شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً


چهل سالگی نه یک روز بیش و نه یک روز کم

چهل ساله شدم درست امروز، هنوزم سقف آرزوهایم نامحدودند و تقریبا هیچ حس ملموسی نسبت به دیروز در وجودم نمی بینم جز اندکی تفکر، محمد (ص) در چهل سالگی مبعوث شد. ناصر خسرو در چهل سالگی سفر آغاز کرد و مولوی شعر را ولی من هنوز تصمیمی نگرفته ام!

راستش اصلا نه احساس کمال می کنم نه پختگی. اما باورش هم برایم کمی تا قسمتی سخت است که چهل ساله شده ام. نمی‏دانم کی و کجا دو اصل در زندگی‏ ام رشد کرده که سعی همیشگی ام پایبند بودن به آنها بوده و هست. یکی اش الخیر ما فی الوقع است و دیگری‏ اش سعی در پایمال نکردن حق دیگری است. هر چند بعضی وقتها عصبانیم کرده و یا حتی غرورم را خدشه دار کرده اما تا آنجا که به یاد دارم و تا این لحظه از زندگی از سعی من بر اجرای آنها اندکی نکاسته است.

جمله مادربزرگ مادرم رو بعضی وقتها به یاد می ‏آورم که وقتی بهش میگفتم "بی بی جان: ماه رمضونم تموم شد." با همان لحن ساده‏اش می‏گفت: "ای بی بی جان ، این رمضون نیست که تموم شد این عمر ماهاست که داره تموم می‏شه" شاید هم عمر ما نیست که می‏گذرد این ما ایم که رهگذریم. معتقدم که ناشناخته‏ های فراوانی در فراسوی ماست که یک نمونه اش که به سادگی از کنارش رد می‏شویم همین آب است. شاید خیلی باورش سخت باشد اما هر روز به این یقین نزدیک‏تر می‏شوم که آب روح دارد! می‏فهمد و عکس العمل نشان می‏دهد. این مولکول کوچک اما شگفت‏ انگیز. شاید بیشتر از چهارصد صفحه از او را در مجموعه‏ ای کوچک گردآورده باشم ولی بازهم برای نتیجه‏ گیری به آن اندازه کافی نیست.

شیمی مرا شاد می‏کند هیجان می‏ دهد بعضی وقتا کتابهایش را دوباره سه باره و چند باره می‏خوانم و عجیب اینکه هر بار مطلب تازه‏ ای لابلای جملاتش می‏بینم!

امیدوارم در دهه‏ ی جدید زندگی‏ ام همچنان رویا پرداز بمانم اما در واقعیت‏ها پرواز کنم

شیمی در خدمت طبیعت

یک شرکت ایتالیایی به تولید نوع جدیدی از پلاستیک برای بسته‌بندی مواد غذایی پرداخته که در طبیعت تجزیه می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، شرکت نوامونت(Novamont) واقع در شمال شرقی ایتالیا، اولین تولید کننده محصولات پلاستیکی دنیا است که بخش عمده مواد اولیه آن از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. این ترکیب شیمیایی به نام "بوتاندیول" طبیعی در تولید پلاستیک بسته‌بندی میوه، کیسه‌های سبزی و پلاستیک خرید استفاده خواهد شد.

استفانو دسی، مدیر اجرایی این شرکت اظهار کرد: بوتاندیول طبیعی یک ترکیب شیمایی است که در حوزه های مختلف از جمله صنایع شیمیایی یا الکترونیک به کار می‌رود. این محصول در حجم زیاد در ساخت محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود، ولی ابتکار ما تولید انبوه این ماده به شیوه تخمیر است که به جای سوخت فسیلی از ترکیب شیمیایی آب و شکر در آن استفاده شده و با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد. 

تولید صنعتی بوتاندیول در حال حاضر با استفاده از سوخت فسیلی انجام می‌شود. تبدیل شکر به بوتاندیول طبیعی تنها چند روز و طی فرآیند تخمیر در یک لوله استریل انجام می‌شود.

اولین مرحله تولید این ماده در آزمایشگاه انجام شده که شامل آماده کردن ماده تلقیحی است. ابتدا میکروارگانیسم‌های یخ زده درون لوله کشت داده و در فلاسک‌هایی با دمای کنترل شده رشد داده می‌شوند. پس از رشد این ارگانیسم‌ها، ماده تلقیحی در مرحله تخمیر به آن‌ها افزوده می‌شود.

میکروارگانیسم‌ها در مرحله تخمیر، شکر را به بوتاندیول طبیعی تبدیل می‌کنند. استفاده از این شیوه، حجم مواد تجدیدپذیر این فرآیند شیمایی را از ۳۶ به ۶۱ درصد افزایش داده و همزمان تولید گازهای گلخانه ای را ۱۰ تا ۱۵ درصد کم می‌کند


http://www.isna.ir/news/



AAA