برای یک شمیسیت ضروری است که در محاوره های تجاری از نامهای مصطلح * که در بازار استفاده می شود استفاده نماید تا در دیدگاه جماعت بازار به چشم یک عالم غیر متخصص به او نگاه نشود. در کشورهای صنعتی پیشرفته متخصصان تحصیلکرده سطوح بالا مخصوصا در رشته های کاربردی و علوم پایه جایگاه بالایی در مشورت صنعتی دارند. متاسفانه این مهم در کشور ما یا محقق نشده یا در خوشبینانه ترین حالت مشکل اساسی در محقق شدن دارد. علت بسیار ساده است صنعتی که تحقیقات دانشگاهی کشورش را قبول نداشته باشد و دانشگاهی که شیوه صنعتی موجود را درست نمی داند وجه مشترکی برای پیوند ندارند. در یک صنعت موفق پول نهفته است و در یک دانشگاه به روز شده علم نوین. اگر تلفیقی موثر از تحقیقات دانشگاهی با پول صنعتی بوجود آید حاصل آن یک صنعت مدرن پول ساز و یک تحقیق علمی شایسته ی تقدیر و لایق چاپ شدن در معتبرین مجلات خواهد بود. واقعیت این است که در پژوهش وقتی در جهت حذف پارازیت های تقلبی از یک سیستم پیچیده بروکراسی (کاغذ پراکنی اداری! = یارانه نامه پراکنی) استفاده می شود نتیجه این می شود که یک کارشناس پژوهشی در بخش اداری قدرت بیشتری از مدیر مجموعه یافت می کند. به نظر حقیر بخش پژوهشی کشور باید از بیشترین شفافیت برخوردار باشد تا برخوردهای علمی با کارهای علمی صورت پذیرد و اثر سلیقه ها در اعمال محدودیت ها به صفر برسد. شاید در چنین حالتی با وجود کلی طرح های درون دانشگاهی و برون دانشگاهی شاهد گشایشی در بخش علمی - صنعتی کشور و ایجاد مجموعه ای از ثروت - علم باشیم که نتیجه آن ایجاد اشتغال فعال و دوام آن و در آینده ای دور رونق اقتصاد خواهد بود.
هدف از این پست معرفی نام های تجاری و قدیمی است که صنعت کاران پرزحمت به مدد دانش قدیمی اما مطمئن شان از آنها استفاده می کنند.
یا علی
نیتریک اسید=جوهر شوره
سولفوریک اسید=جوهر گوگرد، روغن زاج
کلریدریک اسید=جوهر نمک
استیک اسید= جوهر سرکه
فرمیک اسید=جوهر مورچه
بنزوئیک اسید= جوهر حسن لبه = اشتباه نیست . باور کن
کلسیم اکسید=آهک زنده
کلسیم هیدرواکسید=آب آهک-شیر آهک
کلسیم سولفات= سنگ گچ، ژیپس
کلسیم کربنات=گل سفید، سنگ آهک
منیزیم هیدرواکسید=شیرمنیزی
منیزیم سولفات=نمک اپسوم
منیزیم سیلیکات=پنبه کوهی
آلومینیم پتاسیم سولفات= زاج سفید
آلومینیم پتاسیم سیلیکات= پنبه نسوز
آهن(II) سولفات= زاج سبز
آمونیم کلرید= نشادر
روی اکسید=سفید آب روی
روی سولفات= نمک روی
روی سولفید=بلاند
مس(II) سولفات=کات کبود
سدیم هیدرو اکسید= سود سوزآور
سدیم کربنات= قلیا
سدیم برات=بوراکس
سدیم کلرید= نمک طعام
سدیم نیترات=شوره خاک
سدیم سولفات=نمک گوب
سدیم تیوسولفات=داروی ثبوت
سدیم آلومینیم فلئورید=کریولیت
دی نیتروژن اکسید=گاز خنده
جیوه=سیم آب
جیوه(II)کلرید=سوبلیمه
سرب استات= شکر سرب
سرب تترا اکسید= سرب سرخ
سرب کربنات بازی= سرب سفید
سرب منواکسید= لیتارژ، مردار سنگ
پتاسیم نیترات= شوره قلمی
پتاسیم کربنات= پتاس
پتاسیم هیدرواکسید= پتاس سوزآور
گرافیت=سرب سیاه
نقره نیترات= سنگ جهنم
مخلوط منواکسیدکربن و هیدروژن= گاز آب
مخلوط سدیم بیکربنات و سیتریک اسید= نمک میوه
باریم هیدرواکسید= آب باریت
*
بنزوئیک اسید :
این اسید که جوهر حسن لبه هم نامیده می شود ، تاریخچه اکتشاف جالبی دارد . شبی زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی تا دیر وقت در آزمایشگاهش کار میکرد . او روزها و شبهای زیادی را صرف آزمایشهای خود کرده بود ، بنابراین در کنار ماده جدیدی که کشف کرده بود و خود نیز از کشف آن بی خبر بود خوابش برد . ماده ای که رازی کشف کرده بود اسید بنزوئیک بود .
در آزمایشگاه او مردی به نام حسن کار می کرد پس از مدتی که از خواب رازی گذشت حسن وارد آزمایشگاه شد او در بدو ورود متوجه بوی بسیار خوبی شد و ماده جدیدی که توسط رازی کشف شده بود توجه او را به خود جلب کرد او بزودی فهمید که این بوی خوب مربوط به آن ماده است . بوی این اسید شبیه تمشک بوده و بسیار جذاب و مطبوع است . حسن که فکر می کرد ماده کشف شده خوراکی است کمی از آنرا روی لبش چکاند که ناگهان لبش به شدت قرمز شده و شروع به سوزش کرد . ناله حسن زکریا را از خواب بیدار کرد وقتی علت ناراحتی او را جویا شد به کشف جدید خود پی برده و به مناسبت این اتفاق بامزه نام ماده جدید را جوهر حسن لبه گذاشت .
بنزوئیک اسید یک اسید آلی است که در تمشک و پوست برخی از درختان وجود دارد و از آن و برخی نمکهایش بعنوان ماده محافظ یا نگهدارنده استفاده می شود مثلاً در انواع آب میوه و نوشابه
جوهر حسن لبه :حسن لبه یکی صمغ خالص که به شکل قطعاتی است سفید رنگ، جامد، اشکی شکل، شکننده دارای جوهر حسن لبه گفته می شود، اسیدی است متبلور، سفید رنگ به فرمول خام . ترکیبات شیمیایی. از نظر ترکیبات شیمیایی عمده ترین مادة موجود در حسن لبه بنزوئیک اسید میباشد
اسید بنزوئیک برای محافظت مواد غذایی بکار میرود. از این ماده در ترکیب با اسید سالسیلیک یک نوع داروی ضد قارچ پوستی میسازند. این ماده همچنین در خمیر دندان به عنوان ضدعفونی کننده استفاده میشود.
با نزدیک شدن به زمان کنکور، همه کنکوریها در تلاشند که بهترین شیوهها و روشها را برای فراگیری مواد درسی، یاد بگیرند. ممکن است راههای عجیب غریبی را هم امتحان کردهباشند. خود شما هم شاید برای درس خواندن خودتان را در کتابخانه حبس کرده باشید و نتیجه هم گرفته باشید، اما حداقل ۲۲ روش بهتر از این هم وجود دارد! بنابراین، با بکارگیری این روشهای ثابت شده از نظر علمی میتوانید بدون هیچ ترسی از هر آزمون و کنکوری سربلند بیرون بیایید و موفقیت در کنکور را تجربه کنید.
قصههای شبانه مخصوص کودکان است. به جای خواندن کتابهای داستان، برای چند دقیقه پیش از به خواب رفتن به مطالعهی درسی بپردازید. در طول خواب، مغز خاطرات جدید را تقویت میکند در نتیجه با این کار ما هرچیزی را که دقیقا پیش از خواب مرور کردهایم به خاطر خواهیم آورد. اما سعی نکنید که کل کار خود را به رختخوابتان منتقل کنید، چرا که این کار داشتن یک خواب خوب شبانه را دشوارتر میکند.
روش یادگیری تازهای به نام تکرار با فاصله وجود دارد که در این روش اطلاعات به قسمتهای کوچک تقسیم میشود و در یک دورهی زمانی طولانیمدت دائما مرور میشوند. بنابراین سعی نکنید که برای موفقیت در کنکور کل جدول تناوبی را به یک باره حفظ شوید؛ به جای این کار هر روز چند ردیف را یاد بگیرید و روز بعد، پیش از خواندن ردیف جدید، ردیفهای قبلی را مرور کنید.
برای موفقیت در کنکور مطالبی را که حتما باید از حفظ باشید به داستان تبدیل کنید تا اطلاعات آن مطلب برای شما معنای بیشتر پیدا کنند. برای مثال، برای حفظ کردن ستون شانزدهم جدول تناوبی که به ترتیب شامل عناصر O، S، Se، Te و Po است میتوان این داستان را ساخت: استاد سکته کرد، ترکید، پوکید.
براساس تحقیقات انجام شده مطالعهی یک مطلب در مکانهای مختلف در هر روز احتمال فراموشی آن مطلب را کاهش میدهد. هر بار که ما مکان مطالعهی خود را تغییر میدهیم (مثلا از کتابخانه به کافیشاپ یا از کافیشاپ به پارک)، مغز خود را وادار میکنیم که هر بار ارتباط تازهای با مطلب تشکیل دهد، درنتیجه آن مطلب یه یک خاطرهی قویتر تبدیل میشود.
فقط به یک موضوع نپردازید، هر بار مطالب مختلفی را مطالعه کنید. این تکنیک ما را آماده میکند تا از یک استراتژی درست برای یافتن راهحل مسئلهی خود استفاده کنیم. مثلا، برای تمرین ریاضی، اگر هر بار پشت سر هم فقط مسائل تقسیم را حل کنیم، دیگر بدون هیچ فکری میدانیم که فقط باید این کار را انجام دهیم. اما اگر در مجموعهای از مسائل نیاز به ضرب، تقسیم و جمع و سایر عملیاتهای ریاضی باشد، آنگاه باید لحظهای صبر کنیم و به این فکر کنیم که کدام روش جواب صحیحی را به ما خواهد داد.
خودآزمایی یکی از بهترین روشهای آمادگی برای موفقیت در کنکور است. از اینکه به سختی به یاد میآورید که پنجمین پادشاه سلسلهی قاجار چه کسی بوده است نگران نشوید؛ هرچه در شرایط تمرینی چیزی را سختتر به یاد بیاوید، در آینده و در شرایط واقعی راحتتر آن را به خاطر خواهید آورد.
برای موفقیت در کنکور از مهارتهای نوشتاری خود نهایت استفاده را ببرید. نتیجهی تحقیقات نشان دادهاند هنگامی که مطلبی را مینویسیم خیلی ایمنتر در ذهن ما ذخیره میشود تا اینکه آن را تایپ کنیم. مهمترین بخشهای مطالب درسی خود را در یک برگهی کاغذ دیگر مجددا بنویسید.
خواندن مطالب با صدای بلند به شما کمک میکند تا به دو روش آن را حفظ کنید: دیدن مطلب و شنیدن مطلب. البته در این شرایط تضمینی نیست که شما را از کتابخانه بیرون نیندازند.
به یک کافه بروید و یک نوشیدنی کافئیندار سفارش بدهید؛ در بسیاری از تحقیقات مشخص شده است که قهوه و چای سطح هوشیاری را بالا نگه میدارد، به خصوص که در فضای خوابآور کتابخانه حتی پوست زبالهی یک آدامس روی کف زمین هم میتواند توجه ما را به خود جلب کند.
برای موفقیت در کنکور خودتان را فراموش نکنید. یک کوکی سالم بخورید، در خیابانهای اطراف خانهتان قدم بزنید، پنج دقیقه وبگردی کنید؛ هر کاری که باعث سرحالیتان میشود انجام دهید. دانستن اینکه خواندن چند صفحهی دیگر میتواند نقش به سزایی در نتیجهی آزمون شما داشته باشد، اجتناب از تعلل را در روزهای نزدیک به آزمون آسانتر میکند.
کار گروهی برای همه مطلوب نیست اما برای کسانی که از تلاش گروهی نفع کوچکی میبرند، مطالعهی گروهی میتواند سودمند باشد. هر چند روز یک بار برای مرور درسها با دوستان درسخوان خود جمع شوید. یک نفر را مسئول انجام برخی وظایف کنید مثل: تهیهی میان وعده و انتخاب موسیقی و هدایت گروه در جهت رسیدن به هدف.
یکی از مهمترین مهارتهایی که یک دانشآموز میتواند داشته باشد، اختصاص زمان برای برنامهریزی است. هفتهی خود را تنها با هدف نامفهومی مثل مطالعه برای امتحان تاریخ شروع نکنید؛ به جای این کار هدف خود را به وظایف کوچکتر تقسیم کنید. با یک مداد بر روی تقویم برای خود برنامه منظم بنویسید؛ مثلا، هر روز از ساعت ۱ تا ۳ را به مرور تاریخ بپردازید.
درست پیش از آنکه برای ۳ ساعت به چند صفحه کاغذ زل بزنید، برای ۳ دقیقه به دیوار خیره شوید. تحقیقات نشان دادهاند که مراقبه میتواند اضطراب را کاهش دهد و گسترهی توجهات را بالا ببرد. در حالی که این تحقیقات بیشتر بر روی انجام منظم مراقبه تاکید دارند، اما چند دقیقه انجام این کار برای کسب آرامش هیچ ضرری نخواهد داشت.
همزمان، هم خوشفکرتر و هم قویتر شوید. براساس نتایج تحقیقات انجام شده تنها نیم ساعت ورزش هوازی میتواند سرعت پردازش مغز و سایر تواناییهای شناختی مهم را بهبود ببخشد. در اطراف خانه آهسته به دویدن بپردازید و ببنید که چگونه امتیاز IQ شما کمی بالاتر میرود.
علاوه بر اینکه میتوان در شبهای دراز امتحان به موسیقی اتکا کرد، میتوان با آن استرس را نیز دور نمود. در حالی که هر کسی سلیقهی موسیقیایی متفاوتی دارد، اما مشخص شده است که موسیقی، به ویژه نوع کلاسیک آن، اضطراب و تنش را کاهش میدهد. پس یادداشتهای زیستشناسی خود را با یک موسیقی همراه کنید تا مقداری استرس را از خود دور نمایید.
یافتههای علمی نشان میدهد که اسیدهای چرب اُمگا۳ که در ماهی، آجیل و روغن زیتون یافت میشوند، پتانسیل بالایی در افزایش عملکرد مغز دارند. نتایج یک تحقیق نشان داده است که خوردن ترکیبی از اسیدهای چرب اُمگا۳ و اُمگا۶ پیش از امتحان، اضطراب ناشی از آزمون را کاهش میدهد.
تحقیقات علمی نشان دادهاند که استراحت منظم میتواند بهرهوری را بالا ببرد و توانایی ما را برای تمرکز بر روی یک فعالیت بهبود ببخشد. پس برای بالا بردن سطح بهرهوری، از درس و کتاب فاصله بگیرید و در میانهی روز به یک سالن ورزشی بروید.
وقتی با جزوهای پر از معادله روبرو هستید که باید آنها را حفظ کنید، ممکن است وسوسه شوید که سعی کنید تمام شب را به حفظ کردن آن بپردازید. اما شب زندهداری کمتر به کسب یک نمرهی خوب منتهی میشود. در حقیقت، این کار باعث اختلال در عملکرد شناختی و بالا رفتن حساسیت نسبت به استرس میشود. در روزهای نزدیک به آزمون، سعی کنید ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید تا کمبود خواب تمام تلاش و کوششتان را خراب نکند.
همهی ما در آستانهی آزمون بزرگ، وقتی که کاملا روی درس تمرکز داریم با صدای فیسبوک یا سایر شبکههای اجتماعی یا پیامرسانها توجهمان به سمت گوشی یا کامپیوترمان میرود. اگر برای درس خواندن به کامپیوتر احتیاج دارید، از برنامههایی مثل this one استفاده کنید تا اینترنت را برای مدتی کوتاه قطع کند و شما بتوانید به درس و مطالعهی خود بدون هیچ حواسپرتی بپردازید.
تحقیقات نشان داده است که استشمام اسانسهایی مثل رزماری یا اسطوخدوس میتواند به کسب آرامش پیش از آزمون کمک کند. از مرورهای دیوانهوار دقیقه نودی دست بردارید و برای چند دقیقه سعی کنید عطردرمانی کنید.
یوگاکارانِ سختکوش، تواناییهای شناختی بهتری دارند به خصوص دارای وسعت توجه بیشتری نسبت به بقیه افراد هستند. انجام یک سری تمرینات روزانهی یوگا میتواند قدرت تمرکز شما را برای روزهای آزمون تقویت نماید.
بعضی افراد روز درس میخوانند و بعضی دیگر شب؛ بعضی ترجیح میدهند در کنار یکی از دوستانشان مطالعه کنند و بعضی دیگر هم باید در سکوت کامل باشند. برای یافتن روشی که از آن بهترین نتیجه را میگیرید آزمایش کنید و سپس به آن پایبند شوید.
برگرفته از: greatest.com
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، هشتاد و دومین جلسه هیات رئیسه دانشگاه آزاد به ریاست حمید میرزاده و با حضور اعضای هیات رئیسه برگزار شد.
بنابراین گزارش در ابتدای جلسه، میرزاده با تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی(ع) گفت: حرکت عظیم گردهمایی مسلمانان سراسر جهان در روز اربعین در کربلای معلا، یک سرمایه عظیم معنوی برای مردم ایران و مسلمانان جهان است و این افتخاری برای دانشگاه آزاد اسلامی است که در قالب ستاد اربعین خدمتگزار این زائرین است.
میرزاده با اشاره به اینکه تنها 4 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مسئول مکاتبات در مقالاتی که اخیرا به عنوان سرقت علمی مطرح شدهاند، مشارکت داشتهاند، گفت: هرچند چنین موارد معدودی در جامعه 33 هزار نفری اعضای هیات علمی تمام وقت بسیار نادر و کم است اما از آنجاییکه سرقت علمی از بدترین انواع تخلف و تقلب علمی است دستور ویژهای برای تشکیل کمیته بر روی این موضوع صادر شده و این کمیته به ریاست معاون پژوهشی دانشگاه اقدامات خود را آغاز کرده است.
میرزاده با اشاره به تجربه خود به عنوان مسئول علمی دو نشریه معتبر اشپرینگر گفت: در این مسئله علاوه بر نقش نویسندگان مسئول باید از نشریاتی که این مقالات را پذیرش کرده اند نیز بازخواست شود زیرا مجلات علمی ناشران بین المللی مجهز به سیستم های تشخیص اصالت مقالات قبل از چاپ آنها هستند.
وی با بیان اینکه در مقابل جامعه 70 هزار نفری اساتید و دانشمندان ایرانی وجود تعداد معدودی نویسنده که مرتکب تقلب علمی شده اند، بسیار ناچیز است، گفت: شتاب بالای رشد علمی ایران در این سالها باعث شده دشمنان کشور بخواهند از این مسئله سوء استفاده کنند که این امر ضرورت توجه به این مسئله را میطلبد.
میرزاده با ابراز گلایه از زیر سوال بردن دانشمندان برتر کشور در برخی سایتها و رسانههای داخلی گفت: عدهای با اغراض معلوم و نامعلوم با سوار شدن بر این موج ایجاد شده از خارج کشور (که در مورد تنها کمتر از 3هزارم درصد از اعضای هیات علمی بوده است) درصدد تخریب دانشمندان کشور هستند که یا از روی جهالت است و یا از همصدایی با دشمنان کشور یا با اهداف سیاسی و غرض های خاصی نسبت به انتشار اخبار کذب اقدام میکنند.
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به جلسه شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رئیس جمهور در این جلسه تاکید کرد آمایش دانشگاه آزاد اسلامی باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب شود.
در ادامه این جلسه سید طه هاشمی با بیان اینکه با ایجاد سامانه نقل و انتقالات تعداد درخواستها از 45 هزار به 16 هزار کاهش پیدا کرده، افزود: نقل و انتقالات با هدف تسهیل بیشتر عملکرد حوزه دانشجویی و شفافیت بیشتر پروسه تنها از طریق سامانه نقل و انتقال انجام می شود.
وی افزود: با بومی گزینی و ایجاد این سامانه تقاضای نقل و انتقال نیز بسیار پایین آمده و امیدواریم این روند ادامه یابد. به موجب یکی از اصلاحات انجام شده در روند نقل و انتقال، شرایط نقل و انتقال تمامی فرزندان و کارکنان دانشگاه با اعضای هیات علمی یکسان شده است.
هاشمی خاطر نشان کرد: همچنین امکان مهمان شدن و ادامه تحصیل دانشجویان سایر دانشگاهها اعم از دولتی، غیر انتقاعی و غیر دولتی در دانشگاه آزاد اسلامی در صورت داشتن شرایط قانونی فراهم شده است.
براساس گزارش معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی، سال آینده کنگره ملی دانشگاه آزاد اسلامی در 1404- آینده و راهبردها برگزار خواهد شد که هدف از آن بررسی آینده دانشگاه و جایگاه آن در هرم علمی کشور، نقش آن در رشد علمی کشور و سهم آن در تولید جهانی علم و اثر بخشی در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است.