شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

تیزآب سلطانی

 (به انگلیسی: Aqua regia)‏ محلولی بسیار خورنده و دودکنندهٔ زرد یا قرمز رنگ است. این محلول از تازه‌مخلوط نیتریک اسید غلیظ و هیدروکلریک اسید غلیظ که معمولاً به نسبت حجمی یک به سه می‌باشند، به دست می‌آید.

این ترکیب می‌تواند فلزات نادری چون طلا و پلاتین را در خود حل کند، هرچند تانتالیوم، ایریدیوم،اسمیوم،تیتانیوم و  فلزات کم‌شمار دیگری توان ایستادگی در برابر آن را دارند.

چرا تیزآب جلد را می سوزاند؟

برخی از تیزابها جلد انسان را می سوزاند زیرا تمایل شدید به جذب آب دارند. در فرایند جذب آب مقدار زیادی نیز گرما تولید می شود و چون سلول زنده محتوی آب است، تیزاب قوی با آن واکنش انجام می دهد و سلول را میکشد آب آنرا جذب و سوختگی شدید بوجود می آورد.

تیزاب کلرئیدریک، تیزاب سولفریک و تیزاب نیتریک هر سه بسیار قوی و خطر ناک هستند. آنها تیزابهای غیر عضوی نامیده می شوند زیرا از مواد غیر زنده ساخته شده اند. بسیاری از تیزابها عضوی و تیزابهای که به طور طبیعی وجود دارند نسبتاً ضعیف هستند. سرکه و آبلیمو از این نوع تیزاب ها به شمار می روند.

افرادی که در صعنت با تیزابهای قوی سر و کار دارند از لباس و عینک محافظ استفاده می کنند. برای مخلوط کردن آب و تیزاب باید تیزاب را به آرامی و کم کم داخل آب ریخت اما هرگز آب را بالای تیزاب نریزید چون باعث انفجار می شود. اگر بطور اتفاقی تیزاب روی پوست شما بریزد، پوست تان را اول با آب و بعد با محلول آمونیاک ضعیف بشوئید.

برای تهیه تیزاب  سلطانی، اسید نیتریک غلیظ و اسید کلریدریک غلیظ را به نسبت های 1 و 3 با هم مخلوط میکنیم و به هم میزنیم. اگر بخواهیم محلول را برای مدتی نگه داریم، بهتر است یک حجم آب به آن اضافه کنیم؛ در غیر این صورت کلر و سایر گازهای نا مطبوع در آن تولید خواهد شد.



 

خب حالا میخوام بدونم تیزآب در صنعت در چه جاهایی کاربرد داره و به کمک دوستان احتیاج دارم...

 

نظرات 7 + ارسال نظر
سعیده برزوئی بهمرام جمعه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 16:47

سلام و وقتتون به خیر
استاد، اینارو دیدم و مطالبی که تو نت گذاشته خیلی پخشه! جواب سوال ایشون نیست! یعنی نظرم اینه که سوالشون رو خیلی خوب نپرسیدن؛خب تو هر شرایطی که من دیدم یه جور خاص استفاده میشه
بگم بلد نیستم سنگین ترم....

سلام
فک کنم باید به زبان افغانی جواب بدیم به ایشون چون القی در زبان افغانی همون باز یا قلیای خودمان هست و تیزاب هم احتمالا نیتریک اسید خالی باشه

سعیده برزوئی بهمرام یکشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 19:15

و اینکه مواد خوراکی تیزاب دار به خاطر تبدیل به نیتریت و نیتروزامین با هموگلوبین موجود در خون ترکیب میشن و بیماریهای خطرناکی مثل سرطان خون رو به وجود میارن.

سعیده برزوئی بهمرام یکشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 18:56

سلام
استاد، القلی یه چیزیه مقابل اسید وباز یعنی چیزی که اثر مقابل اثر تیزاب داشته باشه! فقط نمیدونم جواب این دوستمون رو چجوری بدم!!؟؟ یعنی هر تیزابی که با یه اسیدی درست بشه با یه ماده ی مقابلی میتونه خنثی بشه! یه کاتیون با یه آنیونی...
القلی ها موادی هستند که میتونن الکترون های آزاد خودشون رو از دست بدهند و تیزاب ها دقیقا عکس این عمل رو انجام میدهند. فقط تا اونجا که من فهمیدم تو این تعامل آب و نمک تولید نمیشه!! یعنی مثلا ما میگفتیم که برای خنثی سازی اسید سولفوریک از آهک و سودا و... استفاده میکنیم و طی این تعامل آب و نمک تولید میشد!! و من الان به ذهنم نمیرسه که باید با چی این کارو انجام بدیم که این اتفاق نیوفته!!
مقابل تیزاب اسیدی که نقش خورندگی داره و درصد هاش متفاوته چه مکملی میتونه قرار بگیره که...
ایشون پرسیدن که نوع تیزاب، که قبلا گفته شده، فقط اینایی که توضیح دادم رو منم دقیق نمیدونم که مطمئن بگم...
فهمیدم حتما مینویسم.
راستی یه موردی که یادم رفته بگم: تیزاب نمیتونه طلا و بعضی فلزات کم یاب دیگه ای رو آب کنه! اگه با اسید کلریدریک مخلوط بشه میتونه طلا رو هم آب کنه که بهش میگن تیزاب سلطانی...
در طب و صنعت(مثلا لعاب کاری،مواد غذایی،میوه ها،صافکاری و پرداخت پوست حیوانات و...) استفاده میشه؛ اصطلاحا بهش تند آب هم گفته میشه.و اینکه عاما برای رقیق و خنثی کردنش از آب استفاده میکردن، تو لعاب و اونهایی که روی کشمش و... میریزن.
ببخشید که به صورت یه پست نذاشتم آخه اطلاعاتم ناقص هستن.یه خرده به این فکرهام جهت بدین ممنون میشم

Aqua Regia (Latin for “royal water”) is an acidic, corrosive, and oxidative mixture of three parts concentrated hydrochloric acid (HCl) and one part concentrated nitric acid (HNO3). It is called aqua regia because it is one of the few acid mixtures that can dissolve the “noble” metals: gold (Au), platinum (Pt), and palladium (Pd).

HNO3 (aq) + 3HCl (aq) → NOCl (g) + 2H2O (l) + Cl2 (g)

Nitrosyl chloride (NOCl) decomposes over time, producing chlorine gas and nitric oxide (NO) that auto-oxidizes to nitrogen dioxide (NO2), a poisonous reddish-brown gas.

2NOCl (g) → 2NO (g) + Cl2 (g)

2NO (g) + O2 (g) → 2NO2(g)

WARNING: Chlorine (Cl2), nitric oxide (NO), and nitrogen dioxide (NO2) are poisonous!

The gas evolution will lead to pressure build-up and container rupture if the container is closed.

barat ali سه‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1394 ساعت 18:37

چند نوع تیزاب وجود دارد
وچندنوع القلی همراه نام

م. حجتی جمعه 18 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:19

سلام آشنا خانم
اول اینکه من جمع بندی تحقیقاتم بودم وصله های غیبت شما اینقدر قوی نیست که به من بچشبه
و بعد اینکه اینقدر وقتمو گرفته که تنها به چک میل در آخر شب بسنده میکنم. تابستون فرصت خوبیه برای یادگرفتن هر کجا باشیم که کتاب هم کنارمون باشه مخصوصا در سن شما باور کنید حتی یک جمله از یک کتاب علمی بعدا یه اقیانوس میشه (البته باور برخی مطالب مثله این جمله بالا احتیاج به کسب تجربه به مدد از دست دادن یه فرصت طلایی برگشت ناپذیره!)
اما تیزاب سلطانی
خوبه اشاره کنید این سلطان کی بوده و چرا بهش میگن تیزاب سلطانی البته اگه غایب نیستید

علیرضا کوچولو سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:57 http://alirezanoori.niniweblog.com/

سلام دوست خوبم
من به کمکتون احتیاج دارم.
من در جشنوارۀ تابستانی نی نی وبلاگ شرکت کردم و شما می تونید بهم کمک کنید.
کافیه با موبایلتون 179 را به 20008080200 پیامک کنید و بهم رای بدید.
خواهش می کنم این کمک و بهم بکنید.
اگه می دونستید پیامک شما چقدر برام ارزشمنده همین الان رای می دادید.
برای کسب اطلاعات بیشتر به وبلاگم سر بزنید.
از این که لطفتون رو دریغ نمی کنید سپاسگزارم.
سهم شما: دعای خیر مادرم در این ماه عزیز

خرید اینترنتی سه‌شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:53 http://javanbazar.com

سلام دوست و همکار عزیزم سایت بسیار خوب و عالی دارید
و اگر ازش پشتیبانی بیشتری کنید خیلی عالیتر میشه.
دوست عزیزم من مایل به تبادل لینک با شما هستم
همکار عزیزم در صورتی که با تبادل لینک موافق هستید حتما به سایت من که سایت خودتون هست تشریف بیاورید
و بگید با چه نامی لینکتون کنم و اگر مایل به تبادل لینک بودید من را با عنوان

خرید اینترنتی

لینک کنید.

هم اکنون سایت من (رتبه در گوگل 3) . خوشحال میشوم به سایت من یک سری بزنید و نظر زیبا تون را بگید

هم اکنون آمار روزانه سایت من بین 2000 تا 3000 هست.

http://javanbazar.com

منتظر نظر زیباتون هستم. یادت نره حتما بیا...

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.