شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

نمونه سوالات تجزیه دستگاهی

سلام

این پست به نمونه سوالات شیمی تجزیه دستگاهی اختصاص دارد 





عملکرد و شکل تداخل سنج مایکلسون



استاد اگه ممکن است درباره ی PMTکمی توضیح بیشتر بگذارید


PMT از خانواده ی تیوب های خلا هستند و می توانند نور مرئی ماورا بنفش و فرکانس های نزدیک مادون قرمز را آشکار سازی کنند. این آشکار سازها می توانند نور تابشی را تا صد برابر تقویت کنند. در واقع در مسیر فوتون فرودی چندین کاتد قرار می دهند و می توانند این فوتون را حتی در حالتی که شار فرودی خیلی کم است آشکار کنند. 

یک تکثیرکنندهٔ نوری از یک شیشهٔ لامپ خلاء ساخته شده‌است که درون آن یک فوتوکاتد و چندین کاتد ثانویه و یک آند قرار دارد. فوتونتابشی به مادهٔ فوتوکاتد که به صورت لایهٔ نازکی در پنجرهٔ وسیله ته‌نشین شده‌است برخورد می‌کند و در نتیجهٔ تأثیرات فوتوالکتریکالکترون‌ها تولید می‌شوند. این الکترون‌ها به‌وسیلهٔ فوکوس کردن کاتدها به سمت تکثیرکنندهٔ الکترون (جایی که الکترون‌ها به‌وسیلهٔ فرآیند تابش ثانویه تکثیر می‌شوند) جهت دهی می‌شوند.

فوتون (در اینجا قرمز رنگ) به سطح خاکستری رنگ فوتو کاتد برخورد می‌کند.

تکثیرکنندهٔ الکترون از تعدادی الکترود تشکیل شده‌است که کاتد ثانویه نامیده می‌شوند. تمامی این کاتدهای ثانویه در ولتاژی مثبت تر از کاتد ثانویهٔ قبلی خود قرار داده می‌شوند. الکترونی که فوتوکاتد را ترک می‌کند مقداری انرژی از فوتون‌های وارده دارد. وقتی که وارد اولین کاتد ثانویه می‌شود به‌وسیلهٔمیدان الکتریکی شتاب می‌گیرد و به انرژی بالاتر می‌رسد. در جرقه گیری اولین کاتد ثانویه بیشتر الکترون‌های انرژی پایین به سمت دومین کاتدثانویه شتاب می‌گیرند و فرستاده می‌شوند. کاتد ثانویه‌ها به صورت سری به یکدیگر متصل شده‌اند و در هر صورت در هر مرحله تعداد الکترون‌های تولید شده افزایش می‌یابد و در آخر به آند می‌رسند جایی که انباشتگی بارها یک جریان تند را نتیجه می‌دهد.

لامپ‌های تکثیرکنندهٔ نور برای کارکرد درست به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت احتیاج دارند. بیشترین ولتاژ منفی به کاتد متصل می‌شود و بیشترین ولتاژ مثبت به آند. ولتاژها به‌وسیلهٔ یک درایور ولتاژ مقاومتی بین کاتدهای ثانویه توزیع می‌شود که این تغییرات به‌وسیلهٔترانزیستور‌ها یا دیودها تحقق می‌یابند. وقتی تکثیرکننده‌های نوری روشن می‌شوند باید نسبت به نور محیط محافظت شوند تا با ازدیاد انتشار امواج آسیب نبینند. ا

توضیحات بیشتر 


دوم اینکه سوال از سمینار بچه ها از همون خلاصه هایی که بچه ها دادند می آید دیگه؟

پاسخ

بله فقط از خلاصه ها 4 نمره می آید



farmudid  javabe tamame soalete dastgahi ra migozarid?

پاسخ:

جواب سوالات کلاس حل تمرین داخل جزوه هست یکم تلاش لازمه فقط بعدش نمونه سوالات جدید همراه با پاسخش گذاشتم که!! تازه احتمالا گفتم اگر بچه های خوبی باشید (که نیستید!!!) حتی الان یادم نمیاد چنین فرمایشی گفته باشم!!!

 

1-    mishe koromitogerafi ra tarif konid? 

پاسخ:

مجموعه روشهای قدرتمندی هستند که با عبور فاز متحرک از روی فاز ساکن باعث جداسازی گونه های موجود در یک نمونه می شوند

 

2-   انواع آکسوکروم را می فرمایید؟

پاسخ:

گروههای عاملی که خود در اسپکتروفتومتری فاقد جذب هستند (یعنی کرموفور نیستند) اما وجود آنها در ترکیب باعث تغییر در شدت جذب یا تغییر در طول موج می شود را آکسوکروم میگویند و بر اساس نوع تغییر ایجاد کننده تقسیم بندی می شوند

1-   آکسوکروم هایی که باعث جابجایی قرمز می شوند.

2-   آکسوکرومهایی که باعث جابجایی آبی میشوند

3-   آکسوکرومهایی که باعث افزایش ضریب جذب مولی میشوند

4-   آکسوکروم هایی که باعث کاهش ضریب جذب مولی گونه می شوند

 

 

salam ostad khaste nabashid . bara emtehan kheili esteres darim

پاسخ:

لطفا استرس نداشته باشید یا امتحان تان را خراب می کنید و یک بار دیگر مباحث شیرین!!! دستگاهی را از نظر میگذرانید و یا به سلامتی از این فیلتر هم عبور می کنید اگر در وضعیت متوسط  قرار داشته باشید استرس باعث می شود به سمت همان اولی (گذراندن دوباره مباحث شیرین) سوق داده  شوید خود دانید.

 

 


soale chera tedede bande erteashi dar IR kamtar az mohasabeti mishe befarmae

 

اول: تقارن مولکول بنحوی است که یک ارتعاش تغییری در ممان دو قطبی ایجاد نکند (شرط اصلی ارتعاش باعث تغییر ممان دو قطبی مولکول شود)

دوم: برخی ارتعاشات دارای انرژی برابر دارند زیرا در فرکانس یکسانی رزونانس می کنند

سوم: آشکار ساز قادر به تشخیص شدت جذب آن ارتعاش نیست( شدت جذب بسیار کم است.)

چهارم: انرژی ارتعاش خارج از محدوده قابل دتکت دستگاه است

 


1- در مورد شکل دستگاه ها اگر ممکن است کمی بیشتر توضیح بگذارید.

منظور این دوستمون احتمالا رسم دستگاهوری هر تکنیک است در پاسخ به این دوستمون باید عنوان کرد

اساسا!!!!!!!!!!!!!!!!

منظور از دستگاهوری مشخص کردن جایگاه قرار گرفتن منبع، طول موج گزین، سل نمونه یا مرجع یا وسیله جایگزین آن، آشکارساز و در اخر پردازش کننده است.

دستگاهوری عمومی تکنیک ها به صورت زیر است

پردازشگر<------آشکارساز<----------- طول موج گزین<---------------- سل نمونه<--------------- منبع نوری

البته در برخی موارد جای طول موج گزین و سل نمونه به علت شدت پرتو های منبع تابش عوض می شود مثلا در اسپکتروفتومتری مریی فرابنفش برای جلوگیری از تجزیه گونه یا گونه ها این کار انجام می شود و در برخی از تکنیک ها مانند فلوئورسانس و فسفرسانس یک مونوکروماتور (طول موج گزین) بین منبع تابش و سل نمونه قرار می گیرد 

زاویه بین منبع تابش و دتکتور (آشکارساز) نیز حائز اهمیت است مثلا در فلوئورسانس این دو با هم زاویه 90 درجه می سازند در حالی که در جذب اتمی زاویه صفر درجه

در روش نشر اتمی نیازی به منبع تابش نیست یعنی سل نمونه که شعله یا پلاسما است هم اتم ساز هم منبع تابش است

موفق باشید


- هدف از تصحیح زیمان چیست؟

پاسخ داخل جزوه


- تفاوت دستگاهوری UV-VIS و IR چیست؟

پاسخ داخل جزوه


- از تکنیک هیدرید در نشر اتمی استفاده می شود یا جذب اتمی؟ از این تکنیک برای اندازه گیری کمی کدام عنصر یا عنصرها استفاده می شود؟

پاسخ در جزوه و کلاس!!!


- برای اندازه گیری منیزیم روش جذب اتمی بهتر است یا نشر اتمی؟ دلیل انتخاب خود را بنویسید. در اندازه گیری منیزیم از شعله کاهنده استفاده می شود یا اکسنده؟ چرا؟

پاسخ :

گفته شده در کلاس و موجود در لابلای جزوه


- مزایای FT-IR نسبت به IR معمولی چیست؟

در جزوه موجود است.


- استفاده از منابع با شدت زیاد در جذب اتمی چه تاثیری بر جذب دارد؟ چرا؟


پاسخ :

تاثیری ندارد.!!!!!!!!!!!!!

زیرا فرایند جذب از قانون بیر تبعیت میکند و افزایش شدت پرتو ورودی باعث افزایش شدت پرتو خروجی نیز می شود از آنجا که در جذب نسبت بین پرتو خروجی به ورودی سنجیده می شود افزایش شدت تابش ورودی تاثیری بر جذب ندارد.


دستگاهوری اسپکترومتری فلوئورسانس

یا



دستگاهوری ICP-AES


دستگاهوری AAS

یا



هر یک از اتفاقات روی شکل را توضیح دهید

پاسخ:



دستگاهوری IR




-نحوه عمل PMT




-دستگاهوری اسپکتروفتومتری مریی فرا بنفش



-انواع تیتراسیونهای فتومتری را بنویسید؟

Analyte + Reagent = Product

 

Analyte

Reagent

Product

a

Colorless

Colorless

Colored

b

Colorless

Colored

Colorless

c

Colored

Colorless

Colorless

d

Colored

Colored

Colorles


تفاوت فسفرسانس و فلوئورسانس را بنویسید

پاسخ:

1-حساسیت فسفرسانس از فلوئورسانس بیشتر است

2-فسفرسانس در ترکیبات کمتری نسبت به فلوئورسانس وجود دارد

3-گزینش پذیری فسفرسانس از فلوئورسانس بیشتر است

4-فسفرسانس در طول موج های بالاتری از فلوئورسانس رخ می دهد

5-تابش فسفرسانس بعد از قطع منبع تابش تحریک کننده برای مدتی ادامه می یابد حال آنکه تابش فلوئورسانس بلافاصله بعد از قطع تابش متوقف می شود

6-فسفرسانس حاصل آسایش نشری از تراز نیمه پایدار و غیر مجاز T ولی فلوئورسانس حاصل آسایش نشری از تراز پایدار S بالاتر به یکی از ترازهای ارتعاشی پایه می باشد.


-علت بی رنگ بودن برخی ترکیبات شفاف در نور معمولی چیست؟

پاسخ:

بی رنگ بودن دو حالت دارد یا کروموفور جذبی در ترکیب وجود ندارد و یا کروموفور جذبی آن طول موج های مریی را جذب نمی کند


-انواع نویز را نام ببرید؟

پاسخ:

 گرمایی (جانسون یا سفید) در رساناها و به علت حرکت الکترونها تحت انرژی گرمایی ایجاد می شود.

پرتابی (Shot): در نیمه رساناها ایجاد می شود و باعث نوسانات شدید در پاسخ دستگاه می شود.

برای رفع این دو نویز باید مجددا دستگاه راه اندازی شود ( خاموش و روشن کردن دستگاه)

صورتی (فیکر): منشاء آن هنوز کشف نشده است اما با فرکانس نسبت عکس دارد برای رفع آن کافی است فرکانس برق دستگاه را بالا ببریم مثلا در دستگاه هدایت سنجی که فرکانس مورد استفاده بالا است (1000هرتز) این نویز وجود ندارد.

نویز موجود در اسپکتروفتومتری مریی فرابنفش از نوع گرمایی یا سفید است چون از رساناهای زیادی در دستگاهوری آن استفاده شده است.

در دستگاه هایی که از نیمه رسانا نیز در آشکارسازشان استفاده می شود نویز پرتابی بالایی مشاهده می شود مثلا در مورد دستگاههای کروماتوگرافی


- کاربرد عمده استفاده از تکنیک IR را بنویسید.

پاسخ:

از دستگاه  IR  بیشتر جهت شناسایی گروههای مختلف موجود در مواد استفاده می شود . ناحیه خاصی از  IR  که به نام ناحیه اثر انگشت یا  Fingerprint  نامیده می شود (ناحیه 600 – 1400  cm-1)وجود دارد که طیف  IR  هر جسم مختص همان جسم بوده و برای اثبات یکسان بودن دو جسم از این ناحیه استفاده می شود .از روی طیف  IR  یک جسم مجهول میتوان گروههای مختلف موجود در آن را به دست آورد.

کاربرد کمی IR بسیار محدود بوده و مبتنی بر قانون بیر-لامبرت می باشد


-  آماده سازی نمونه را برای تکنیک IR به چه صورت انجام می شود؟

پاسخ:

در این تکنیک می توان از نمونه های جامد به طور مستقیم استفاده کرد.

نمونه جامد: معمولا حدود 5 تا 15 میلیگرم نمونه را با حدود 400 میلی گرم برمور پتاسیم خالص و خشک مخلوط کرده ، بصورت پودر نرم و یکنواخت در آورده و با فشار زیاد بصورت یک قرص نازک و شفاف در می آوریم .  K Br در طول موج 2.5 تا 25 میکرون جذب ندارد و امکان میدهد که از نمونه طیف کاملی به دست آوریم.

میتوان از نمونه جامد به صورت سوسپانسیون ذرات بسیار ریز طیف گرفت . در این صورت حدود 5 میلیگرم جسم را با یک قطره از  Nujol  ( یک هیدرو کربور اشباع شده پارافینی با وزن مولکولی بالا ) به صورت سوسپانسیون  یکنواخت تهیه می کنیم .

نوژول در نواحی 3030 – 2860   cm-1( بخاطر ارتعاشات کششی پیوند C-H  ) و همچنین در نواحی 1460 و 1374   cm-1(ارتعاشات خمشی پیوند  C-H  ) جذب دارد .

وجود جذب در نوژول باعث می شود که اگر جسم در این نواحی جذب داشت ،تداخل ایجاد شود ، که در این صورت میتوان از هگزا کلرو بوتا دی ان استفاده کرد که فاقد پیوند  C-H  می باشد و در نتیجه میتوان جذب مربوط به  C-H  نمونه را مشاهده کرد.

نمونه مایع : میتوان2 قطره از مایع را بین دو سل کلرور سدیم قرار داد .

اگر نمونه محلول حاوی حلال باشد ، چون همه حلالها در نواحی مختلف IR  کم وبیش جذب دارند ، باید از حلال تنها به عنوان شاهد استفاده کرد .اگر نمونه با ویسکوزیته کم یا فرار باشد، از سلهای با ضخامت  mm0.1 استفاده می شود .

اگر نمونه به صورت گاز باشد از سلهایی که 10 سانتی متر طول دارد ،استفاده کرده و نمونه را به   فضای آن تزریق می کنیم .

- منظور از دستگاهوری یک تکنیک چیست؟

دستگاهوری یعنی ترتیب قرار گرفتن اجزاء مختلف یک دستگاه


- دستگاهوری تکنیک های IR, UV-VIS, AAS, AES,AFS,Ramman,fluorescence phosphorescence spectroscopy

را رسم جذبی یا نشری بودن آنها و نیز نوع تکنیک (مولکولی و اتمی) را برای هر یک  مشخص کنید

پاسخ: 

به قسمت بالا مراجعه کنید

http://azadtajzie.blogsky.com/1392/02/26/post-77/


- نقش پلاسما در تکنیک ICP-AES چیست؟

پاسخ:

نقش اول: اتم ساز (ایجاد گرمای بالا برای تبدیل اتم از گونه ها)

نقش دوم: تامین انرژی برانگیخته گی برای اتم ها 

نظرات 49 + ارسال نظر
.... یکشنبه 1 دی‌ماه سال 1392 ساعت 16:01

سلام استاد خسته نباشید
استاد خلاصه سمینارها توی امتحان نمیاد؟ چون به دستمون نرسید

سلام
خیر

سیده ملاک الفحام جمعه 3 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 00:23

طبق گذارش اطرافیان ، طرف سید بود

سلام
کدوم گزارش؟؟
کدوم طرف؟؟؟

یا علی

daneshjoo shomaaaa چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:46

salam ostad vaghaen az zahamete shoma tashakor mikonam

مسعود محمدی چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:39

سلام استاد . نمره تشویقی ما یادتون نره. واقعا کلاس خوبی بود حیف که زود تموم شد. از شما هم بسیار ممنونم.

[ بدون نام ] چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:31

سلام
تجزیه دستگاهی هم با همه خاطرات تلخ و شیرینش گذشت.. به همه بچه ها خسته نباشید و خدا قوت میگم و توصیه میکنم این امتحان رو فراموش کنن و به بعدی ها فک کنن
و از تلاش شما استاد زحمتکش و دلسوز اگر لایق باشم قدردانیمیکنم امیدوارم بدی برگه هامونو به بزرگی خودتون ببخشید و حلال کنید
بابت همه چیز ممنون...

[ بدون نام ] چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:27

salam ostad
in soalaee k to emtehan dadid bishtaresh jozve nemone soala nobod?

[ بدون نام ] چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:22

سلام
استاد خواهشا نمره هارو رو نمودار ببرید

[ بدون نام ] چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:44

....

daneshjoo shomaaaa سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 23:57

ostad soal dg javab nemidid?

سلام
خیر به خوابتان برسید لطفا
شب بخیر لورا!

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 23:48 http://saharyektarad@yahoo.com

سلام مجدد
والا استاد از شانس ما اون روزی ک ما دانشگاه بودیم فقط تونستیم از بچه های دستگاهی فقط عضو همون گروه رو ببینیم!فک نکیم اسمشون رو آوردن دردی رو دوا کنه!!
یک تشکر ویژه هم خدمت استاد گرامی بابت همه ی زحمات

سلام
ممنون از این همه ایثار و فداکاراتان
موفق باشید

atefeh bahrami سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 23:18

salam:


babate hame chiiiiiiiiiiiiiiiiii mamnoooooooooooooooooon ostad

سلام
موفق باشید

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 22:29 http://saharyektarad@yahoo.com

سلام استاد
یک سوال دارم با این همه اشفتگی بین مطالب خلاصه شده گروه ها چطور میتونیم ب سوالات امتحان جواب بدیم؟راستی از یکی از گروه ها که خلاصه شون رو به گروه ما نداده بودن خلاصه شون رو خواستیم بهمون ندادند و گفتند ک سمینار ما زیاد مهم نیست!!!!!!!!!!!!!چرا؟؟؟؟!!!!!

سلام
نام گروه رو ذکر کنید بابت تذکر و کسر نمره
ولی بهتره از یک گروه دیگر که خلاصه ایشان رو دارند بگیرید
با هم کمی مهربان باشیم
یا علی

انجامی سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 22:07

سلام استاد عزیز
مرسی که به سوالای بچه ها جواب دادید.
استاد خواهشا فردا بیاین
یادتون نره ما رو
استادلطفا برگه هامونم خوب تصحیح کنید
با مهربانی همیشه

ممنون از شما

سلام
آمدن و نیامدن من تاثیری در نتیجه امتحان شما ندارد امیدوارم امتحان خوبی در پیش رو داشته باشید
یا حق

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 21:48

باشه پس التماس دعا
دعا کنید چیزایی که خوندم رو یادم بیاد

سلام
موفق باشید

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 21:43

یعنی استاد جواب سوالام رو نمیدید؟

سلام
اول باید خجالتی بودنتان رو درمان کنم
یا حق

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 21:38

ببخشید استاد من اصلا دانشجوی خوبی نیستم حداقل توی تجزیه و تجزیه دستگاهی و ش ف!!شرمنده میشم میترسم نمره م بد بشه
بینام بمونم بهتره اینطوری کمتر خحالت میکشم

سلام
IP: 212.16.73.70
من نیز شرمنده شما دانشجوی خجالتی هستم
یا حق

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:38

تفاوت مشعل آفته و آرام چیست و کدام کاربرد بیشتری دارد؟

سلام
IP: 188.34.17.169
مشعل آشفته نه آفته!!
کاملا داخل جزوه اسپکتروسکوپی اتمی موجود است زحمت مطالعه با شما
یا حق

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:53

استاد کجا رفتید!
۱۲ ساعت بیشتر به امتحان نمونده و یه عالمه سوال بی پاسخ دارم!!!!!!!!!!!

سلام
اگر در طول ترم این یه عالمه رو میپرسید مشکل وقت نداشتید الان

یا علی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 18:46

ببخشید یادم رفت اینم بگم که:آب همه ارتعاشات رو داره؟؟؟؟؟

سلام
بازم مجهول الهویه اومدید که
یا علی

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 18:35

استاد سلام دوباره!
میشه سیستم تولید هیدرید رو توضیح بدید بگید از چه عناصری استفاده میشه؟؟ توی جزو هست ولی نمیدونم چرازبان اصلی توضیح داده شده!!منم که زبانم توپ!!!!
یه سوال دیگه:علت رنگی بودن ّFeSCN , kMnO4 نیست توی جزو!!!
باتشکر فراوان

سلام
میشه شما اسمتان یا شماره دانشجویی تان را بنویسید
یا حق

daneshjoo shomaaaa سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 17:30

salam mishe bara tadakhola rahnamee konid?
akhe peidash nakardam ostad

daneshjoo shomaaaa سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 16:06

akharin soal:naghshe pelasma dar AAS chist?

سلام
به طور معمول در نشر اتمی از پلاسما استفاده می شود نه جذب اتمی .
در نشر اتمی پلاسما علاوه بر اتمیزه کردن تامین انرژی لازم برای برانگیختگی و افزایش تعداد اتمهای تحریک شده برای نشر نور ، را برعهده دارد
موفق باشید

مسعود محمدی سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:21 http://masoudchemistry@ymail.com

سلام استاد روزتون بخیر . استاد در مورد خلاصه سمینار بچها راهنمایی نمیکنید . ممنون میشم

سلام
سوالات پاسخ کوتاه مانند
جنس سلولهای بکار رفته در تکنیک فلوئورسانس چیست؟
یا حق

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:04

ممنون

IP: 212.16.73.25

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 14:46

Salam ostad
2soal daram:1/tafavote hcl va edl dar chist?kodam bartari darad? Chera?
2/naghshe chopper dar hazfe noise zamine shole chie?

سلام
کاش جرات نوشتن اسمتون رو داشتید

IP: 2.146.189.127
به جزوه مراجعه کنید آقا یا خانم مجهول الهویه

یا حق

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 14:42

سلام استاد
یه سوال داشتم ممنون اگه جواب بدید
چرا تنها قادر به جذب فلزات هستیم؟

سلام
IP: 2.146.189.127
اختلاف انرژی ترازهای حالت پایه و برانگیخته در نافلزات آنقدر زیاد است که انرژی زیادی برای برانگیختن شدن براحتی تامین نمی شود

یا حق

daneshjoo shomaaaa سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 14:37

سلام
دوتا سوال داشتم که متوجه نشدم:
1_منظور از ATRدر IR چیست؟
2_ رسم تذاخلی که تو سوال دادید با نحوه ی کاربر ان؟

سلام
1- برای طیف گیری از نمونه های مایع آلی از این روش استفاده می شود در این حالت تابش منبع با انعکاسات درونی در طول موج هایی که مایع جذب می کند، تعییر ایجاد می شود
2- به جزوه مراجعه کنید لطفا

یا حق

[ بدون نام ] سه‌شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:42

سلام
چرا تاثیر امواج سرگردان در غلظتهای بالا بیشتر است؟؟؟؟؟

سلام
به دلیل اینکه در غلظتهای بالا میزان ذرات حل شونده بیشتری در مسیر نور قرار می گیرند و میزان نور سرگردان افزایش بیشتری می یابد و هر چه میزان نور هرز بیشتر باشد میزان تاثیر آنها در جذب بیشتر است. به نظر شما این تاثیر باعث کاهش جذب می شود یا افزایش؟
یا علی

eslamifard دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 22:50

mamnun az lofte shoma bazam ozr mikham

سلام
موفق باشید

eslamifard دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 22:22

salam mojadad
vaghaen sharmande ostad ziad soal miporsam bara shekli k porsidam faghat farmudid bezud:]

سلام
در قسمت بالاتر آمده است!
دستگاهوری اسپکترومتری فلوئورسانس
دستگاهوری ICP-AES
دستگاهوری AAS
و توضیحاتی که در پاسخ به این سوال آمده است
در مورد شکل دستگاه ها اگر ممکن است کمی بیشتر توضیح بگذارید.
http://azadtajzie.blogsky.com/1392/02/26/post-77/
موفق باشید

مسعود محمدی دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 17:21

استاد دوباره سلام . امکانش هست این سوالو جواب بدهید . چرا در فلورسانس از منابع با انرژی زیاد استفاده میشود با ذکر فرمول؟ ممنونتون میشم

سلام
داخل جزوه هست زحمت مطالعه به عهده شما
یا حق

مسعود محمدی دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:58

سلام و خسته نباشید خیلی ممنونم ازتون بابت جواب سوالای که دادید

سلام
امیدوارم مفید باشد
یا علی

مونا اسلامی فرد دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 14:19

سلام و خسته نباشد
دستگاهوری تکنیک های IR, UV-VIS, AAS, AES,AFS, میشه بزارید؟

سلام
گذاشتم که اینهاااااااش
http://azadtajzie.blogsky.com/1392/02/26/post-77/
یا علی

mona eslamifard یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 16:42

slm ostad ozr mikham eshkal taipi bud.soal dg:
Manzur az soal masale ghodrate tafkik emkan hast tozih dahid
Ba tashkor

سلام
مساله ای که در جزوه حل شده است را به دقت یاد بگیرید
یا حق

مونا اسلامی فرد یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:15

میشه درباره معایب و مزایای آشکارساز DMT توضیح بیشتر دهید؟

salam
what is DMT detector
یا حق

[ بدون نام ] یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:10

tgsچیست و کاربرد ان؟ در چه تکنیکی وبه چه علت ازان استفاده میکنن؟

ممنون میشم اگه جواب بدید

سلام
سوالات مرتبط با سمینارها را جوابگو کامل نیستم
تری گلیسیرین سولفات بلور پیزوالکتریک به عنوان آشکار ساز IR استفاده می شود به سمینار IR و جزوه مراجعه کنید
یا علی

انجامی یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:00

سلام استاد عزیز
واقعا دستتون درد نکنه بابت جواب ها

سلام دانشجوی عزیز
امیدوارم در این درس هم حداکثر نمره را کسب بفرمایید
یاعلی

fereshte jahanian یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 08:07

سلام و صبحتون بخیر




استاد اگه ممکن است درباره ی PMTکمی توضیح بیشتر بگذارید و دوم اینکه سوال از سمینار بچه ها از همون خلاصه هایی که بچه ها دادند می آید دیگه؟



با تشکر

سیده ملاک الفحام یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 07:53

سلام

میگم خوبه طرف سید نیست این همه لعن نفرین کرده ، لعن و نفریناش نمیگیره ، اگه سید بود چیکار می کرد (این یک مزاح بود ؛ جدی نگیرید )
خدا روی حق نشسته نه روی باطل ، میگن چوب خدا صدا نداره ؛ وقتی میزنه دوا نداره...

مونا شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 22:22

salam ostad khaste nabashid . bara emtehan kheili esteres darim
soale chera tedede bande erteashi dar IR kamtar az mohasabeti mishe befarmaed?
yek saoel dg barayetan emil kardm

دانشجوی شما شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 16:43

سلام استاد خسته نباشید
من ایمیل شما رو فراموش کردم لطفا در صورت امکان ایمیلتون رو در جواب کامنت بگذارید .
با تشکر

سلام
IP: 2.177.149.103
Mohammad.hojjati@gmail.com
M_Hojjati@azad.ac.ir

موفق باشید

آرش قاسمی رجاء شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:14

مجدد سلام.شاید بهتر باشه به گوشه ای در سالن های دانشکده دعوتش کنید و در نبود هیچ کس از دوستانش از او در مورد اعمالش توضیح بخوایداگر درخواست غیرمنطقی دارد او را متوجه اشتباهش کنید.بالاخره این شخص بسیار کم تجربه هست و همه چیز را جلوی چشم می بینددر مورد این مطلب هم که او را علنی نمی کنید هم باید بگم کار بسیار جوانمردانه ای است.در روایات آمده که ابروی مومنی را نباید در جلوی چشم همه ریخت.

سلام
اتفاقا من اینجور فکر میکنم که در حضور دوستانش این توصیه را انجام دهم و در حضور یک شخص ثالث معتمد
چون توصیه اول من مینی بر
"قبح دروغ و دروغگویی" با گریه های ایشان ناتمام ماند
ولی بهرحال
به زودی زمستان تمام خواهد شد و روسیاهی به ذغال می‌ماند.
یا حق

آرش قاسمی رجاء شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:00

آقای دکتر فکر کردم چون بین آخرین مطلبم تا بعدی فاصله بسیار کمی وجود داره شاید سلام دوباره واجب نباشه ولی شما درست میگید.سلام سلامتی میارهدر مورد اون دانشجو نابخرد اگر اطلاعات تکمیلی بهش بدید شاید بهتر باشه.اینجوری خیلی از دوستان زیر ظن میرن

سلام
اون دانشجو بسیار خردمند است فقط برای خراب نشدن پیش دوستانش مجبوره که برخی کارهای ناشایست را انجام دهد.
فقط بگم فرد مورد نظر در کلاس تجزیه دستگاهی نیست خیال حضرتعالی راحت.
یا علی

آشنا شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:59

سلام
به رود گفتن چرا زلالی گفت به خاطر اینکه گذشتم!
قانون نیوتون میگه هر نیرویی که به طبیعت وارد کنی به همون اندازه در خلاف جهت میکوبه به خودت! (اگه نیوتون دستش به من برسه!) نفرین به خودت صاحبش برمیگرده خیالتون راحت، شما فقط زحمت فراموش کردنش به گردنتونه!...
یا علی

سلام
خانه ی دوست کجاست?
من دلم می‌خواهد
خانه‌ای داشته باشم پر دوست
کنج هر دیوارش
دوست‌هایم بنشینند آرام
گل بگو گل بشنو…؛

هر کسی می‌خواهد
وارد خانه ی پر عشق و صفایم گردد
یک سبد بوی گل سرخ
به من هدیه کند

شرط وارد گشتن
شست و شوی دل‌هاست
شرط آن داشتن
یک دل بی رنگ و ریاست…

بر درش برگ گلی می‌کوبم
روی آن با قلم سبز بهار
می‌نویسم ای یار
خانه‌ی ما اینجاست

تا که سهراب نپرسد دیگر
” خانه دوست کجاست ؟ ”

فریدون مشیری

یا حق

آرش قاسمی رجاء شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:38

در زبان مردمان سرزمین کاتالان یعنی اسپانیا تشکر رسمی اینگونه می باشد : gradsias Dr.hojjaty

سلام
در زبان مردمان سرزمین کاتالان یعنی اسپانیا سلام چگونه می باشد
در ضمن در آن زبان برا ی کسانی که نمک میخورند و نمک دان میشکنند و پشت سر استادشون شروع به بدگویی و تهمت و لعن و نفرین میکنند مطلبی بازگو نشده آیا؟
یا حق

آرش قاسمی رجاء شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:03

سلا و روزبخیر آقای دکتر.جسارتا سوالی داشتم و اون اینکه چند سوال در امتحا رودروی ما خواهد بود؟البته این سوال من نوعی صرف نیست.دوستانی بنده را نماینده قرار داده اند جهت پرسیدن

سلام بر نماینده برحق دانشجویان و دانشجونماهای کلاس
درود بر شما که به لیاقت نمایندگی داشتید
پاسخ
تعداد 14 سوال با پاسخ کوتاه از سمینارها با ارزش نمره ی 4
و نیز
ده سوال از جزوه به ارزش 10 نمره
و برای کسانی که در امتحان میان ترم غیبت داشتند و یا بهر دلیل میخواهند دوباره امتحان میان ترم بدهند
3 سوال جبرانی میان ترم به ارزش 3 نمره
لازم بذکر است که 3 نمره این درس مربوط به سمینارها بود که الحمدلله به نحوی هر چند رضایت نابخش برگزار شد.
یا حق

[ بدون نام ] جمعه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 12:37

سلام استاد
معذرت میخوام سوالاتی که در کلاس حل تمرین داده بودید هم توی سایت میگذارید؟

2.146.189.81
سلام
هر سوالی را که نتوانستید حل کنید اطلاع دهید تا پاسخ مبسوطش را در این فضای مجازی قرار دهم
تمامی اون سوالات پاسخش در جزوه موجود است
یا حق

صفدری نژاد پنج‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:30

سلام
استاد بسیار عالی،این راه پسندیده رو بازم ادامه بدید لطفا

سلام
سوالات نمونه رو آماده کردم مدام در حال تایپ هستم حالا خوبه من تایپم خوبه و گرنه تا پایان امتحانات طول می کشید.

یا حق

آرش قاسمی رجاء پنج‌شنبه 26 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:13

فقط میشه گفت خسته نباشید.ایشالله با نمره های خوب دوستان جبران کنن

سلام
ان شاءالله این نمونه سوالات تکمیل شود و به درد دوستان بخوره
یا حق

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.