شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

انجمن شیمیدان های جوان و ساختار EDTA

سلام دوستان

راستی شما هم بلدید ساختار EDTA را رسم کنید یا مانند پنج شیمیدان جوان قصه ما با یک اشتباه کودکانه چهار هیدروژن اضافی می آورید و مجبور می شوید پیوند دوگانه اتیلن را به هر قیمتی نگه دارید.

آیا تا بحال فکر کردید چرا پیوند دوگانه اتیلن در EDTA باز میشوند؟

کافی است همین حالا شروع کنید؟

وسایل لازم:

یک عدد کاغذ کمی تا قسمتی سفید

یک عدد مداد یا خودکار که فقط بنویسد!

یک مقدار وقت آزاد

یک

دو

سه

شروع کنید:

سوال این است:

 ساختار اتیلن دی آمین (اتیلن دی نیتریلو) تترا استیک اسید (EDTA بخوانید ای دی تی اِی) با فرمول بسته C10H16N2O8 را رسم کنید؟

منتظر نقاشی های شما هستم! لطفا تقلب نکنید

امیدوارم شیمیدانهای جوان قصه ما سالم به منازلشان رسیده باشند.!!!

یا حق

نظرات 27 + ارسال نظر
الینا پنج‌شنبه 15 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:52

سبا قمبری شنبه 4 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:15

سلام استاد روزتون بخیر
میشه لطف کنید نمونه سوال تجزیه یک بذارید؟؟ ممنونم از لطفتون

سلام
کتاب به اندازه کافی نمونه سوال دارد
یا علی

آشنا جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:38

سلام
بله...استاد من بیشتر قصدم از نظراتی که میدم پرسشه!؟
راستش وقتی از استادم پرسیدم که لیگاند میتونه فلز باشه یا نه گفتن میشه اما فهمیدم که اگه دو یا چند فلز حضور داشته باشن دیگه اسم اون چیزی که بهش میگین لیگاند میشه همون مرکز بعدی توی کمپلکس!در اصل تو این مطلبی که امشب میزارم تو وبلاگ هم هست که گفته لیگاند مولکول یا یونی هست که با اتم مرکزی پیوند برقرار میکنه و تعداد سایت های فعال در اون ثابت نیست و اینکه لیگاند بیش از یک جفت الکترون در اختیار اتم مرکزی قرار میده و من هنوز اینو نمیدونم که کمپلکس با دو اتم مرکزی هم همینطوره یعنی اون دو اتم هم همین کارو انجام میدن!؟ و آیا پیوند بین اون دو اتم مرکزی هم از نوع کووالانسی کوئوردیناسیون هستش!!؟؟
من که عرض کرده بودم هنوز اول دبستانم چون وقتی حرف میزنم یا میخونم خیلی جاهارو نمیدونم و بلد نیستم چنین حسی بهم دست میده
چشم...
سلامت باشید
یا حق

آشنا پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:20

سلام بر استاد عزیز وقتتون به خیر
استاد من کتاب زنده یاد آقا بزرگ رو تا حدی خوندم و سوال هم پرسیدم...
بعد اینو متوجه شدم،البته اگه درست متوجه شده باشم که لیگاند میتونه فلز باشه اما ترکیب یک لیگاند با یک فلز کمپلکس میده درست همون طور که شما فرمودید و اگر لیگاند در این شرایط فلز باشه دیگه بهش لیگاند نمیگن و میشه کمپلکس دو هسته ای و یا چند هسته ای!!!...
هر چی میره جلو تر بیشتر به این پی میبرم که "هیچی" بلد نیستم
باید خیلی تلاش کنم...
یا حق

سلام
من در حوزه تخصص خودم گفتم و استناد هم به این جمله است که
The bonded molecules are called ligand
و تعریف مورد استفاده دیگر به صورت زیر است
Definition: an atom, ion, or molecule that donates or shares one or more of its electrons through a covalent bond with a central atom or ion. It is a complexing group in coordination chemistry that stabilizes the central atom and determines it reactivity.

آنیون کلرید می تواند یک لیگاند باشد اما کاتبون نقره نمی تواند.
آنچه در مرکز قرار می گیرد اتم مرکزی و آنچه در اطراف است لیگاند محسوب می شود. و مجموعه اینها ترکیب کمپلکس را پدید می آورد اما اینکه فلز اطراف یک اتم مرکزی باشد و تشکیل کمپلکس بدهد بجر در مورد آلیاژها و ملغمه ها مثل جیوه- طلا- نقره و .... مطلبی ندیده ام
البته من هنوزم متوجه نشدم که "لیگاند میتونه فلز باشه یا خیر"
کمپلکس های دو هسته ای داری دو اتم مرکزی هستند که شما هم به آن اشاره کردید ولی بازهم همان سوال مشهور "آیا فلز می تواند لیگاند باشد یا خیر"؟
در ضمن در مرحله سوم علم هست که آدمی می فهمد که هیچ نمیداند و برای شما هنوز زوده به این مرحله برسید!
یکم بیشتر استراحت کنید تا کمتر دچار این احساس بشوید.
در مرحله دوم آدمی فکر میکند همه چیز را می داند انچنان با غرور می گوید یا می نویسد که زمین زیر پای گفتار و نوشتارش می لرزد و کمی بعد که با سوادتر می شود تازه می فهمد که هیچ نمیداند!
موفق باشید
یا حق

آشنا جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:33

سلام
جالب بود ولی با یه بار خوندن جواب نمیده!!!دارم روش فکر میکنم
ممنونم
یا حق

آشنا جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:11

سلام
همراه همیشگیه من جناب حافظ! از شعری که گذاشتید متوجه منظورتون شدم...
با نظرتون کاملا موافقم و با یاری اساتیدی مثل شما این ترم تلاش جدی خودمو شروع کردم..دیره، ولی از نظر من هوز فرصت هست تا بتونم کم کاریه قبلم رو جبران کنم
خیلی ازتون ممنونم استاد
سلامت باشید
در پناه حق

سلام
رهرو آن نیست گهی تند وگهی خسته رود
رهرو آن است که آهسته وپیوسته رود
لینک زیر به من خیلی کمک کرده شاید برای شما هم مفید باشه
http://quddus.blogfa.com/post-158.aspx
یا علی

آشنا جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 19:05

سلام
پس جملم رو اصلاح میکنم" من دوسش دارم" دوست داشتن با منطقه و به این راحتیا آدمو دل زده نمیکنه!"
من که الان از شیمی خوشم نیومده فقط این جناب edta رو تا الان خوب نمیشناختم که الان با شناختشون از آشناییشون خوش وقت و خوش بختم...
یا حق

سلام
سوءتفاهم نشود
حرف من این است که آدم با شناخت کافی در وادی عشق و علاقه قدم بگذارد.
از روی احساس وارد شدن دل زدگی و یاس به همراه داره و فراموشی و پشیمونی
به نظر من در یکی از مهمترین زمانهایی هستید که میتوانید اطلاعات علمی خودتان را ارتقاء بدید قدر این لحظات رو بدونید عمق علم شما در دوره کارشناسی شکل میگیره
من نیز تشنه اینم که نتیجه این همه تحقیق و تلاش شما را بدونم بی صبرانه
موفق باشید
یا علی مدد

آشنا جمعه 11 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 14:32

سلام
عاشق edta یا همونEDTA شدمچقدر کاربرد داره... فکرشم نمیکردم
تا یکشنبه اگه خدا بخواد مرتبش میکنم و براتون ارسال میکنم
یا حق

سلام
تجربه نشون داده اونایی که زود عاشق میشن زودم از عشق زده میشن
"الا یا ایها الساقی ادر کاسا و ناولها
که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها
به بوی نافه‌ای کاخر صبا زان طره بگشاید
ز تاب جعد مشکینش چه خون افتاد در دل‌ها
مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم
جرس فریاد می‌دارد که بربندید محمل‌ها
به می سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید
که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها
شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل
کجا دانند حال ما سبکباران ساحل‌ها
همه کارم ز خود کامی به بدنامی کشید آخر
نهان کی ماند آن رازی کز او سازند محفل‌ها
حضوری گر همی‌خواهی از او غایب مشو حافظ
متی ما تلق من تهوی دع الدنیا و اهملها "
یا علی

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 22:51

سلام
ممنونم استاد فقط الان سرگرم ترجه کردن این مقاله هستم که در مورد کاشف و طرز تهیه و تاریخچه و کاربرد edta در موارد مختلف و صنایع هستش...
خیلی زیادهاما من میتونم
خیلی جالبه حتی برای درمان برخی مسمومیتها هم نوشته که ازش استفاده میشه!!!!

سلام
حتی برای مسمومیت ستون ها درکروماتوگرافی به فلزهای سنگین بهترین دوا محسوب میشه البته باید دوزش رو یک پزشک حاذق تعیین کنه!
یا حق

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 22:42

سلام
من متن بالا رو متوجه شدم ولی یه جاییشو متوجه نشدم ولی خب مسلما اینجا حق با شماست...
استاد،لیگاندهای توی معدنی که داشتیم میخوندیم فلز بودن ،Fe برای خون و چسبیدن و کنده نشدن عناصر دیگه به سر فلز آهن در خون که باعث خفگی میشد که حتی اگه اون مورد O هم باشه ولی کنده نشه باعث خفگی میشه... و edta با حروف کوچیک دقیقا به خاطر فلز بودنه!! با توضیحاتی که شما الان گذاشتید...
فهمیدم
ممنونم. الان دارم کتاب نام گذاری آیوپاک رو دانلود میکنم تا از این به بعد اینجوری منطقی قبول کنم
خیلی ازتون ممنونم استاد
یا حق

سلام
صفحه 56 همان کتاب هم حرف منو تایید میکنه
edta در مورد نمک EDTA بکار می ره نه خودش
عین جمله ش هم اینه که
ethylenediaminetetraacetic acid
should be rendered H4edta

و تا جایی که من به یاد دارم فلز نمیتونه لیگاند باشه
ترکیب لیگاند با فلز تشکیل کمپلکس (ترکییب پیچیده) می دهد
یا حق

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 22:28

سلام
دقیقا...
خب مگه الان اینجا با حروف کوچیک نیست!؟
بله ولی بعضی چیزا جا افتادست مثل NaOH (بخوانید ان آ اٌ هاش) استاد طالعی بعد از شنیدن این جمله از دهان اینجانب به من گفتن شما از فرانسه تشریف آوردید (گفته بودم کا اٌ هاشKOH)
ولی بله باید بیشتر دقت کرد
یا حق

سلام
جا افتادن یک تلفظ نادرست دلیل این نمی شود که تداوم پیدا کنه.
در ضمن اونجا در مورد نمک استات اتیلن دی آمین گفته با حروف کوچک نشان میدهند یکبار دیگه دقت کنید
where edta stands for ethylenediaminetetraacetate
ولی در مورد EDTA حتی در قوانین آیوپاک
Syntax and Semantic Rules
مطلبی ندیدم البته هنوز
موفق باشید
یاحق

البته من مراجع منتشر شده آیوپاک را ندارم و از سایت خودش استفاده میکنم به آدرس زیر
http://www.iupac.org

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:43

سلام
بله دیدم فقط الان از اون لحظه هاییه که اسمش نوک زبونمه ولی یادم نمیاد!!!یادم اومد حتما مینویسم. استاد طالعی سر کلاس فرمودن که در ... پذیرفته شده که باید با حروف کوچیک نوشته بشه و گفتن که شما تقصیری ندارید که نمیدونید چون تو هر منبعی که دارید تو تجزیه با حروف بزرگ نوشته شده و میخونید ا د ت آ !!! الان یادم نمیاد...
در ضمن نفرمایید استاد من خیلی خجالت میکشم من یه اپسیلن از اطلاعات شما رو ندارم من باید از شما یاد بگیرم

سلام
فکر میکنم منظور شما IUPAC باشه
انجمن بین المللی شیمی محض وکاربردی (به انگلیسی: International Union of Pure and Applied Chemistry)
در کتاب
modeling in aquatic chemistry
فصل
Symbols, standard and Conventions
نظر آیوپاک در مورد edta به صورت زیر است (صفحه ی 38)
Abbreviations of names for organic ligands appear sometimes in formula. Following the recommendations by IUPAC, lower case letters are used and if necessary, the ligand abbreviation in enclosed within parentheses. Hydrogen atoms that can be replaced by the metal atom are shown in abbreviation with an upper case “H” , for example: H3edta-,
Am(Hedta)(s)(where edta stands for ethylenediaminetetraacetate)

منتظر نظر شما هستم.
در ضمن اپسیلون یک واژه یونانی و خارجکی هست

یا علی
-------------------
در لینک زیر طرز ساختن EDTA یا همون edta آمده است
http://www.chm.bris.ac.uk/motm/edta/synthesis_of_edta.htm
===

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:22

سلام
ممنون استاد ولی من فعلا اول دبستانم!!! دارم الفباشو یاد میگیرم...
از راهنماییتون ممنونم
سلامت باشید
یا حق

سلام
در مورد این جمله
edta (که پذیرفته شده با حروف کوچک نوشته شود!!!!)
عرض کردم استناد شما چیه؟
شکست نفسی در هنگام یادگیری مفیده و در یاددهی مضر!
پس بزارید ما هم یه چیزی یاد بگیریم استاد
یا حق

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:44

سلام واژه ی زیباییست و سلامتی می آورد....
توضیحات مفیدی بود.
حتما ...
در مورد دکتر طالعی هم این صحبت هارو نفرمایید،ایشون به یادگیری اهمیت زیادی میدن و اصلا چنین اخلاقی ندارن....

سلام
استاد طالعی را پروفسور ملاردی در یک واژه تفسیر کردند: مورتیمر
من از وجود ایشان انرژی میگیرم
یا علی

آرش قاسمی رجاء پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:33

مطمئنا توضیحات من نوعی هم در نوع خودش نقص هایی رو داره ولی فعلا اطلاعات من همون بود.خوشحال میشم موضوع جدیدی بدستتون رسید در وبلاگ بذارید. در مورد دکتر طالعی عزیز هم باید بگم که ایشون من رو چندین بار در هفته میبینند. خواهشمندم توصیه خاصی در مورد من نکنید که من رو زنده زنده کباب نکنن

سلام
من فکر میکنم دوست آشنامون از عبارت سپردن شما به استاد ارجمند دکتر طالعی فقط قصد ترساندن شما را داشته چون که در یک بحث علمی آشنای دانشمند به مرجعهای علمی استناد می کند که مورد پذیرش طرفین باشد
یا حق
در ضمن من هم از کباب خوشم میاد اگه کباب شدید چند مول هم واسه من بفرستید اتاق اساتید

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 20:27

""سلام""
توضیحات شما درست اما من خود edta رو مد نظر دارم نه حل شده ی آن در آب!!!در مورد کوچک یا بزرگ بودن حروف هم شما رو به دکتر طالعی میسپرم
من در مورد ساختار این ماده مطالعه کردم...دارم ادامش میدم،وقتی ازشون مطمئن شدم اونها رو در اختیار دوستان هم میزارم...
از تلاش و توضیحاتتون خیلی ممنونم آقای قاسمی...لطف کردید.
موفق باشید
در پناه حق

سلام
آشنای دانشمند خسته نباشید
برای تحقیقات بیشتر می توانید از کتاب "مبانی شیمی تجزیه" جلد اول اسکوگ وست هالر استفاده کنید
فصل 17 کتاب در مورد چنگال (کی لیت) هست شاید در آینده ی زندگی تان هم بدرد بخوره
پر استفاده ترین واکنشگر در تیتر سنجی همینه که شما دارید در موردش تحقیق میکنید.
موفق باشید
یا حق

آرش قاسمی رجاء پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 19:57

در مورد اشتباه پیش اومده در املای اون کلمه عذرخواهی می کنم چون سریع تایپ کرده بودم. این جامد سفید رنگ یک جامد محلول در آب است. این جامد سفید رنگ در آب تفکیک می شود و گروه های OH به صورت 4اکسیژن فعال یونی درمی آیند که 4لیگاند از لیگاندهای EDTA را تامین می کنند.ضمن اینکه در اکثر مراجع این ترکیب را با حروف بزرگ می نویسند. در مورد ثابت پیوندها در حال حاضر حضور ذهن ندارم که از این بابت عذرخواهی می کنم. بازهم اگر در نوع ساختارش مشکلی هست در google میتونید EDTA رو تایپ کنید تا ساختارش رو در ویکیپدیا ببینید.

سلام
معمولا ویکی پدیا یک مرجع معتبر علمی به شما نمی رود ولی نقطه شروع پژوهشی خوبیه
اینم لینک ای دی تی ای
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylenediaminetetraacetic_acid

در ضمن تلفظ صحیح این ترکیب چیه؟
آخرش آ یا ای تلفظ میشه
یا حق

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 19:08

اول سلام
آقای قاسمی ارتباط بین هیدروژن و اکسیژن وجود دارد.بله من این کتاب رو دارم میخونم...فقط فکر میکنم چون O رزونانس ایجاد میکنه پس باید پیوندهای بین H و O ضعیف تر باشه تا پیوندهای دیگه!ولی مطمئن نیستم... اگر در مورد حرفتون مطمئنید پس به این سوالی که تو فکر منه جواب بدید لطفا و اون اینه که:چطور میشه تعداد ثابت پیوندهارو در یک مولکول بیشتر کرد که مربوط به شیمی عمومی1 هستش و اینکه با بار منفی O چه کار میکنید!؟و edta (که پذیرفته شده با حروف کوچک نوشته شود!!!!) در آب چه شرایطی داره؟
و اینکهthis message no this massage!!!!!!!
منتظر جوابتون هستم...موفق باشید
یاحق


سلام
در مورد این جمله
edta (که پذیرفته شده با حروف کوچک نوشته شود!!!!)

به نظر می رسد که نحوه نوشتن کاملا طبق مقرارات مجلات فرق می کند.
در کتاب های هندبوک و رفرنس معتبر شیمی تجزیه و مجلات معتبر شیمی تجزیه از حروف بزرگ نیز استفاده کرده اند.

خوشحال میشوم نظر شما و مرجع این یاداشتون را برام بفرستید.

arash ghasemi raja پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:52

this massage is for Mrs.Ashna. there is no connection between H and O. If you like to understand EDTA perfectly.you should take a look to Inorganic chemistry2.I mean the green textbook by great teacher-Dr.aghabozorg

arash ghasemi raja پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:42

I should thank to a peerles beauty description to Mrs.Alfaham.be calm. nobody forget the religion which we have.this web is a academic place for everyone. I pretty sure most of the students goes to those instituations for learning a new language but none of them never use it in real life.this is a good condition for checking your previous information to make them review

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:33

سلام ملاک جان
اصالت به رفتاره و طرز تفکر!
آما...متناسب با نظرات ایشون جواب دادم! و اینکه زبان های دیگه رو یاد گرفتن مهارته و یه راه ارتباطی، ولی باید همرنگ جماعت شد!!باشه از این به بعد پارسی را پاس میداریم
در پناه حق

سلام
من هم فکر میکنم یادگیری انگلیسی یک واجب شرعیه!!!
برای حفظ اصالت و اعتلا
برای ارتباط با جهان علم
ممنون که قانع شدید و به زبان شیرین فارسی پیام میگذارید
یا علی

سیده ملاک الفحام پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 18:26

سلام

فقط کافی بود که اون استاد تبریزیه که دکتر طالعی درموردش تعریف می کرد، نطرات فرنگی شما دوتا رو می خوند! پدرتون رو درمیاوورد که چی واسه من اینجا خارجکی می نویسید دفعه آخرتون باشه

این همه جنگ و خونریزی و انقلاب ، آخرش هم اصالت خودتون رو می برین زیر سوال ؟!

سلام
من نیز با نظر شما موافقم اما از این جهت که انگلیسی نوشتن ممکنه این ذهنیت را ایجاد کنه که طرف داره کلاس میزاره یا داره تمرین انگلیسی میکنه (و این جا اصلا جای تمرین زبان اجنبی نیست) و نیز ممکن باعث دل زدگی دوستان گلی همچون شما بشود.
ولی درکل یادگیری یک زبان، یک هنر است و یک نیاز امروزی. به نظر من یادگیری و استفاده از زبان انگلیسی درجهت یادگیری بهتر دانش خیلی مفیده.
شما هم مسلما با خونریزی موافق نیستید و هیچ آزاده ای را نمیتوان یافت که اصالت و ملیت خود را بخواهد فدای یادگیری یک زبان خارجی کند.
اصالت ما به تاریخچه ای بر میگرده که قدرت برتر دنبا بودیم و امروز نیازمند تلاش و تلاش و تلاش هر ایرانی برای اعتلای هر چه بیشتر کشورمان و دینمان هستیم.
ممنون از اینکه در مباحثه ی علمی از توجیهات علمی استفاده میکنید و از تهدید و ارعاب افکار عمومی بهره نمی برید!
یا علی

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 17:04

hello
good time
ok, but you didn't mention anything about those considered hydrogens...
what is the condition of those 4 hydrogens which are connected to oxygens?
good luck
یا حق

arash ghasemi raja پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 15:55

good afternoon to everybody especially my master and my classmates.I know this question is not related to my credits in this semester but this question is free for everyone who likes to answer so I am going to test my knowledge.as every body knows this compound called EDTA as an abbreviation or ethillen diamin tetra acetic acid.this compound involves 6 ligand.I will draw the phase of EDTA and bring it for next sunday D.hojjati. have a good day.

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 11:43

سلام
به زیست ارتباط پیدا کرد!!!!
بله تحقیقمو بیشتر میکنم و براتون نتایجشو ایمیل میکنم فقط به کمک شما هم احتیاج دارم من هنوز خیلی کم بلدم!!
دیشب تا ساعت 2.30 داشتم در مورد edta میخوندم!!که خوابم برد
یا حق

سلام
خسته نباشید
منتظر تحقیق جامع تون هستم
یا علی

آشنا پنج‌شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 00:18

سلام
... فقط استاد اون هیدروژنهایی که به O وصل میشن از لحاظ پیوندی با H متصل به کربن برابری میکنند؟
و اینکه رفتم کلا در موردش خوندم بعد یه جا نوشته شده بود که "edta یکی از خطرات استنشاقی ای که داره اینه که از طریق تنفس ((آئروسولهای)) آن و از طریق واکنش جذب وارد بدن میشود" اینو متوجه نشدم به علاوه اینکه آیا جذبش توسط خون هستش؟از طریق هموگلوبین خون، مثل سیانید؟؟


سلام
موافقید یک مقاله در موردش بنویسید تا بقیه دوستانتون هم بهره ببرن

یا حق

آشنا چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 21:51

سلام
استاد مگه هیدروژنش 12 تا نبود!؟ من هرچی ظرفیتارو میشمرم بازم به 16 تا نمیرسم
آخه یادمه که میگفتن O ها چه در دوگانه چه یگانه چون رزونانس دارند باهم فرقی ندارند پس OH نباید باشه!! نمیدونم قاطی شد باهم!!!

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.