شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

شیمی تجزیه

شیمی تجزیه به عنوان یک بخش کاربردی در علوم مختلف است هدف از این وبلاگ ارائه روشهای تجزیه ای پرکاربرد است. https://www.instagram.com/_u/ShimiGeram

انفجار آمونیوم نیترات

گوگرد، پنبه، کودشیمیایی (آمونیوم نیترات)  و مواد سوختنی (نفتا - مازوت)  و آنگاه بومب

زمان :ساعت ۹:۴۲ صبح ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۸۲ دو روز پیش از انتخاباتهفتمین دوره مجلس شورای اسلامی 

مکان: روستای هاشم آباد نو


اخبار حادثه:

1- از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

انفجار قطار در نیشابور
محل انفجار اقطار
مکاننزدیکی نیشابور
زمان۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲
نتیجه۲۹۵ نفر کشته و ۴۶۰ نفر زخمی

فاجعه انفجار قطار نیشابور که بزرگترین سانحه راه آهن در ایران می‌باشد در روز ۲۹ بهمن سال ۱۳۸۲ (یک روز پیش از انتخاباتهفتمین دوره مجلس شورای اسلامی) در نزدیکی ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری نیشابور رخ داد که در آن ۳۲۰ نفر کشته و ۴۶۰ نفر زخمی شدند.[۱] اکثر کشته شدگان از نیروهای امدادی و انتظامی و نیز مردمی بودند که برای تماشای تصادف دو قطار با هم آمده بودند. پس از حادثه به پیشنهاد شورای شهر مقرر شد آتش‌نشانان کشته شده در این حادثه شهید شمرده شوند.[۲] شدت انفجار (که معادل ۱۸۰ تن TNT تخمین زده شده است[۳]) به حدی بود که چندین روستای اطراف آن تخریب گشت و حتی صدای مهیب آن در نیشابور هم شنیده شد همچنین مشهد. هیچگاه از سوی مقامات علت دقیق حادثه و محموله آن قطار باری که توانست این چنین انفجار و تخریبی ایجاد کند به درستی اعلام نشد.


2- از فرارو

کد خبر: ۴۶۴۰
۰۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۲

حدود چهار سال پس از آنکه انفجار یک قطار باری در استان خراسان رضوی دست کم 320 کشته برجای گذاشت، ده تن از مسئولان و کارکنان راه آهن در ارتباط با وقوع این حادثه مقصر شناخته و به مجازات زندان محکوم شدند. 

این حادثه از ساعت سه و چهل و پنج دقیقه بامداد چهارشنبه 29 بهمن 1382 و پس از آن آغاز شد که در پی عبور یک قطار از ایستگاه ابومسلم در شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی، 51 واگن که در یکی از خطوط ایستگاه متوقف شده بودند به آهستگی و بدون کنترل شروع به حرکت کردند. 

واگنها روی خط راه آهن سرعت گرفتند و سرانجام در ایستگاه بعدی، موسوم به خیام، چون خط مستقیم مسدود بود از خط وارد مسیر انحرافی شدند و بعد از رها شدن چهار واگن خالی که پیشتاز بقیه واگنها بودند، بقیه واگنها از خط خارج و بشدت با یکدیگر تصادم کردند که در پی آن آتش سوزی عظیمی رخ داد. 

از این 51 واگن، پنج واگن خالی، هشت واگن حامل گوگرد و 38 واگن حاوی نفتا، نیترات آمونیوم، گوگرد و پنبه بوده که از پیش در ایستگاه ابومسلم متوقف شده بودند. 

آتش ‌نشانها که با اعلام خطر مسئولان ایستگاه ابومسلم از قبل در محل موضع گرفته بودند مبادرت به اطفای حریق کرده، پس از چندی خبر پایان آتش ‌سوزی را اعلام می کنند و محدودیتی که برای جلوگیری از ورود اهالی روستای مجاور به محل ایجاد شده بود برداشته می شود. 

اما پس از آنکه اهالی روستا وارد محل می شوند، بناگاه محموله واگنها مانند بمبی قوی منفجر می شود و باعث کشته شدن دست کم 320 نفر و برجای ماندن 460 مجروح و خسارات مالی هنگفت می ‌شود. 

در ارتباط با این حادثه، دوازده تن از مسئولان و کارکنان راه آهن تحت پیگیرد قانونی گرفتند که در نهایت، شعبه ‌‌١٠٢ دادگاه عمومی مشهد، مرکز استان خراسان رضوی، ده تن از آنان را تحت عنوان بی ‌احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی و فنی در وقوع حادثه مقصر شناخته و دو تن دیگر را تبرئه کرده است. 

بدین ترتیب، رئیس اداره بهره ‌برداری، معاون ایستگاه ابومسلم، رئیس قطارباری، مسئول ایستگاه ابومسلم، ترمزبان، چهار تن از سوزنبانان و مدیرعامل شرکت به مجازات حبس محکوم و کنترلر و متصدی کنترل راه ‌آهن خراسان تبرئه شده اند. 

دادگاه اعلام کرده که از آنجا که محکومان پرونده دارای پیشینه محکومیت قبلی نیستند، نیمی از دوره مجازاتشان به مدت پنج سال به تعلیق در می آید. 

رأی دادگاه بر اساس نظریه کارشناسان سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون سوانح راه آهن خراسان صادر شده است. 

حکم دادگاه به معنی پایان رسیدگی به حادثه نیست، بخش دیگری از پرونده به مراجع قضائی در تهران ارجاع شده که هنوز نتیجه ای از رسیدگی به این بخش گزارش نشده است. 

بازرسانی که پس از وقوع حادثه به بررسی قضیه پرداخته بودند احتمال عمدی بودن حادثه را رد نکرده و در آن زمان اعلام کرده بودند که وزارت اطلاعات در این زمینه هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. 

اما آن گونه که از حکم دادگاه برمی آید، این حادثه به صورت عمدی و ناشی از خرابکاری تشخیص داده نشده است. 
3- باشگاه خبرنگاران جوان
کد خبر: ۴۷۱۶۸۵۲
گروه : وب‌گردی » وبگردی
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۲
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
دلایل فاجعه انسانی رقم خورده در نیشابور پس از ده سال هنوز هم سر به مهر مانده است. بیش از ۷۵۰ نفر از هموطنانمان کشته و زخمی شدند اما این واقعه موجب نشد که کسی استعفا دهد یا حتی معذرت خواهی کند!!
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در ساعت ۴ و ۱۰ دقیقه بامداد روز جمعه ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۸۲تعداد ۵۱ دستگاه واگن باری با محموله هایی شامل گوگرد، پنبه، کودشیمیایی و مواد سوختنی (نفتا) که بخاطر ترافیک سنگین قطارهای مسافربری در آن ایام، در ایستگاه ابومسلم توقف کرد اما به دلایلی که هرگز مشخص نشد بطور ناگهانی به حرکت درآمد و به لحاظ شیب منطقه، واگن ها پس از خروج از خط فرعی و قرار گرفتن در مسیر اصلی به سمت ایستگاه کاشمر به حرکت درآمدند.

به گزارش افکارنیوز ، تعدادی از واگن های باردار در قوس ورودی ایستگاه خیام از خط خارج شده و پس از واژگون شدن به سایر واگن های متوقف شده در خط کناری ایستگاه خیام برخورد کردند و دچار آتش سوزی شدند. پس از فروکش کردن نسبی شعله های آتش متأسفانه در ساعت ۹:۴۲ صبح به صورت غیرمنتظره تعدادی از واگن ها و محمولات آن منفجر شدند و آسیب های جدی به روستاهای حاشیه خط، امکانات و تجهیزات وارد شد و متأسفانه تعداد زیادی از افراد حاضر در محل حادثه و روستاهای مجاور به شکل فجیعی کشته و زخمی شدند.

این انفجار دقیقاً زمانی روی داد که مأموران آتش نشانی و اهالی روستا در نزدیکی محل واگن ها حضور داشتند. مأموران آتش نشانی به منظور مقابله با حریق در واگن های باری مستقر در ایستگاه خیام به محل اعزام شده و گروهی از اهالی محلی برای مشاهده عملیات آنان در ایستگاه گرد آمده بودند. 
شدت انفجار به حدی بوده که در محل حادثه گودالی به عمق ٢۵ متر در محدوده وسیع ایجاد شده و ترکش‌های جدا شده از قطار، بسیاری از افراد را بی‌دست و سر و پا کرد. آتش همچنین بسیاری از افراد را خشک کرده و سوزاند. همچنین تعدادی از روستاها بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند و بیش از ۳۰۰ نفر کشته و ۴۵۰ نفر نیز زخمی شدند. براثر این حادثه دو روستای «کریم آباد» و «هاشم آباد دهنو» درنیشابور دچار ۹۰ تا ۱۰۰درصد خسارت شدند. 

دلایل فاجعه انسانی رقم خورده در نیشابور پس از ده سال هنوز هم سر به مهر مانده است. بیش از ۷۵۰ نفر از هموطنانمان کشته و زخمی شدند اما این واقعه موجب نشد که کسی استعفا دهد یا حتی معذرت خواهی کند!!

4- و ببینید سازمان به اصطلاح مجاهدان چه نوشته است:
بامداد روز 29بهمن 1382 تلویزیون شبکه یک رژیم صحنه‌ای از واژگون شدن و انفجار یک قطار باربری را نشان داد. انفجار این قطار در ایستگاه ”خیام“ واقع در کیلومتر17ایستگاه راه‌آهن نیشابور، منجر به آتش‌سوزی شد که به منازل مسکونی 5 روستای نزدیک ایستگاه، خسارتهای جدی وارد کرد. انفجار، خانه‌های اطراف ایستگاه خیام نیشابور را تا شعاع 200متری ویران کرد و شیشه‌های منازل در ایستگاههای اطراف تا شعاع 10کیلومتری شکسته شد. صدای انفجار تا مشهد هم به گوش رسید، در این سانحه 300تن از هموطنان به طرز فجیعی جان باختند به‌نحوی که شناسایی بیشتر اجساد کشته شدگان امکانپذیر نبود و200نفر نیز مصدوم و مجروح شدند. 
سانحه آن‌قدر دلخراش بود که به یکی از خبرهای مهم رسانه‌ها و خبرگزاریهای بین‌المللی تبدیل شد و انعکاس گسترده‌یی داشت، این سانحه به‌عنوان یکی از مرگبارترین حوادث، در تاریخ راه‌ آهنهای جهان به ثبت رسید. 
همان زمان خبرگزاریها نسبت به نوع محموله که باعث انفجار در قطار شد مشکوک بودند، اما ..... به علت ترس از خشم مردم، خبر انفجار قطار و علت انفجار آن را درخبرگزاریهای حکومتی انعکاس نداد و علت واقعی انفجار قطار را لاپوشانی کرد. 
پس از گذشت 10سال از سانحه، اکنون مشخص شده که آتش گرفتن قطار به این دلیل بوده است که ...... که صاحب محموله‌ها بوده‌اند، اضافه بر این‌که رعایت اصول ایمنی و استانداردهای لازم را نکرده‌اند بلکه اطلاعات دقیقی نیز از نوع محموله نداده‌اند و مواد مشکوک با قطار حمل کرده‌اند. 
خبرگزاری تسنیم از قول بیژن دفتری که از آن به‌عنوان پدر امداد و نجات ایران نام برده است می‌نویسد: ”در اظهارات یکی از معاونتهای وقت وزارت راه و ترابری که برای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده شده بود، شنیدم وی گفته بود که صاحبان محموله چون می‌دانستند هزینه حمل این‌گونه محموله‌ها که مواد خطرناک تلقی می‌شوند گرانتر است، از افشای نوع محموله خودداری کرده‌اند. این یعنی عذر بدتر از گناه، چون مسئولان بخشهای حمل و نقل، ترخیص کنندگان کالا از بنادر و گمرکات می‌بایست حتماً نوع و مشخصات کامل محموله‌ها را در بارنامه‌های رسمی قید کنند و در اظهارات دیگر همین مسئول اعلام شد که این مواد اصلاً جزء مواد خطرناک نبوده‌اند! پس مشخص نیست که چه چیزی در این قطار موجب انفجار شده است“. 
عدم اطلاع‌رسانی محموله قطار توسط وابستگان و چپاولگران حکومتی در حالی است که در تمام موارد حمل و جابه‌جایی مواد خطرناک از مبدأء تا مقصد، می‌بایست مطابق با پروتکلهای جهانی حمل این‌گونه مواد و استفاده از وسایط نقلیه خاص و به‌طور ویژه انجام می‌شد. 
چنان‌چه در گزارش خبرگزاری تسنیم رژیم نیز تلویحاً اشاره شده است وابستگان .....با این قطار مواد انفجاری حمل می‌کرده‌اند و در این عمل ضدانسانی تنها چیزی که مد نظر آنها نبوده جان انسانها بوده است. اکنون پس از گذشت 10سال علت انفجار قطار مشخص می‌شود و این حادثه در شمار یکی از جنایات فجیعی است که .... بر سر مردم آورده و تا کنون دم فروبسته است.


5- تسنیم

ناگفته‌های انفجار قطار نیشابور از زبان مرحوم بیژن دفتری

شناسه خبر: 286696 سرویس: اجتماعی
ناگفته

خبرگزاری تسنیم: انفجار قطار نیشابور که تا شعاع ۲۰کیلومتری محل سانحه صدمات وارد کرد و همچنین کشته شدن سیصد نفر، که شناسایی برخی از آنها امکان‌پذیر نبود، ناگفته‌های یکی از فرماندهان امداد و نجات ایران از بزرگ‌ترین انفجار ریلی ایران را شامل می‌شود.



به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، بیژن دفتری به‌عنوان یکی از فرماندهان امدادی ایران ناگفته‌های بزرگ‌ترین انفجار ریلی ایران را این‌گونه تشریح می‌کند.

ما هنوز درگیر ادامه خدمات به آسیب‌دیدگان زلزله بم بودیم که خبر رسید در 10کیلومتری ایستگاه راه‌آهن نیشابور واگن‌های یک قطار باری که حامل گوگرد، پشم‌شیشه و مواد شیمیایی بودند و از تهران عازم مشهد بودند، منفجر شده‌اند. این قطار که در ایستگاهی بین نیشابور و مشهد متوقف بود، به‌دلیل نامشخصی تعدادی از واگن‌های آن بر حسب حوادث متداول راه‌آهنی از آن ایستگاه که شیب آن به‌طرف نیشابور بود، فرار می‌کنند و لحظه به لحظه بر سرعت حرکت آن افزوده می‌شود.

دست‌اندرکاران راه‌آهن تصمیم می‌گیرند قبل از رسیدن واگن‌ها به ایستگاه نیشابور با تغییر از خط اصلی به فرعی واگن‌ها را به ایستگاه بین‌راهی در 10کیلومتری نیشابور هدایت کنند. کنار این ایستگاه روستای کوچکی وجود داشت که با هماهنگی ستاد حوادث غیرمترقبه استان خراسان دستور تخلیه روستا صادر می‌شود و مسیرهای منتهی به روستا و ایستگاه کاملاً مسدود می‌شوند و از تردد افراد غیرمجاز جلوگیری می‌شود.

این اقدام یک حرکت پیشگیرانه ایمنی به‌‌موقع بود. واگن‌ها در این ایستگاه در برخورد با مانع دچار آتش‌سوزی می‌شوند. نیروهای آتش‌نشانی که از مراکز مختلف به آنجا آمده بودند کنار سایر عوامل امدادی بدون تشخیص منشاأ اصلی و نوع مواد در حال احتراق به‌روش‌های معمولی و استفاده از آب شروع به اطفای حریق می‌کنند.

البته تلاش‌هایی هم برای شناسایی نوع مواد توسط کارشناسان آتش‌نشانی به عمل آمد که بی‌حاصل بود. تا فردای روز حادثه، آتش‌سوزی به‌ظاهر مهار شد و از واگن‌ها بخار به هوا می‌رفت و به نظر می‌رسید این بخار مربوط به آب ریخته شده روی آتش است. اما گویا با نفوذ آب به داخل مواد، فعل و انفعالات شیمیایی در حال انجام بود تا زمینه‌ساز یک انفجار مهیب گردد؛ ولی کسی این موضوع را تشخیص نداد. پس از خاموش شدن آتش عوامل حاضر در صحنه عملیات را پایان‌یافته تلقی کردند و تدابیر امنیتی ایجادشده در صحنه برداشته شد.

مردم محلی و مسئولان برای تماشا و تشکر از خدمات افراد مشارکت‌کننده در عملیات به محل واگن‌ها نزدیک شدند.در همین موقع مواد داخل واگن‌ها با فعل و انفعالات صورت گرفته به نقطه واکنش مؤثر رسیدند و منفجر شدند و بدین ترتیب یک حادثه کوچک یعنی فرار واگن‌ها و آتش گرفتن آنها به‌دلیل عدم شناخت نوع مواد در حال حمل، رعایت نکردن اصول ایمنی و استانداردهای لازم در حمل این‌گونه مواد و اطفای غیرتخصصی آتش‌نشانان، به یک بحران بزرگ تبدیل شد که انعکاس و تبلیغات منفی جهانی را در پی داشت.

صدای مهیب انفجار تا فاصله یک‌صد کیلومتری شنیده شد

صدای مهیب ناشی از انفجار به‌قدری شدید بود که تا فاصله تقریباً یک‌صد کیلومتری و حتی شهر مشهد هم شنیده شد. در محل انفجار گودال بزرگ و عمیقی ایجاد شد و قطعات واگن‌ها از جمله چرخ‌های بسیار سنگین تا فاصله دویست متری محل حادثه پرتاب شده بودند.

صدمات انفجار تا شعاع 20کیلومتری محل سانحه

ساختمان ایستگاه راه‌آهن و تعدادی از منازل روستای نزدیک محل آسیب دیدند و تا شعاع بیست کیلومتری محل سانحه موج انفجار صدماتی به دیوارهای منازل روستاییان وارد کرد و حدود سیصد نفر از افرادی که نزدیک محل سانحه بودند به‌طرز فجیعی کشته شدند به‌نحوی که شناسایی برخی از آنها امکان‌پذیر نبود.

همچنین تعداد دویست نفر مصدوم و مجروح شدند که با کمک تیم‌های امدادی جمعیت و سایر سازمان‌ها به بیمارستان‌های نیشابور، مشهد و سایر نقاط انتقال داده شدند. من بعد از دریافت خبر بلافاصله با یک فروند بالگرد خودم را به منطقه رساندم و بر ادامه عملیات نظارت کردم.

بیژن دفتری

لازم به ذکر است که در تمام مراحل حمل و جابه‌جایی مواد خطرناک از مبدأ تا مقصد می‌بایست مطابق با پروتکل‌های جهانی حمل این‌گونه مواد و استفاده از وسایط نقلیه خاص و به‌طور ویژه انجام شود.

برای حمل به‌وسیله قطارهای باری نیز می‌بایست تمهیداتی از جمله نصب علائم استاندارد هشدار دهنده و حرکت بدون توقف در اماکن مسکونی علاوه بر روش‌های معمول اعمال می‌شد.

افشای محموله قطار نیشابور

در اظهارات یکی از معاونت‌های وقت وزارت راه و ترابری که برای ادای توضیحات به مجلس شورای اسلامی فراخوانده شده بود، شنیدم وی گفته بود که صاحبان محموله چون می‌دانستند هزینه حمل این‌گونه محموله‌ها که مواد خطرناک تلقی می‌شوند گران‌تر است، از افشای نوع محموله خودداری کرده‌اند.

این یعنی عذر بدتر از گناه، چون مسئولان بخش‌های حمل و نقل، ترخیص‌کنندگان کالا از بنادر و گمرکات می‌بایست حتماً نوع و مشخصات کامل محموله‌ها را در بارنامه‌های رسمی قید کنند و در اظهارات دیگر همین مسئول اعلام شد که این مواد اصلاً جزو مواد خطرناک نبوده‌اند! پس مشخص نیست که چه‌چیزی در این قطار موجب انفجار شده است.

این‌گونه سهل‌انگاری‌ها و بی‌توجهی‌ها علاوه بر خسارات مالی و جانی فراوان، هزینه‌های زیادی را نیز به دولت تحمیل کرد. چون بعد از این حادثه دولت علاوه بر تأمین هزینه‌های نوسازی و بازسازی واحدهای تخریب شده، ناچار به پرداخت دیه افراد کشته شده به بازماندگان آنها نیز شد.

گسترش صنعت در کشور که بخش اعظم آن فاقد استانداردهای ایمنی برای مقابله با حوادث احتمالی است، موجب شده است علاوه بر سوانح طبیعی، حوادث انسان‌ساز نیز به‌دفعات در کشور ما اتفاق بیفتد و همواره خسارات جانی و مالی و آسیب به محیط زیست را به‌همراه داشته باشد. مهم‌ترین این حوادث تصادفات جاده‌ای، انفجار و آتش‌سوزی در مراکز صنعتی، کارخانجات، مراکز تجاری و... بوده است.

در اغلب این حوادث وجود عوامل زمینه‌ساز بر اثر بی‌تدبیری می‌توانند از یک حادثه کوچک و محدود که می‌شود به‌راحتی آن را کنترل کرد یک فاجعه بسازند که نمونه بارز این‌گونه سوانح انفجار قطار در ایستگاه نیشابور در 29 بهمن 1382 بود.

به گزارش تسنیم، بیژن دفتری فرمانده امدادی زلزله بم و انفجار قطار نیشابور که ملقب به پدر امداد و نجات ایران بود در روز 13 آذر سال جاری در تهران درگذشت.


این مطلب را برای 29 بهمن آماده کرده بودم اما فضای مربوط به انتخابات 7 اسفند باعث شد که انتشار آنرا را تا این زمان به تعویق بیاندازم

البته من هنوز درگیر این مساله ام که انفجار این کود شیمیایی چطور گودالی به آن عظمت را ایجاد کرده که گودالی که اگر در آن قدم میگذاشتی تا زانو در خاک آرد گونه فرو میرفتی

انفجار آمونیوم نیترات همراه با ماده انفجاری رو از سایت آپارات ببینید



گودالی با عمق حدود 30 قدم و عرض حدود 50 قدم با خاکی پودر شده نرم تر از آرد در این حادثه ایجاد شده بود که شخصا از محل بازدید کردم. ساعت حدود 10 صبح یعنی کمتر از یک ساعت از حادثه گذشته بود متاسفانه دوربین ما ضبط شد و و تصویرهای دلخراش آن صحنه ها و گودال را نیافتم

خوشبختانه همه ی وابستگان حادثه دیدگان سببی و نسبی همان فردای حادثه به پول دیه از طرف دولت خدمتگزار رسیدند اما به عنوان شیمیست هنوز مشغول بررسی واکنشهای محتمل آن هستم و مطالعات مربوط که هنوز قصد انتشار آن را ندارم.

با نیکی و احترام یاد میکنم از تمامی کشته شدگان این حادثه دلخراش که بدنی تکه تکه داشتند و از شما خواننده عزیز میخواهم برای این عزیزان صلواتی هدیه کنید. و از تمامی شیمیست ها در پیدا کردن جواب  که مرا یاری کنند البته یافته های کارشناس اعزامی از تهران به مقصد اصفهان برای نمونه برداری از دیدگاه من قانع کننده نبود.

یادشان گرامی باد

در ضمن فیلم حادثه هنوز در یوتیوب موجود است. 

https://www.youtube.com/watch?v=Ij4Myv1Bvdo

https://www.youtube.com/watch?v=1lrParTXeeE


نظرات 1 + ارسال نظر
a ta zed یکشنبه 23 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 20:28 http://atazed.com

این وب سایت مجله ای برای شما طراحی شده است و شما به استفاده از آن دعوت شده اید.

www.atazed.com

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.