شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

آشنایی بیش تر با یه دوست!

EDTA یا همون edta یه دوسته که اسمش بدون فشردگی اتیلن دی آمین تترا استیک اسید(استات) می باشد. مثل خیلی از ما آدمها  که دو یا چند اسمه هستیم یا احیانا هنرمندیم و اسم هنری داریم این دوست عزیز هم اسم های دیگه ای دارن که تو صنعت و جاهای دیگه مثل  کشاورزی و ... از اون ها یاد میکنن!!... شما عزیزان میتونید این شخصیت شخیص رو در صنایع و علوم مختلف با این اسامی شناسایی و با اونها ملاقات کنید! : VERSENE ACID – TRIPLEX – TRILON

EDTA یا همون edta یه دوسته که اسمش بدون فشردگی اتیلن دی آمین تترا استیک اسید(استات) می باشد. مثل خیلی از ما آدمها  که دو یا چند اسمه هستیم یا احیانا هنرمندیم و اسم هنری داریم این دوست عزیز هم اسم های دیگه ای دارن که تو صنعت و جاهای دیگه مثل  کشاورزی و ... از اون ها یاد میکنن!!... شما عزیزان میتونید این شخصیت شخیص رو در صنایع و علوم مختلف با این اسامی شناسایی و با اونها ملاقات کنید! : VERSENE ACID – TRIPLEX – TRILON

فنوتیپ ایشون هم به حالت پودر سفید رنگ و کریستال هستش! با فرمول  C10H16N2O8

اما فکر کنم این اطلاعات واسه شناختن این شخص کافی نباشن!

شنیدید میگن نیش و نوش!؟ این دوست ما علاوه بر فوایدی که داره (در ادامه آشنا خواهید شد!) ضررهایی رو هم به اطرافیانش می­رسونه،البته شاید ناخواسته!!!! وقتی شرایط اطراف باعث عصبانی شدن این دوست بشن edta تجزیه شده و تولید فیوم­های سمی اکسیدهای نیتروژن میکنه و با مواد اکسید کننده و قلیایی قوی و مس آلیاژهای اون و نیکل ارتباط برقرار میکنه.

edta در دمای محیط تبخیر ناچیزی داره اما انتشار گرد و غبار در محیط سبب ایجاد آلودگی خواهد کرد و از طریق آئروسول های (آئروسول به جو اطلاق میشه که حاوی ذراتی هست که تو یه مدت زمانی تو هوا آویزون میمونن به بیان دیگه یه سیستم کلوئیدیه که فاز پیوسته اش گازه!) آن و از طریق واکنش جذب وارد بدن میشه.

آدم ها با احساس و منطق و ... به دنیای درون هم راه پیدا میکنن، اما این دوسته ما کمی متفاوت عمل میکنن و از طریق استنشاقی و گوارشی وارد بدن ما میشن!!!

از قدیم گفتن دوری و دوستی! حتی تماس کوتاه مدت با اون باعث التهاب چشم ها ، پوست و مجاریه تنفسی میشه و اثراتی هم بر کبد میذاره!!

تبخیر edta تو دمای 20 درجه سانتی گراد خیلی جزئیه اما به هر حال ذرات موجود در هوای این ماده میتونه به سرعت به حد آزار دهنده برسه!

این دوست ما شیطنت هم میکنه و تاثیرات زیان آوری روی اکوسیستم آبی میذاره!

وقتی edta رو تنفس کنید، مثل بوی بعضی عطرها !! به سرفه می­افتید و گلو درد میگیرید و اگر به اون دست بزنید پوستتون قرمز میشه و درد میگیره که باید با مقدار زیاد آب اون ناحیه رو بشورید!و همچنین برخورد اون با چشمهایتان باعث قرمزی و درد شده که باید برای رفع این مسئله 15 دقیقه چشمهاتون رو با آب به خوبی شست و شو بدید! اگر کسی اون رو بلعید انگشتتون رو فرو کنید تو گلوش!! البته این شوخی ای بیش نبود فقط باید فرد رو وادار به استفراغ کنید...

ای وای!!! راستی یادم رفت بگم اصلا EDTA از کجا اومده و ژنش چیه؟!!

این ترکیب جالب در سال 1935 متولد شد کما آنکه هر زمان که انسان به هویت خود دست پیدا کند زاده شده است... همون طور که کریستوف کلمب آمریکا رو کشف کرد فردیناند مانز هم از اتیلن دی آمین و کلرو استیک اسید (که خودم موندم کدومشون باباس کدوم مامان!!!) این فرزند رو آماده کرد...

اجازه بدید این فرزندان رو بهتون معرفی کنم:

      1. فرزند اول به صورت اسید آزاد به عنوان ضد انعقاد مصرف نمیشه، بیشتر نمک هاش مورد استفاده قرار میگیره. اسید آزادش وزن مولکولیش 292.2 و دارای چهره ای سپید و تمیز و بدون بوست!!! محلول شکم پر اون هم تو دمای 20 درجه سانتی گراد 300 تا 2000 میلی گرم در لیتره!

      2. حالا فرزند دوم: edta دی سدیک که همیشه تو کیفش دو مولکول آب داره(EDTA-NA2, 2H2O) که از  فرزند اول چاق تره و وزن مولکولیش 372.2 و ظاهرش هم پودر کریستال بدون بو هستش! اگه شرایط مساعد باشه و درجه حرارت 20 درجه سانتی گراد باشه اونوقته که تو آب حل میشه...

     3. فرزند سوم چطوره؟؟!! : edta دی پتاسیک که اون هم مثل خواهر بزرگش عادت به داشتن دو مولکول آب تو کیفش داره! (EDTA-K2,2H2O)  که حق قبلی هارو هم خورده و چاق تره و وزنش 404.4هستش . که بیشتر عادت داره به کار کردن در اروپا و ژاپن ! جدیدا تو آمریکا هم مشغول به کار شده! این فرزند از خواهر دومیش روابط اجتماعی بهتر و حلالیت بیشتری داره!

           4. حالا میریم سر وقت بچه آخر این خانواده ! تری پتاسیکه کوچولو! (EDTA-K3) که کلا حق همه بچه قبلی                            هارو خورده و وزنش بیشتر از همه اس! 406 وزنشه!! فنوتیپش مایعی شفافه و بویی نداره و وقتی خشک میشه به حالت پودر سفید بدون بو در میاد!

pH نمک های تری پتاسیک نزدیک به pH خون و حدود 7-8 هستش که بالاتر از pH نمک های دی سدیک (4.5-5.3) است. تو تست های خاصی که به شرایط اسیدی یا قلیایی بستگی داره می­تونیم با توجه به pH مورد نیازمون یکی از این EDTA هارو به کار بگیریم.

 

امروزه این دوست گرامی در صنعت به طور عمده از اتیلن دی آمین(1و2- دی آمنو اتان) و فرمآلدهید و سدیم سیانید سنتز میشه. این شکل تکاملشه که میتونه در مرحله بعدی به فرم اسید دگردیسی بده!!   

 

  

  EDTA ، این دوست گرامی، استفاده دارویی و ضد مسمومیت هم داره! در مسمومیت با آرسنیک و جیوه و سرب در کنار استفاده از دیمرکاپرول از EDTA هم استفاده میشه. در مورد مسمومیت با روی و سرب و منگنز و نیکل و کبالت هم از EDTA و همکارانش Na و Ca استفاده میشه. در مسمومیت با آهن هم علاوه بر دفروکسامین،EDTA و Na و Ca هم  وارد عرصه ی عمل میشن!!

خب حالا کمی دلم میخواد در مورد کی لیت صحبت کنم:

کی لیت (chelate)  در علم شیرین شیمی به لیگاندی اطلاق میشه که دو یا چند دندانه داره، یعنی دقیقا لیگاندی که بیشتر از یه قسمتش با فلز تشکیل complex بده! (میدونیم که همکاریه فلز و لیگاند پیچیده ها (complex) رو به وجود میاره!) این اسم (chelate) از ژن اولیه chele به معنیه پنجه کشیدن گرفته شده.

EDTA عزیز از بهترین نمونه های لیگاند در شیمی آلی فلزیست. در اصل کی لیت یه لیگانده که بیش از یه جفت الکترون به فلز مرکزی complex هدیه بده  که طی اون  یه ترکیب  شیمیایی با یه "یون" فلزی (M) ترکیب شده و محکم به اون میچسبه!! پس هر دوستی که این ویژگی اخلاقی رو داشته باشه، درمانی به حساب میاد برای مسمومیت با فلزات!!

EDTA یه لیگانده و لیگاند به مولکول یا یونی گفته میشه که با فلز مرکزی پیوند برقرار کنه و یه پیچیده (complex) رو به وجود بیاره! هر چه تعداد دندانه ها بیش تر باشه باعث پایداری کمپلکس  و اون لیگاند میشه که یه دلیلش مربوط به انرژی آزاد گیبس در علم شیرین شیمی فیزیک هم میشه!... در لیگاند ، تعداد سایت های فعال متغیره! در علم شیرین شیمی معدنی لیگاندی را که چند سایت فعال داشته باشه که بتونه به یه فلز حمله کنه  رو لیگاند شلات کننده میگن!

در شیمی آلی فلزی لیگاندهای دو یا چند دندانه به سه شکل با فلز ارتباط دوستی برقرار می­کنند: دانگل، کی لیت و یا پل!

روابط اجتماعی آن لیگاندها برای دوستی با فلزات با هم فرق داره که این تفاوت باعث تفاوت در مقدار شکافتگی سطوح انرژی در فلز مورد نظر در اثر حضور لیگاند میشه،که مورد بحث نظریه ی میدان لیگاند میشه که خودش بحثی ست بس مفصل! به دلیل تفاوت مقدار این میدان ها ساختمان ترکیب کمپلکس هم متفاوته که ممکنه منجر به فرزندی 4 یا 8 وجهی بشه!!!....

دوست دیگه ای که تقریبا برای درمان مسمومیت ها مشابه EDTA عزیز عمل میکنه " دفروکسامین مسیلات" است! با فنوتیپ C25H48N6O8 که خاصیت اسیدی بیشتری نسبت به بازی داره! این دوست باعث دفع آهن در درمان مسمومیت میشه و اگه وارد رگ خونی بشه از تجمع آلومینیوم در استخوان که در افراد مبتلا به بیماری نارسایی کلیه وجود داره، جلوگیری میکنه  و در بیماران دیالیزی هم برای درمان مسمومیت عصبی یا ناهنجاری استخوان استفاده میشه!

به طور کلی در نیروی امنیتی از پلیس های EDTA برای دستگیر کردن و به تله انداختن یون های فلزی استفاده میشه!

EDTA یک شلاته کننده ی قدرتمند برای فلز شناخته شده !...

دلم میخواد کمی بیشتر در مورد طرز رفتار EDTA توضیح بدم...

EDTA عزیز 6 مکان بالقوه داره تا بتونه با یون های فلزی پیوند برقرار کنه که 4تای اون گروه کربوکسیل (به صورتH4y که در آن y بنیان آنیونی است)  و دو تای آنها گروه آمین میباشند. در نتیجه  اون یک لیگاند 6 ظرفیتی و اسیدی 4 ظرفیتی است و در طی 4 تفکیک متوالی 4 هیدروژن اسیر شده ی خود را آزاد کرده و در این شرایط به عنوان تیتران مورد استفاده قرار میگیره!

.... در شرایط مسمومیت با سرب از EDTA استفاده میشه که به صورت تزریق داخل وریدی از اون استفاده میشه که نتیجه هم داده، edta دارویی موثر جهت مونوتراپی مسمومیت با سربه!

زمانی که edta در آب حل میشه درست شبیه یک آمینو اسید گلیسیرین عمل میکنه به این صورت که یک یون دو قطبی تشکیل میده! به این نکته هم باید توجه کنیم که edta دارای بار خالص صفر است و چهار پروتون تفکیک پذیر داره که دو تای اون ها به دو گروه کربوکسیل و دو تای دیگر به دو گروه آمین مربوط اند. اولین و دومین مرحله از تفکیک به ترتیب با از دست دادن پروتون گروه های کربوکسیلیک اسید صورت می گیره اما دو مرحله ی بعدی تفکیک گروه های آمین پروتون دار شده است.

جالبه که دو تا ثابت تعادل اول از نظر اندازه تقریبا با هم اندازه اند و این یعنی اینکه این دو پروتون به دو انتهای مخالف این مولکول تعلق دارند! جدا کردن یکی از این پروتون ها باعث ایجاد یه خصوصیت منفی در اون میشه که به خاطر تفکیک اولین پروتون دیگه مانعی برای برداشتن دومین پروتون وجود نداره در حالی که اون دو هیدروژنی که تحت سلطه ی گروه های خبیث و منفی کربوکسیلات قرار دارند این طور نیستند.

این دوست با یون های فلزی بدون توجه به بار اون­ها به نسبت یک به یک ترکیب میشه.

EDTA با تمام کاتیون ها بجز فلزات قلیایی کی لیت تشکیل میده و این کی لیت ها انقدر پایدارند که در حجم سنجی ها از اون ها استفاده میشه! این پایداری خودش رو مدیون گروه های کمپلکس دهنده ی متعدد میدونه که باعث میشه کاتیون زندانی شده و در دسترس حلال هجوم آورنده نباشه! این کار هدف آزمایش کمپلکسومتری است!

چند تا از خصوصیت های اخلاقی EDTA:

         1. به خاطر گروه های عاملی اش خاصیت کمپلکس  کردن رو داره.

          2. به وسیله ی اینکه از چند موقعیت ، این لیگاند میتونه برای ارتباط با  کاتیون استفاده کنه به اون chelate می­گویند.

         3. تو خیلی از واکنش های کمپلکسومتری از این دوست به عنوان تیتران استفاده میشه.

        4.  فرمول خلاصه شده ی H4y مختص این دوست است که به خاطر آن 4 تا  H اسیدی که داره و متناظر با هر       ثابت تعادل محیط اسیدی آن یک مقدار pka داریم.

        5.   EDTA قطبی نیست و در آب نا محلوله پس مسلما برای تهیه ی محلول های اون از نمکش استفاده میکنن.

        6.   اگه میشد که با وزن کردن مقدار مشخصی از نمک و به حجم رساندن اون غلظت دقیق مورد نیاز رو به دست آورد در این صورت این ترکیب جزء مواد استاندارد اولیه میشد ولیکن EDTA استاندارد نیست و بعد از تهیه ی محلولی از اون باید ایارش رو تعیین کرد.

تقویت کامل به وسیله ی ویتامین کمپلت TNT... شوخی کردم!

حالا ببینیم چطورمیشه تعیین دقیق تر غلظت محلول دوستمون رو انجام بدیم ...

به خاطر اهمیت دقیقی که غلظت edta عزیز داره حتی 1% خطا هم با قبول dpH=4  به دست آمده  قابل قبول نیست،چرا؟؟ چون قراره edta توی کمپلکسومتری به عنوان نقش اول تیتران وارد عرصه شه... یکی از روش هایی که باعث افزایش دقت میشه، زیاد کردن پرش جناب pH  در مکانی به نام هم ارزیه! این کار با یه نوع فنر انجام میشه به این صورت که اگر pH شروع رو کم کنیم یعنی باعث تقویت اسیدیته ی جناب EDTA بشیم این جهش pH انجام خواهد شد و دقت افزایش پیدا خواهد کرد . بر طبق اصل شخص حقیقی لوشاتلیه اگر تغییری به یک سیستم که آرام و متعادل سر جاش نشسته اعمال بشه و پا رو دمش بزارن اونم از سر جاش بلند میشه و در صدد جبران اون مزاحمت بر میاد!

واکنش های تشکیل complex رو هم میشه برای تقویت اسید به کار برد به این صورت که یه کاتیون محترمی رو وارد اتاق محلول می­کنیم این کاتیون هر کسی نمیتونه باشه!! باید بتونه با بنیان آنیونیedta  یا باز مزدوج اون تشکیل complex پایدار بده و نتیجه ی این واکنش جابه جایی واکنش به سمت راست خواهد بود!!! دیدید می خواید در رو باز کنید باید کلید مخصوص به خودش رو داشته باشید چون مکمله شکل اون قفله! این کاتیون هم برای هم صحبتی با EDTA باید مکمل اون باشه یعنی نباید خاصیت اسیدی داشته باشه! که عموما کاتیون هایی با این ویژگی مربوط به منطقه جغرافیایی  فلزات قلیایی خاکی میشه...! تمام این اتفاقات باعث میشه تا اسید ضعیف استخوان بندیش پر بشه که به این عمل  تقویت اسیدیته ی EDTA میگن! اگر مثلا حضور جناب Ca بیشتر از مقدار مد نظر باشه دیگه این تقویت میشه تقویت کامل یعنی مقدار Ca مازاد بر مقدار مورد نیاز هست.

هرکاری یه نتیجه ای داره نتیجه ی تمام این­ها هم جهش pH تو نقطه ی هم ارزیه که این یعنی خطا کمتر و دقت تعیین غلظت بیشتر خواهد شد! حالا اگه  B-complex یا TNT در دسترس نبود چی!!!؟؟ اون وقت دیگه تقویت کامل نمیشه که!!!

تو تقویت ناقص EDTA ، باز هم جناب کلسیم دست اندر کارند اما نه اضافه بر سازمان! بلکه حتی کمتر از دوست عزیزمون EDTA . در نتیجه بخشی از EDTA قوی میشه و بقیه اش ضعیف میمونه!

با این اوصاف دو اسید باقی میمونه که در رده ی اول اسیدی که قوی تره زورش میچربه و زودتر خنثی میشه یعنی H+ .

هدف از  تقویت ناقص تعیین غلظت Ca هستش در حالی که تو تقویت کامل اندازه گیری غلظت Ca به این خاطر که مازاد بر مقدار مورد نیازه و عدم اسیدیته ی قوی اش ممکن نیست و همه ی Ca موجود در محیط آزاد نیست که بشه اونو اندازه گیری کرد!

دوست ما در جاهای دیگه ای هم کاربرد داره که هنوز دارن روش مطالعه میکن تا ازش مطمئن شن که یکی از اونها درمان تحلیل لثه با استفاده از ژل EDTA هستش!

اینکه درمان تحلیل لثه با تکنیک  فلپ کرونالی همراه با EDTA  بهتره یا بدون اون!

نمک های edta به خاطر اینکه باعث حفظ سلول های خونی میشن از اونها به عنوان یه ماده ی ضد انعقاد خون در آزمایشگاه های  هماتولوژی استفاده میشه!

Edta این توانایی رو داره که با تعدادی از عناصر پیوند بده و با دستگیری Ca اون رو از محیط عملیات  خارج کنه. Ca  و دیگر یون های  دو ظرفیتی میتونن به عنوان  کوفاکتورهای آنزیم عمل کنن  و به خاطر همین نمک های edta برای تعیین Ca و Fe و آلکان فسفاتاز ، کراتین کیناز و لوسین آمینو پپتیداز مناسب نیستند.

 

Edta خان در چند حرفه مشغول به کار هستن که مازاد بر آن چیزیست که تا الان گفته شده: مثلا در آزمایشات هماتوکریتی (روش میکرو هماتوکریت) ، شمارش پلاکت، شمارش گلبول قرمز و سپید، اندازه گیری هموگلوبین، گسترش خون محیطی  جهت افتراق سلولی، شمارش رتیکولوسیت، فلوسیتومتری، سدیمانتاسیون(پس از تصحیح با سیترات سیدیم) در هماتولوژی به کار میره.

نمونه خون تهیه شده با ضد انعقاد edta طی مدت 6 ساعت تو حرارت آزمایشگاه باید آزمایش بشه . همکاری با شخص شخیص EDTA در مواردی مثل اندازه گیری سیکلوسپورین (cyclosporine)   و عناصر بسیار کمیاب توصیه میشه! در ضمن این رو هم باید یادآور بشم که نمک های edta این توانایی رو دارن که با ظروف فلزی یا درب اون­ها دست دوستی بدن که اون­ها رو در این موارد دوستان ناباب به حساب میارن و باعث آزاد شدن یون های فلزی میشن، پس باید آگاه باشید که edta جان رو تو چه شرایطی باید قرار داد!!!

کلا تو تستای انعقادی وارد عمل نمیشه اما وقتی بخوایم پلاکت ها رو بررسی و مورد آزمایش قرار بدیم اون وقته که edta وارد عمل میشه. باید به این مورد هم توجه داشته باشیم که توی بعضی از بیماری ها به دلیل اینکه آنتی بادی های پلاکتی وجود داره اگه edta شروع به کار کنه پلاکت ها به صورت چسبیده به هم دیده میشن، پس در این مورد edta رو کنار می­زاریم. در ضمن یادم نره بگم که فاکتور V در مقابل EDTA سر تعظیم فرود میاره و ناپایداره!! (فاکتور انعقادی V به عنوان کوفاکتور برای فاکتور X عمل میکنه. فاکتور X باعث تبدیل پروترومبین به ترومبین می­شود که در آبشار انعقادی نقش مهمی ایفا میکنه. این فاکتور توسط پروتئین C فعال ، تجزیه می­شود. اما واریانت لیدن فاکتور V در اثر عمل پروتئین C غیر فعال نمی­شود که باعث ایجاد لخته در فرد می­شود. ژن تولید کننده V روی کروموزوم یک قرار دارد.)

مقدار مصرف فرزند آخر خانواده ی EDTA (EDTA-K3) ، 2.1 میلی گرم برای هر میلی لیتر خونه ولی فرزند دوم و سوم همراه با دو مولکول آبشون0.25±1.5  میلی گرم  برای هر میلی لیتر خون مورد استفاده قرار میگیرن.

حالا نمونه ای که داریم باید چقدر پایداری داشته باشه؟؟!! :

تو حرارت آزمایشگاه بیشتر از 6 ساعت از زمان گرفتن خون توی لوله حاوی EDTA نباید بگذره ولی تو حرارت 4 درجه سانتی گراد (یخچال) تا 24 ساعت platelet (همون پلاکت خون)، RBC(گلبول قرمز خون) ،WBC(گلبول سپید خون)،Hb(هموگلوبین خون) و MCV و P.C.V (که نمودارهای پهنای سلولی هستن) پایداره!

مقدار edta ای که ما باید استخدام کنیم و به کار بگیریم باید متناسب با مقدار خون باشه اگر از حدش بگذره گلبول های قرمز و سپید چروکیده و منهدم میشن که به دلیل افزایش غلظت یونیه! افزایش EDTA بیشتر از 2 میلی گرم در میلی لیتر سبب کاهش قابل توجهی در P.C.V و در نتیجه افزایش MCHC میشه که همین افزایش روی پلاکت ها اثر میذاره و باعث تورم و پاشیدگیشون میشه، شمارش مجدد این ذرات پلاکتی باعث افزایش توهمی تعداد پلاکت ها میشه!

خب حالا در مورد تاثیر ماده ضد انعقاد روی انگل مالاریا می­خوام براتون بگم...

بهترین روش برای تشخیص  انگل مالاریا استفاده از گسترش بدون ماده ضد انعقاده که به طور مستقیم از خون مویرگی و یا وریدی تهیه شده باشه. ولی چون برخی از نمونه ها از سایر مراکز ارسال می­شن و یا انگل به طور اتفاقی  همراه با ماده ضد انعقاد دریافت می­شه لازمه که از اثرات ماده ضد انعقاد بر روی مالاریا اطلاع داشته باشیم.

کلیه مواد ضد انعقاد سبب تغییراتی در انگل های مالاریا میشن که با توجه به چرخه زندگی انگل ، فاصله طی شده تا انجام آزمایش و نوع ماده ضد انعقاد مورد مصرف متفاوته.

چنانچه استفاده از ماده ضد انعقاد الزامی باشه بهتره هر چه سریع تر گسترش را تهیه کرد.

ماده ضد انعقاد انتخابی EDTA دی پتاسیک است ، این ماده برای مدت کوتاهی تغییراتی روی انگل به وجود نمیاره ولی اگر بیش از 6 ساعت در مجاورت خون باشه سبب اختلالات زیر میشه:

1.مرحله تکامل جنسی سیر خود را ادامه خواهد داد ومیکروگامتوسیت پس از بلوغ گامتوسیت  را داخل خون آزاد می­کنه. این گامت ها تو تشخیص افتراقی با بورلیا قرار میگیرن.

گاکتوسیت های هلالی شکل پلاسمودیوم به دور خود جمع شده شبیه پلاسمودیوم فالسیپارم مالاریا می­شن .

2. تروفوئیت بالغ پلاسمودیوم ویواکس در اثر تماس طولانی با EDTA بهم فشرده شده و اگر این زمان بیش از اندازه طولانی باشه گلبول های قرمز حاوی گامتوسیت و شیزونت بالغ همراه انگل نابود می­شن ولی رنگدانه هموزین مالاریا همیشه پایداره و می­تونه  برای یک فرد با تجربه کمکی در جهت یافتن و حتی تشخیص نوع انگل باشه.

3. نمای گلبول قرمز با دندانه دار شدن  و روی هم قرار گرفتن دیواره سلولی تغییر می­کنن.

4. گلبول های قرمز منقوط (مبتلا به پلاسمودیوم ویواکس)  قابل رویت نخواهد بود.

هرگاه نمونه برداری در اتر EDTA تغییرات قابل توجهی نشون بده بهتره نمونه گیری رو تکرارکنیم و در این صورت گسترش رو به صورت مستقیم و بدون استفاده از ماده ضد انعقاد تهیه کنیم.

تشخیص EDTA :

روش های متفاوتی جهت تشخیص انواع EDTA وجود دارد که ساده ترینشون اینه که دو قطره از محلول تیوسیانات آلومینیوم (8گرم درصد میلی لیتر آب مقطر) و دو قطره از محلول کلرور فریک (9گرم درصد  میلی لیتر آب مقطر) را به 5 میلی لیتر آب مقطر بدون یون در لوله آزمایش اضافه کنیم که یه محلول قرمز درست میشه. تقریبا در حدود 50 میلی گرم نمک مورد نظر رو به محلول بالا اضافه می­کنیم در صورت وجود EDTA رنگ قرمز تبدیل به زرد میشه!

خب تو کشاورزی چه خبره؟؟!! :

وقتی که منابع  آهن و یا به عبارت دیگه غلظت آهن در محیط کم بشه میشه با اضافه کردن نمک های معدنی آهن مثل سولفات آهن  کمبود رو برطرف کرد اما در شرایط pH بالا  که تو خاک­های آهکی غالبه اضافه کردن کلات آهن و یا محلول پاشی با غلظت یک در هزار کلات آهن با بنیان Fe-EDDHA موثره، بنیان EDTA آهن در محیط های بدون خاک  که pH کنترل شده اس با غلظت 0.2 گرم در لیتر موثره.

بنابراین بهترین حالت برای مقابله با کمبود آهن برطرف کردن مشکل جذب و فعالیت آهن تو خاک و گیاهه نه اضافه کردن غلظت آهن تو محیط کشت! چون  این کار باعث مسمومیت آهن میشه. مسئله حساسیت ریشه ها به بنیان­های کی لیت به خصوص در خیار  جدیه بنابراین نباید بیشتر از حد مجاز توصیه شده مورد استفاده قرار بگیره.  این مسئله  برای محلول پاشی با بنیان های  EDTA  هم صدق میکنه. بنابراین  از محلول پاشی های مکرر بایستی خودداری بشه، چرا که نمک­ها روی برگ تجمع پیدا کرده و ایجاد سمیت میکنن. بهترین راه حل ، افزایش و راحت تر کردن شرایط جذب و کاهش خطر سوختگی نمکه. محلول پاشی نمک های عناصر بایستی تو شرایط ابری یا بعد از ظهر باشه تو شرایطی که پوسیدگی ساقه شایعه، بهترین روش برای محلول پاشی ، اسپری کردن محلول از قسمت بالا روی بوته هاست تا ساقه ها زیاد خیس نشن!

خیلی از اوقات تو شرکت های تیتراسیون که EDTA در اون جا کار میکنه باید از اشخاص کمپلکس دهنده­ی کمکی استفاده کرد تا از تنبل شدن و یکجا نشینی و رسوب آنالیت به صورت اکسید جلوگیری کرد. این اشخاص واکنشگر باعث میشن نقاط پایانی کمتر تیز بشن...

یه نکته ی جالب دیگه: EDTA خیلی اکتیوه!! منظورم انرژیه اکتیواسیون نیستا!!! فعالیتش تو حرفه های مختلفه... اون یه نگهدارنده­ی عالی برای مواد خوراکیه و یک بخش از محصولات خوراکی مثل مایونز ، سس سالاد و روغنها به اون اختصاص داره!

وقتی edta وارد جو مواد خوراکی میشه به حدی گرم و صمیمی با یون های فلزی دوست میشه که دیگه اونها نمیتونن "هوایی" بشن! (نمیتونن واکنش اکسایش در هوا رو کاتالیز کنن)

اکیپ edta و دوستاش که کلا با هم عوامل  کی لیت سازن به خاطر اینکه این توانایی رو دارن که افراد شرور یونهای فلزی رو حذف یا غیر فعال کنن به نام مستعار عوامل متوقف کننده هم میشناسن!

خب در آخر به این برسیم که برای شرکت های تیتراسیونی ، کدوم شرکت ها edta رو استخدام خواهند کرد:

              کمپانی تیتراسیون مستقیم

             کمپانی مبتنی بر شناساگرها برای آنالیت

             کمپانی های مبتنی بر شناساگرها برای یک یون فلزی افزوده شده

             کمپانی های پتانسیل سنجی

 

... خب دیگه من تا حد جلسه ی آشنایی کار کردم و شما رو با دوستم آشنا کردم، شناخت بیشتر این دوست عزیز و فعال رو به شما میسپارم...

موفق باشید...

 

نظرات 7 + ارسال نظر
عماد شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 11:55

سلام و خسته نباشید با تشکر از زحماتتون و ارائه اطلاعات مفید و عالیتون. لطفا" در مورد راهها ی دیگر تشخیص EDTA منو راهنمایی کنید. متشکرم

آشنا شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 00:14

سلام
عذر میخوام که این حرفو میزنم ولی من جز یک نفر از هیچ چیز تو زندگیم نمیترسم...
میدون رو هم خالی نمیکنم، من همچنان هستم چون من واسه دل خودم دارم فعالیت میکنم.
من همیشه خودم گفتم که من پژوهشگر از نوع خاص نیستم و دارم تازه الفبا رو یاد میگیرم!!!
چشم عوض میکنم فقط امیدوارم مناسب باشه اگه خوب نبود بفرمایید.
در پناه حق سلامت باشید

آشنا جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 23:58

سلام
خیلی عذر میخوام قصد جسارت نداشتم فقط چون فکر میکردم دنبال قالب مربوط به شیمی هستید اینو گفتم... قبل از این هم براتون آدرسش رو ایمیل کردم.
من نو پا تر از این حرفام... بازم عذر میخوام
یا علی

سلام
فکر نمیکردم کسی که ادعای تحقیق و پژوهش رو با حذف درس تمرین پژوهش شروع می کنه اینقدر زود میدون رو خالی کنه و با یه عذز خواهی ساده بره پشت ترس پنهان خودش ! قایم بشه
منتظر قالب جدید تان هستم.
یا علی

م. حجتی جمعه 30 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 14:04

سلام
ممنون از این همه زحمت.
واقعا جای شکلهای زیبای مامان و بابا و خواهر برادرای edta خیلی خالیه./
یا حق

سلام
کار خاصی نکردم...
اگه میتونستم حتما نقاشیشون رو میکشیدم اما این ترم مجال این کارو بهم نمیده...
در ضمن استاد من یه قالب برای اینجا پیدا کردم!
یا علی
----
سلام
لطفا قالب کمپلکس تون رو روی لیگاند وبلاگ قرار دهید تا نسبت استوکیومتری مناسب تر برای وبلاگ پیدا شود.
در ضمن از همین لحظه شما مدیر سایت شدید به نام خاتم کار بال پروانه ها کارتون رو شروع کنید.
یا حق
م.حجتی

محیا حبیب زاده جمعه 16 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 17:15

سلام واقعاْ عالیه خسته نباشی مطمئنم واسه ی همه مفیده

سلام
ممنونم دوست عزیز،سلامت باشید... انشاالله...

آرش قاسمی رجاء جمعه 16 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 07:32

روز بخیر خانم آشنا.جای خوشحالی داره که یک نفر به یه ماده اینقدر علاقه داره و این قدر مطلب آورده حداقل میشه گفت که ماده edta خیلی خوشحاله که یه طرفدار حسابی داره.در ضمن مطلب خیلی جامع و خوب بود.

سلام و وقتتون به خیر
خیلی ممنونم...
آقای قاسمی رجاء راستش مطلب خیلی گسترده بود چون دوستان فرمودن اگه زیاد باشه حوصله ی خوندنش رو ندارن سعی در فشرده کردنش داشتم!! اگه تونستید حتما اون بخش که مربوط به درمان مشکلات لثه بود رو یه سرچ بکنید موضوعش برای من یکی خیلی جالب بود
موفق باشید

سعیده بهزادمنش پنج‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 22:13

سلام
خانم آشنا مطلبتون خیلی جالب بود.

سلام
خیلی از لطفت ممنونم

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.