و مهر و همیشه آشنا

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.