شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

پاسخ به سوال رسیده


سرکار خانم
پ . ع  <yahoo.com@*****>
پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1393 @ 06:37 ب.ظ
با عرض سلام
علت اینکه پاسختان را امروز دریافت میکنید این است که پیغام خودتان را به نام کاربری Azadtajzie فرستاده بودید که معمولا من آنرا زیاد چک نمیکنم. امیدوارم هنوز زیاد دیر نشده باشد هر چند همیشه "خیلی زود دیر می شود"
و اما سوالات ایشان که شاید سوال شما "بله دقیقا شما" نیز باشد!
سلام (علیکم سلام) لطفا به این سوالات امروز پاسخ دهید (امروز اون روز نیست که علتش را در بالا گفتم)  منتظرم (ببخشید که منتظر ماندید!)
1-چرا از اشکارسازهایی که براساس پدیده فوتوالکتریک کار میکنند در ناحیه IR نمیتوان استفاده کرد؟
بدلیل اینکه تابش فروسرخ IR ضعیف است و قدرت جدا کردن الکترون از سطح دینودها در آشکارسازهای فوتونی ندارد به همین دلیل از آشکارسازهای ضعیف تر یعنی آشکارسازهایی که به گرما حساس اند (آشکارسازهای گرمایی) مانند ترموکوپل ، ترموپیل و بولومتر استفاده می شود.
2-جای مونوکروماتور در دستگاههای IR معمولا بعد از سلول نمونه است در حالیکه در UV-VIS قبل از سلول میباشد چرا؟
چون تابش فرابنفش - مرئی دارای فوتون های پرانرژی است و می تواند باعث تضعیف یا تخریب پیوندهای شیمیایی در نمونه شود از این رو جای سل و مونوکروماتور را در این روش جابجا می کنیم تا تمامی پرتوهای پرانرژی فرابنفش مرئی (در تمامی فرکانس ها) هم زمان وارد نمونه نشود بلکه تنها در هر لحظه تنها پرتویی با فرکانس تک (مونو کروم) از سل عبور کند.
3-ضخامت سل در IR را چگونه میتوان تعیین کرد؟
با استفاده از آزمایش سل خالی و رابطه زیر...................(به تصویر مراجعه شود)
http://s5.picofile.com/file/8123657068/IR_1.jpg
http://s5.picofile.com/file/8123657184/ir_2.jpg




توضیحات بیشتر

برای نمونه‌های گازی، سل گازی به کار می‌رود که پنجره‌های شفاف NaCl در طرفین آن قرار داردنمونه‌های مایع خالص را بین دوسل نمکی با ضخامت 0.1-0.01 میلی‌متر قرار می‌دهند
نمونه جامد به سه روش زیر آماده می‌شود:

مستقیما پودر آن را به صورت قرص شفاف در آورده که به دلیل غلظت بالا جذب بالایی می‌دهدبنابراین برای رقیق کردن نمونه آن را با پودر KBr می‌سایند و به شکل قرص کاملا شفاف در می‌آورند.

نمونه ساییده شده را همراه با چند قطره روغن نوجل بین دو قرص قرار داده می‌شود.

نمونه را در حلال مناسب حل کرده و محلول تهیه شده را در سل مایع قرار داده می‌شودسل‌های ناحیه NIR کوارتزو MIR سل‌های نمکی مانند Csl، KBr، NaClمی‌باشد.

با تشکر
یا علی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.