شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

آمادگی برای مصاحبه کاری

نحوه آماده سازی یک رزومه خوب و

آمادگی برای مصاحبه کاری

سوالات متداول موجود در مصاحبه های کاری و بهترین پیشنهاد برای نحوه مواجهه با آن



1- از خودتان برایمان بگویید

این سوال معمولا اولین سوالی است که هر مصاحبه کننده‏ای از شما می‏پرسد که جواب آن معمولا به این ترتیب است :مشخصات اسمی، تحصیلات، سابقه کاری، تخصص، چگونگی عملکرد، افتخارات و هر آنچه که نیاز باشد حداکثر در عرض ۲ دقیقه (مختصر و مفید). باید دقت کرد که در پاسخ به این سوال و در کل همۀ سوالات نباید حاشیه رفت و جوابها را از زندگی شخصی بیرون کشید. همچنین باید دقت کرد که مسائل و مشکلات ما به خودمان مربوط است و نه به محیط شغل مان. ضمنا فراموش نکنید که این سوال برای گرم کردن است.

2- از ما چه می‏دانید و چرا ما را برگزیدید؟

در جواب این سوال باید کمی دقت کرد و از قبل اطلاعاتی را راجع به این اداره یا کارخانه کسب نمود. حتما به سایت آن محل و جستجو در اینترنت بپردازید و حتی اگر نیاز است مقداری تماس خارج شبکه ای بگیرید خلاصه هر اطلاعاتی از شرکت و افراد آن دارید جمع آوری کنید ولی در بازگو کردن نکات منفی آن شرکت احتیاط کنید یا اصلا بیان نکنید! تا وارد فضای کار نشده اید و نیز موقعیتان تثبیت نشده از انتقاد بپرهیزید مگر آنکه راهکار قابل ارائه و کوتاه مدت برای رفع آن دارید در این صورت حتما راهکار خودتان را ابتدا ارائه دهید. همچنین ترجیحا مزایای این مورد شغلی را بیان نمود بعلاوه آیندۀ شغلی، اهداف کاری، مشکلات و موانع و را نیز باید عنوان نمود.

اگر در رزومه خود بیان کرده اید شغل قبلی داشته اید از یک طرف رزومه شما پربارتر شده اما رنج مربوط به سوال زیر را هم باید تحمل کنید.

3- چرا شغل قبلی خود را رها کردید

این سوال معمولا برای محک زدن روحیه شماست و ترجیحا از انتقاد و بدگویی شغل قبلی بپرهیزید

هر گونه بدگویی از مدیران قبلی یا شرکت قبلی باعث رد شدن شما خواهد شد چون تردیدی وجود ندارد کسی که امروز از دیروزیها بد می گوید فردا از امروزی ها بدتر نگوید! وهمچنین سعی کنید به مصاحبه‏کننده بفهمانید که تنوع طلبی و میل به پیشرفت اولین هدف تغییر شغل بوده است.

4-شما چه کاری از دستتان بر می‏آید که فکر می‏کنید بهتر از دیگران می‏توانید و یا چرا فکر می‏کنید برای این کار مناسب هستید؟

بهتراست در جواب این سوال به چند مورد از استعدادهای خود اشاره کنید که در این رشتۀ کاری به کار می‏آید مثلا اگر کار صنعتی است، به مهارتهای فنی اشاره شود و اگر کار نرم افزاری است به مهارتهای مطالعه و اشاره گردد. از مثالهای دانشگاهی مخصوصا آزمایشگاهی کارهایی که با امکانات محدود انجام داده اید استفاده کنید.

 5-آیا شغل دومی هم دارید؟

داشتن شغل دوم جرم نیست اما گفتنش هیچ فایده‏ای در یک مصاحبه نخواهد داشت. پس ترجیحا آنچنان وانمود کنید که تمام تمرکز شما بر روی این کار است.

۶اگر شغلی بهتر از این شغل به شما پیشنهاد شود چه می‏کنید؟

شماهمیشه کارمندی صادق هستید و هیچ وقت کار خود و سابقۀ کاری خود را از بین نمی‏برید پس در جواب این سوال ابتدا باید عنوان کنید که شما به این شغل علاقمند هستید و نیل به اهداف خود را در این شغل می‏بینید اما اگر درمیانه راه مشکلی برایتان پیش آمد ناچارا به آن شغل دیگر روی می‏آورید. در اینجا هر آنچه برایتان مهم است مانند سلامت اخلاقی محل کار، امکان پیشرفت در کار و ارتقاء شغلی مناسب را با احتیاط تمام بیان کنید. داغ نکنید. بحث را به آرامی ببندید. یقین داشته باشید مصاحبه کننده در حال امتحان کردن شماست. اعتماد به نفس کاذب نشان ندهید و هرگز نگویید که تا ابد در این شغل خواهید ماند. از مبحث مالی سخنی نزنید بلکه فقط تمرکزتان روی علاقه تان باشد.

7چه چیز باعث می‏شود فعالیتتان بیشتر شود

در پاسخ به این سوال از مطرح کردن مسائل مالی بپرهیزید و بیشتر مسائل محیط کار، همکاران و سپس شرایط جسمی و روحی را عنوان فرمایید. اگر خانم هستید و متاهل در مورد اضافه کار و روزهای تعطیل شرایط خود را عنوان کنید.

8- انتظار چه میزان حقوق را دارید؟

مصاحبه کنندگان معمولا صداقت را شرط اول استخدام در نظر می‏گیرند پس در پاسخ به این سوال اولا نباید فروتنی به خرج داد و مثلا مبلغی پایین را پیشنهاد داد ثانیا مبالغ بالا و ایده‏آل را پیشنهاد نکنیم زیرا بلند پروازی و در نتیجه عدم میل به ادامه کار را رقم خواهد زد. اطلاعات شما از قبل در مورد محل کار و نیز اعتماد به نفس شما در این مرحله باعث صعودتان به مرحله بعد خواهد شد. اگر شما در مصاحبه قبول شوید به مبلغ مورد نظرتان خواهید رسید. در نظر بگیرید شرکتی که در حال مصاحبه با شماست نیز به دنبال جذب یک متخصص برای حل مشکلات خودش است. هرگز سعی نکنید (حتی اگر درست باشد)  به خاطر مشکلات مالی شدید نیازمند این کار هستید.

 9-آیا به همکاری و هماهنگی و کار تیمی علاقمندید؟

کارگروهی نشانه‏ای از اخلاق اجتماعی و بالا بودن سطح هوش اجتماعی هر شخص است که رابطۀ مستقیم با چگونگی عملکرد وی در محیط کار دارد. پس بهترین پاسخ بهاین سوال جواب دندان شکن “آری” است. اما بازهم صداقت فراموش نشود و درصورتی که میل شما به گونه‏ای دیگر است عنوان نمایید

10-دوست دارید رییس یا مدیر شما چگونه باشد؟

حتی اگر بهترین نیز باشید اما حفظ همبستگی بین اعضای موجود در محل کار برای یک شرکت مهمتر از حضور شما در آنجاست. جواب مناسب برای این سوال همان میل شخصی شماست که معمولا به این صورت بیان می‏شود که من از رییسم انتظار انتقاد پذیری، روحیۀ تشکر و همزبانی باکارمند را دارم

۱۱مهمترین ضعف شما در چیست؟

در پاسخ به این سوال زیاد نباید دروغ گفت اما نیازی نیست که همه چیز را نیز بگوییم. بهترین راه برای پاسخ به این سوال همان کوچک کردن مسائل بزرگ است. مثلااگر من از صدای ناهنجار اشخاص ناراحت می‏شود میتوانم این را بگویم صدای بلند گوشم را اذیت می‏کند و یا اینکه اگر مشکل خانوادگی در روحیه کاری من خدشه وارد می‏کند، می‏توانم بگویم ترجیح می‏دهم با روحیه ناخوش سرکار حاضرنشوم و مرخصی بدون حقوق داشته باشم

.۱۲در صورتیکه مشکلی را در بین کارمندان این اداره/سازمان/کارخانه/شرکت ببینید چه می‏کنید؟

این سوال نیز نوعی سوال هوش محسوب می‏شود. بهتر است در پاسخ به این سوال دومطلب را در نظر گرفت : اگر بگوییم هیچ عکس العملی نشان نمی دهیم و به قولی منظورمان عدم دخالت به کار دیگران است اشتباه کرده‏ایم همچنین اگر بگوییم سریعا با مسئول مربوطه در جریان میگذاریم نیز نشان دهندۀ گوش به بازی بودن ماست. اما بهترین پاسخ به این سوال این است که بگوییم ابتدا مسئله را بررسی نموده چنانچه حل آن از دست خودمان بر آمد که هیچ وگرنه طی نامه‏ای کتبی آنرا با مسئول در جریان می‏گذاریم. به این ترتیب انضباط کاری خود رانیز نشان داده‏ایم

۱۳چه اهدافی را برای ما دنبال خواهید کرد؟

پاسخ به این سوال اگرچه برای هر مصاحبه کننده‏ای روشن است اما پاسخ دقیق که ازروی تحقیق و بررسی شخص مصاحبه شونده گرفته باشد خیلی فرق می‏کند. درپاسخ به این سوال باید رقبا و شرکتهای حریف را شناسایی کرده و کالاهای این کارخانه و یا خدمات این سازمان را بدانیم. سپس پاسخی مبنی بر پیشرفت وتوسعۀ این نوع محصولات و پیروزی در مقابل حریف را به گونه خلاصه عنوان نماییم

14- هدفتان از کار کردن چیست

این سوال که معمولا دراواخر مصاحبه پرسیده می‏شود، دربردارندۀ همۀ ابعاد شخصیتی شماست. پاسخ به این سوال درخور کمی تامل و البته برنامه‏ریزی قبلی است. باید دقت کرد که هر کاری در نتیجه رسیدن به جایگاههای بالا را در صورت درست انجام دادن، دربر دارد. پس اولین قسمت پاسخ به این سوال می تواند “پیمودن پله‏های ترقی”باشد. سپس آسایش خانواده و زندگی مرفه و در آخر در صورتیکه کار با اربابرجوع در ارتباط است خدمت به مردم

۱۵آیا سوالی دارید؟

این سوال معمولا آخرین سوالی است که از مصاحبه شونده پرسیده می‏شود. ترجیحا سوال پرسیده شود اما نه سوالات شخصی بلکه بهترین نوع سوال پرسیدن در مورد چگونگی عملکرد کارمندان، چگونگی دریافت ارتقاء شغلی، محصولات کارخانه و است.

زمینه کاری در رشته شیمی کاربردی:

1-      زمینه واحد مستندسازی (QA) و کنترل کیفیت (QC)

2-      شرکت های داروسازی

3-      شرکت های آرایشی بهداشتی

4-      سایر شرکتهای تولیدی

در رزومه خود حتما هر یک از موارد زیر را ذکر کنید البته در صورت وجود!

-        تبحر کافی در دروس شیمی تجزیه و شیمی آلی

-        سرعت عمل زیاد در تیتراسیون های کمی

-        آشنایی کافی با روشهای استاندارد اندازه گیری ترکیبات دارویی و بهداشتی

-        مهارت استفاده از فارماکوپا (USP , BP)

-        مهارت کار با دستگاه کارفیشر

-        مهارت کافی در کار با دستگاههای آنالیز مواد شیمیایی

-         علاقه مند به یادگیری روشهای نوین سنتز و اندازه گیری ترکیبات

آنچه در رزومه شما باید وجود داشته باشد:

1-اطلاعات شخصی

نام :                                      نام خانوادگی :                               وضعیت تاهل :

  وضعیت خدمت سربازی :                                آدرس محل سکونت :                شماره تماس :   

 2-اطلاعات تحصیلی خود را درج کنید.

مدرک تحصیلی ، نام دانشگاه ، سال فارغ التحصیلی ، معدل ( اگر معدل شما خوب است آن را بنویسید و اگر نمره جالبی نیست از نوشتن آن خود داری کنید. )

3-سوابق کاری خود را درج کنید.

نام شرکت ، پست و سمت شما ، مدت همکاری شما ، آدرس ، آخرین حقوق دریافتی ( می توانید ننویسید پیشنهاد من این است که این گزینه را ننویسید.)

چیزی که در این قسمت مهم هست ، نام شرکت ، پست و مسئولیت شما در آنجا ، مدت همکاری و سابقه شما در آنجا و در درجات بعد میزان حقوق شما و آدرس و شماره تلفن شرکت و ... که اگر درج هم نشود، مشکلی ندارد.

 4- مدارک و گواهینامه  های خود را درج کنید .  دوره های آموزشی و تخصصی

 هر گونه مدرک مانند زبان ، کامپیوتر، اینترنت، دوره های آموزشی و تخصصی را در این قسمت بیان کنید.

5-سوابق علمی و پژوهشی و کاری و توانایی ها ....

مثلا توانایی سرچ مطالب علمی و تسلط به نرم افزار های آفیس
مسلط به تعمیر دستگاه های ...
مسلط به کار با دستگاه های ...
آشنایی با دستگاه های ....
انجام آزمایشات کنترل کیفیت
مقاله داخلی با موضوع ....
مقاله خارجی ای اس ای با موضوع ...

 به طور کلی هر تخصص و یا کاری که نشان دهده توانایی های کاری شما باشد و یا نشان دهنده سوابق علمی شما باشد را می توانید در این قسمت بنویسید.

نکته فراموش شده: گاهی زیاد نوشتن باعث می شود که فردی که رزومه شما را می بیند احساس کند که شما و توانایی های شما فراتر از این پست و شغل است و حتی شما را به مصاحبه دعوت نکند ، در حالی که شاید آن شغل و شرایط آن ، از نظر شما مناسب باشد ، پس فرصت مصاحبه را از دست ندهید ، اگر بعد از مصاحبه متوجه شدید مناسب شما نیست به راحتی می توانید انصراف دهید.

 

نظرات 5 + ارسال نظر
آشنا سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:33

سلام
ممنونم از راهنمایی هاتون.... فقط کاشکی میشد دنیا جوری بود که کسی آدم رو نمیشناخت بعد آدم توانا بود و میتونست بدون اینکه کسی بشناستش به همه خدمت کنه....
یا علی

آشنا سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 20:08

سلام
آخخخخخخخخخ یعنی میشه ماها، دانشجوهای تهران جنوب به جایی برسیم که کاری کنیم که همه بهش احتیاج داشته باشن و خودمون کار ساز باشیم و....؟؟؟
انشاالله که میشه
یا علی

سلام
با داشتن سه تا مقاله عالی در شیمی میتوانید از یک دانشگاه خوب خارجی اسکولارشیپ (بورس تحصیلی) بگیرید.
اگر شاگرد اول ورودی تان باشید با یک مقاله میتوانید به عضویت بنیاد نخبگان در آیید.
همه ساله جشنواره خوارزمی محل رقابت افرادی است که مثله شما دنبال مطرح کردن خودشان هستند.
یا حق

سیدعباس میراحمدیان سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:28

سلام
آخخخخخخخخخخخ یعنی میشه یه کار مشتی؟؟؟؟؟؟
سازنده-باکلاس-مرتبط با رشته-تامین کننده و ...؟؟
انشاءالله که بشه

سلام
خواستن توانستن است و خواستن واقعی یعنی پیمودن نصفی از راه دشوار موفقیت. خواستنی که هر لحظه بهت انگیزه بده و مشکلات رو برات هموار کنه
ان شاءلله
یا حق

سیده ملاک الفحام دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 21:23

سلام

از اینکه به فکر دانشجوها هستین ممنون

سلام
از اینکه دانشجویان بافکر هستن ممنون تر
یا علی

آشنا دوشنبه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 19:35

سلام

با سپاس فراوان

سلام
با سپاس بیکران!
یا حق

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.